آموزشتعمیرگاه

نکاتی برای کارکرد بهتر کولر خودرو در تابستان

نکته مهم: این مطلب به مرور زمان، ویرایش و یا تکمیل می‌شود!
در صورتی که با مشکل نگارشی، دستوری و یا مفهومی در این محتوا برخورد کردید، از شما دوست عزیز و گرامی، صمیمانه تقاضا می‌کنم که ما را مطلع کرده، تا نسبت به تصحیح و تکمیل آن، در اسرع وقت اقدام نماییم.
تیم تحریریه ” پلتفرم روغن موتور، رسانه صنعت خودرو motoroil

درجه حرارت داخل کابین اتومبیل حتی ممکن است تا 60 درجه سانتیگراد نیز افزایش یابد و فرد نمی تواند در چنین شرایطی سیستم AC  خودرو را فعال کند. با شروع فصل گرم سال، اهمیت سیستم AC اتومبیل شما چند برابر می شود. از دست دادن تهویه هوای ماشین در تابستان، به ویژه در کشوری مانند هند که در این برهه از زمان دارای گرمای بسیار شدیدی است و در این مسئله مشهور است، کابوس خواهد بود. در فصول گرم سال درجه حرارت داخل کابین اتومبیل حتی ممکن است تا 60 درجه سانتیگراد نیز افزایش یابد و فرد نمی تواند در چنین شرایطی سیستم AC خودرو را فعال کند. سرویسسیستم AC  ممکن است هزینه زیادی برای صاحب خودرو در بر داشته باشد. اما با رعایت نکات زیر و توجه به این نکات، می توان به راحتی این هزینه ها را کاهش داد یا به حداقل رساند.

سیستم تهویه هوای مطبوع

نکته اول

یکی از موارد متداول، مسدود شدن فیلترهای هوا و کندانسورهای AC است، که باعث جلوگیری از جریان هوا بر روی سیم پیچ های خنک کننده می شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که کندانسور ها تمیز هستند. آن ها را هر هفته با آب کاملا بشویید. این امر نه تنها به از بین بردن آلودگی قطعات غیرقابل دسترسی کمک خواهد کرد بلکه به خنک سازی بهتر نیز کمک می کند. در نتیجه باعث آرامش شما در فصل تابستان می شود.

نکته دوم

خاک و رطوبت دو عامل اصلی ایجاد آلودگی در سیستم AC خودرو هستند. از این رو، همه فرش ها و تشک های موجود در ماشین باید هر هفته به خوبی تمیز شوند. باید اطمینان حاصل شود که مجاری سیستم AC و دریچه داخلی، آلوده به گرد و غبار نمی باشد. در نتیجه در شرایط تمیز باقی می مانند و خنک کننده بهتر کار می کند و سرمای بهتری ایجاد می کند.

نکته سوم

فیلتر هوای AC که در بیشتر اتومبیل ها زیر داشبورد قرار دارد، باید در صورت نیاز کاملاً با آب تمیز شود یا حتی تعویض شود. اطمینان حاصل کنید که در سرویس ماهیانه خودرو فیلتر هوا تمیز شده است. به خصوص هنگامی که فصل تابستان می رسد. سعی کنید قبل از شروع فصل گرما نسبت به تمیز كردن آن ها اقدام کنید.

نکته چهارم

اگر موتور گرم است یا بیش از حد گرم می شود، ممکن است به طور قابل توجهی بر تهویه هوا تأثیر بگذارد. دلیل این امر این است که کندانسور AC مقابل رادیاتور موتور قرار دارد. در صورت گرم شدن بیش از حد رادیاتور، گرمای بیش از حد ممکن است به کندانسور منتقل شده و بر نحوه کار آن تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، برای جلوگیری از چنین شرایطی، باید رادیاتور را هر 3 ماه تمیز کنید.

نکته پنجم

از آنجا که کمپرسور AC معمولاً توسط موتور از طریق تسمه هدایت می شود، روغن کاری یا نگهداری سهل انگارانه ممکن است منجر به خرابی کمپرسور شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که تسمه محرک متصل به کمپرسور، خطوط لوله گاز و شیلنگ ها را به خوبی بررسی کرده اید تا از بروز هرگونه نقص در عملکرد AC اتومبیل جلوگیری کنید.

