
در صورتی که با مشکل نگارشی، دستوری و یا مفهومی در این محتوا برخورد کردید، از شما دوست عزیز و گرامی، صمیمانه تقاضا میکنم که ما را مطلع کرده، تا نسبت به تصحیح و تکمیل آن، در اسرع وقت اقدام نماییم.
آب رادیاتور
آب رادیاتور شاید حیاتی ترین بخش سیستم خنک کننده ماشین شما باشد . آب رادیاتور که حاوی ضد یخ و آب است باعث می شود که موتور ماشین خنک بماند همچنین کمک می کند که بدنه موتور در زمستان های سرد ( جاهایی چون ازنا و آذربایجان و همدان …) که هوا ممکن است تا 30 درجه زیر صفر برسد موقعی که ماشین در پارکینگ متوقف شده ؛ سیلندر ماشین یخ نزند و ترک برندارد.
اولین موضوع مهم که باید بدانید این است که سیستم خنک کننده ی خودروها ۲ نوع می باشد که معمولا خودروهای تولیدی قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی از سیستم خنک کننده ی قدیمی و خودروهای بعد از آن از سیستم خنک کننده ی جدید و پیچیده تری برخوردار هستند که هوا به هیچ عنوان در چرخه ی این سیستم نباید وجود داشته باشه و برخلاف سیستم های قدیمی پس از تعویض مایع خنک کننده به هواگیری هم نیاز دارند.
اما نگران نباشید این کار ساده تر از آن است که فکر می کنید با رسانه صنعت خودرو همراه باشید.
تعویض دوره ای آب رادیاتور
شما باید بطور دوره ای آب رادیاتور را عوض کنید تا موتور ماشین شما خنک ودر بهترین حالت باقی بماند. در طی زمان مواد آلاینده باعث اسیدی شدن آب رادیاتور می شود و وقتی این اتفاق رخ می دهد آب رادیاتور موثر بودنش را ازدست می دهد و در این موارد لازم است تعویض شود.
دلیل کم شدن آب رادیاتور چیست؟
خیلی از افراد و رانندگان نمی دانند که کم شدن آب رادیاتور ماشین یا همان کم شدن آب ماشین چه عواقبی را می تواند به همراه داشته باشد.
جوش آوردن و کم شدن آب رادیاتور دلایل متعددی می تواند داشته باشد که اگر با آنها آشنایی نداشته باشیم می تواند خطرساز باشد و مثلا سوختن واشر سرسیلندر می تواند کوچک خطر ممکن باشد.
خیلی از ماشین ها مثلا مانند پژو ۲۰۶ دارای سیستم حفاظتی هستند و مثلا در زمان جوش آوردن خودرو، با روشن شدن چراغ stop خودرو خاموش می شود.
توجه داشته باشید که در صورت توجه نکردن به این موضوع، کم شدن آب رادیاتور حتی منجر به سوختن موتور خودرو و گریپاژ کردن پیستون ها شود که در این صورت یک خرج میلیونی روی دست شما می افتد.
ترکیبات آب رادیاتور چیست؟
مایع خنک کننده که به طور معمول به آن ضدیخ نیز میگویند، مخلوطی از اتیلن و پروپیلن گلیکول و آب است که معمولاً در نسبت ۵۰ /۵۰ ساخته شده است.
همچنین بخوانید : بررسی کارکرد رادیاتور به زبان ساده
نکته : برخی درون رادیاتور به جای آب رادیاتور، آب میریزند، اما باید دقت کنید که ریختن آب به جای آب رادیاتور میتواند برای خودرو مشکلاتی را ایجاد کند.
چه زمانی باید مایع خنککننده (آب رادیاتور) را تعویض گردد؟
چک کردن و تعویض آب رادیاتور را در سرویس دورهای خود قرار دهید.
اگر سازنده بازهای را مشخص نکرده است، حتی در صورتی که متوجه مشکلی نشدید هر 80 هزار کیلومتر یا هر 5 سال را تعویض کنید.
پیشنهاد میشود که در ابتدای هر فصل به طور کلی خودروی خود را بازبینی کنید.
در ابتدای فصل زمستان و تابستان حتماً مایع خنک کننده را بررسی کنید.
قبل از سفر حتماً مایع خنک کننده را چک کنید تا در طول سفر به مشکل نخورید.
دفترچه راهنمای خودرو خودرا چک کنید تا ببینید آیا اتومبیلتان از خنککننده “با عمر طولانی” استفاده میکند یا خیر.
در این صورت برای 150 هزار کیلومتر اولیه لازم است که سطح مایع خنککننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تغییر نمیکند.
چرا باید آب رادیاتور را تعویض کرد؟
آب رادیاتور در یک محیط گرم و تحت شرایط سخت عمل میکند و در طول زمان کارایی خود را از دست خواهد داد. از همه مهمتر، در صورت تعویض نکردن آب رادیاتور پس از مدتی قسمتهای سرد موتور و رادیاتور در معرض خوردگی قرار میگیرند.
تعویض مایع خنککننده باعث حذف آلاینده های موجود در آن میشود که در نهایت از مسدود شدن سیستم خنککننده و به خصوص ایجاد مشکل در فصل زمستان و تابستان جلوگیری میکند.
تهیه شده توسط : رسانه صنعت خودرو