نکته ششم

هرگز از صداهای عجیب و غریب و غیرمعمول خارج شده از کمپرسور چشم پوشی نکنید. چنین صداهایی ممکن است مشکلات مربوط به حرکت تسمه، ورود مایع به درگاه کمپرسور، شل شدن پیچ های نصب شده که اجزای AC را تثبیت می کنند، یکسان سازی فشار یا حتی فرسودگی تسمه نشان باشد. همه این موارد در سیستم AC نگران کننده است. حتی اگر این موارد نشان دهنده نگهداری یا تعویض قطعات باشد. به محض بروز چنین شرایطی باید با نزدیکترین مرکز خدمات خودرو مشورت کنید.

نکته هفتم

حداقل هر ماه یک بار از بروز نشتی خطوط لوله گاز AC اطمینان حاصل کنید. حتی اگر ممکن است آن را به خوبی با آب صابون تمیز کنید تا از وجود آن اطمینان حاصل کنید.

نکته هشتم

از بین رفتن روغن کاری یکی از مهمترین دلایل خرابی کمپرسور AC است. بنابراین، اگر لکه های روغن گاز AC روی کمپرسور یا روی خطوط لوله و شیلنگ مشاهده کردید، باید فوراً با مرکز خدمات خودرو مشورت کنید.

نکته نهم

تا حد امکان از حالت چرخش مجدد استفاده کنید. در مقایسه با حالت هوای تازه، استفاده از AC در گردش مجدد باعث بهبود کارایی می شود. زیرا AC سریعتر و با شدت بیشتری کار می کند. علاوه بر این، ورود هوای کثیف یا بوی نامطبوع از خارج را مسدود می کند. به خصوص در تابستان ها که در بیرون هوا بسیار گرد و غبار دارد، بهتر است از حالت چرخش هوا نسبت به حالت هوای تازه استفاده شود.

نکته دهم

یکی از اساسی ترین نکات و در عین حال مهم ترین آن ها استفاده از کنترل های جریان متناوب است. تا جایی که می توانید با ملایمت با این سیستم رفتار کنید. دلیل این امرجلوگیری از صدمه هایی است که باعث غیرفعال شدن سیستمAC  می شود.

همچنین بخوانید:

چرا شمع ها برای موتور شما بسیار مهم هستند؟

نحوه تهویه مطبوع اتومبیل

گاز AC اتومبیل باید گاهی شارژ شود. هرچه گاز بیشتری به سیستم AC خود اضافه کنید، ماشین شما در هوای گرم می تواند خنک تر شود. وقتی تهویه مطبوع (AC) اتومبیل شما شروع به از دست دادن برق می کند و هوا خنک نمی شود، ممکن است زمان شارژ مجدد  سیستم AC خودرو شما فرا رسیده باشد. شارژ مجدد AC به معنای افزودن گاز بیشتر به سیستم AC است تا به سرد کردن هوای داخل خودرو کمک بیشتری بکند.

مهم است که بدانید، شارژ مجدد AC شما یک رفع موقت برای حل یک مشکل احتمالی بزرگتر است. اگر سیستم شما واقعاً در گاز کمبود دارد، سیستم تهویه مطبوع شما نشت کرده و باید با کمک یک مکانیک معتبر بررسی و تعمیر شود. گاز در یک سیستم هوادهی تبخیر نمی شود ، بنابراین هوا باید در آن نشت کند.

  • توجه : برخی از وسایل نقلیه قدیمی نمی توانند واحد AC خود را دوباره شارژ کنند. این وسایل نقلیه معمولاً قبل از سال 1995 تولیدشان متوقف شده است. آن ها از برد R12 که دیگر ساخته نمی شود، استفاده می کنند. تنها گزینه جایگزینی کل سیستم AC خودرواست.

اگرچه یک شارژ مجدد AC می تواند در خانه هم انجام شود، اما طبیعتا بهتر است یک تعمیرکار حرفه ای تر در نظر گرفته بگیرید. زیرا این عملیات شامل کار با یک نوع مایع خطرناک است و بهترین است به یک مکانیک مجاز با تجربه سپرده شود.

شارژ مجدد AC خود را در 7 مرحله آسان انجام دهید:

به دلیل حساسیت این روش، ما نحوه استفاده از کیت های شارژ AC را توضیح خواهیم داد. این روش نشان داده است که در مقایسه با تلاش های پر تکرار برای ایفای نقش یک مکانیک در خانه، موثرترین و ایمن ترین گزینه هستند.

مواد مورد نیاز:

  • کیت شارژ AC
  • پیچ گوشتی
  • گاز شارژ AC (بسته به نیاز وسیله نقلیه بسته به میزان 12 تا 28 اونس. این اطلاعات در قسمت زیرین کاپوت قرار دارد).
  • عینک ایمنی و دستکش
  • نکته : همیشه هنگام انجام کار زیر کاپوت از عینک ایمنی استفاده کنید .بسیار مهم است که مراقب باشید هیچ ماده بر روی پوست تان ریخته نشود. زیرا سریع منجمد می شود و بسیار دردناک و خطرناک است. لطفاً حتماً تمام دستورالعمل های ارائه شده در کیت شارژ AC را دنبال کرده و هشدارهای هر کپسول را با دقت بخوانید.

مرحله اول: سیستم AC خود را روشن کنید.

ماشین خود را روشن کرده و AC خود را روی حالت  Max یا High بگذارید.

مرحله دوم: مشخص کنید کمپرسور AC درگیر است یا خیر.

کمپرسور AC دستگاهی است که توسط قرقره لوازم جانبی هدایت می شود و مبرد را از مایع به گاز تبدیل می کند. کمپرسور در انتهای آن یک بست دارد که هنگام بالا بودن AC باید با قرقره لوازم جانبی بچرخد. به دنبال این قرقره ها در حال حرکت باشید.

  • اگر کلاچ کمپرسور واقعاً درگیر باشد، احتمالاً شارژ سیستم کم است، به خصوص اگر هوا هنوز کمی سرد باشد. اما اگر هنوز مطمئن نشده اید می توانید قبل از افزودن شارژ، با آزمایش فشار جلو بروید.
  • اگر کلاچ کمپرسور آن را درگیر نکند، سیستم AC از نظر شارژ دچار کمبود است. مشکل برق وجود دارد یا اینکه کمپرسورتان خراب است. افزودن شارژ بیشتر پس از آزمایش فشار به شما این امکان را می دهد که بدانید علت خرابی کدام یک است.

مرحله سوم: فشار را آزمایش کنید.

برای آزمایش فشار، وسیله نقلیه را خاموش کرده و محل قرارگیری درگاه پایین را فشار دهید. پورت سرویس فشار به طور کلی در سمت سرنشین موتور قرار دارد. روی آن یک کلاه سیاه یا خاکستری با حرف “L”  وجود دارد.

  • نکته : اگر در یافتن آن مشکل دارید، سعی کنید دو لوله آلومینیومی که از دیواره (دیواره فلزی پشت موتور) بیرون می آیند را بیابید. لوله را با قطر بزرگتر ردیابی کنید تا درگاه سرویس را پیدا کنید.

مرحله چهار: شیلنگ شارژ را به کیت وصل کنید.

برای اتصال شیلنگ شارژ، اتصال سریع  که در انتهای شیلنگ شارژ وجود دارد را روی درگاه قرار داده. محکم فشار دهید تا زمانی که بشنوید که در جای خود قرار گرفته است.

  • مراقب باشید در این زمان ماشه را نکشید زیرا ماده را از سیستم AC به داخل جو آزاد می کند.

مرحله پنج: وسیله نقلیه را دوباره راه اندازی کنید و موارد قبلی را کنترل کنید.

وسیله نقلیه را دوباره راه اندازی کنید و مطمئن شوید که کولر در بالاترین حد تنظیمات قرار دارد. با بررسی کمپرسور AC برای درگیر کردن آن، شروع به نظارت بر اندازه گیری دما کنید. هنگامی که کمپرسور درگیر شد، اگر فشار جانبی پایین آن زیر psi 40 باشد، تأیید می شود که سیستم AC کم بار است. شما باید بررسی کنید میزان آن حتی الامکان به psi 40 نزدیک باشد.

مرحله ششم: قوطی مبرد را روی شیلنگ شارژ قرار دهید.

قرار دادن قوطی بر روی شیلنگ به شما امکان می دهد تا سیستم AC  را با مبرد مایع به آرامی پر کنید. پس از نصب قوطی، قوطی را به حالت ایستاده نگه دارید و ماشه را برای 5 تا 10 ثانیه فشار دهید. این کار موجب می شود شارژ به سیستم اضافه شود. بعد از اینکه ماشه را رها کردید، فشار سنج را بررسی کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد سیستم را شارژ نمی کنید.

  • ادامه دهید تا جایی که ممکن است به psi 40 نزدیک شوید.

مرحله هفت: به داخل ماشین برگردید و دما را بررسی کنید.

یک دماسنج بردارید. داخل یکی از دریچه های AC سمت راننده، نزدیک فرمان قرار دهید و دما را یادداشت کنید. یک سیستم کاملاً شارژ شده، هوا را به اندازه 28 درجه سرد خواهد کرد. این می تواند بسته به درجه حرارت محیط و همچنین ثابت بودن خودرو متفاوت باشد.

  • اگر فشار بیش از 40 psi باشد، فشار “زیاد” در نظر گرفته می شود. این می تواند در اثر شارژ بیش از حد سیستم یا در صورت خرابی عملکرد کمپرسور باشد. اگر فشار زیاد است، وقت آن است که به دنبال مکانیک حرفه ای باشید، زیرا تعمیرات لازم است.

شما سیستم AC خود را با موفقیت شارژ کردید ! اکنون AC شما باید سردتر شده باشد و ماشین شما نیز در وضعیت خنک تر و بهری قرار گرفته باشد.

  • هشدار: باید تأکید کرد که اگر شارژ شما برای شروع کم بود، در مورد نشت سیستم تردیدی وجود ندارد. تعمیرات AC کاملاً تخصصی است و این نوع تعمیرات باید توسط یک متخصص خودرو انجام شود. اقدامات و تعمیرات مناسب و همچنین جلوگیری از نشت ماده مبرد در جو و آلودگی هوای تنفسی، نقش به سزایی دارد.

نحوه تعویض رله کمپرسور تهویه هوا خودرو

رله کمپرسور تهویه هوا خودرو برای عملکرد AC انرژی کمپرسور را تأمین می کند. در صورت وقوع نقص، این رله باید تعویض شود. رله ها در بسیاری از مدارهای سراسری وسیله نقلیه شما استفاده می شوند. یکی از این مدارهای کمپرسور AC است. کمپرستور دارای یک کلاچ کمربند محور است که برای خنک نگه داشتن AC شما روشن و خاموش می شود. برق این کلاچ از طریق یک رله تامین می شود.

رله، دستگاه ساده ای است که از سیم پیچ و مجموعه ای از قطعات تشکیل شده است. هنگامی که جریان از سیم پیچ عبور می کند، یک میدان مغناطیسی تشکیل می شود. این قسمت اتصال قطعات را بهم ارتباط می دهد و مدار را کامل می کند.

ماژول کنترل الکترونیکی، وضعیت سنسورهای موجود در وسیله نقلیه شما را کنترل می کند تا شرایط صحیح را برای عملکرد AC  تعیین کند. در صورت ادامه این شرایط ، هنگام فشار دادن دکمه AC، ماژول به سیم پیچ  رله AC انرژی می بخشد. این اجازه می دهد تا جریان برق از طریق رله به کلاچ کمپرسور منتقل شود و AC شما روشن شود.

رله خودروی خود را پیدا کنید.

نمونه رله کمپرسور سیستم تهویه هوای مطبوع خودروی داخلی

مواد مورد نیاز

  • کتابچه راهنمای کاربر مالک

نکته: رله AC را پیدا کنید. رلهAC  معمولاً در جعبه فیوز underhood یافت می شود. برای اطلاع از مکان دقیق از دفترچه راهنمای خود کمک بگیرید.

رله AC  خود را جایگزین کنید.

مواد مورد نیاز

  • انبر
  • دستکش محافظ
  • عینک ایمنی

مرحله یک: رله را بردارید. رلهAC  را با کشیدن مستقیم به بالا خارج کنید. اگر درک آن دشوار باشد، می توانید به آرامی از انبر برای برداشتن آن استفاده کنید.

  • هشدار: حتما همیشه از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید.

مرحله دوم: رله جدید را خریداری کنید. به سال ساخت، مدل و اندازه موتور وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید. رله را با خود به فروشگاه قطعات محلی خود ببرید. داشتن رله قدیمی و اطلاعات خودرو، فروشگاه قطعات را قادر می سازد رله جدید و مناسب را به شما ارائه دهند.

مرحله سوم: رله جدید را نصب کنید. رله جدید را با تراز کردن ترمینال های آن با شکاف های جعبه فیوز نصب کنید و آن را با احتیاط فشار دهید.

مرحله چهار: AC را تست کنید. AC  را تست کنید تا ببینید آیا کار می کند. اگر چنین باشد، رله کمپرسور را با موفقیت جایگزین کرده اید.

رله کمپرسور AC قسمت کوچکی است که مانند بسیاری از قطعات ماشین شما نقش زیادی دارد. در صورت خراب شدن، با این راه حل های آسان، امیدواریم، سیستم اتومبیل شما به شرایط کارکرد عادی برگردد. اگر سیستم تهویه هوا هنوز کار نمی کند، باید سیستم AC خود را توسط یک متخصص باتجربه دیده بازرسی کنید.

منبع: news18

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا