در صورتی که با مشکل نگارشی، دستوری و یا مفهومی در این محتوا برخورد کردید، از شما دوست عزیز و گرامی، صمیمانه تقاضا میکنم که ما را مطلع کرده، تا نسبت به تصحیح و تکمیل آن، در اسرع وقت اقدام نماییم.
گاهی فکر می کنیم زمانی که روغن موتور ماشین سیاه شد، موعد تعویض آن فرا رسیده اما…
یکی از مسائل مهم در مورد چکاپ خودرو، مسئله روغن موتور است که یکی از اصلی ترین دغدغه های مالکان خودرو می باشد. بهترین و مطمئن ترین روش تعیین تاریخ دقیق تعویض روغن موتور خودرو، استفاده از دفترچه ی راهنمایی است که مکانیک آن را در اختیار مالک می گذارد. دفترچه راهنما دارای تاریخ، کیلومتر فعلی و کیلومتر بعدی تعویض روغن موتور است. تعویض به موقع روغن موتور، باعث افزایش طول عمر موتور خودرو، کارکرد بهتر و روان تر ماشین و همچنین جلوگیری از خسارات و صدمات وارده به اجزای داخلی و موتوری ماشین می شود. طی تحقیقات انجام شده و گفتگو با مکانیک های مختلف به این مهم دست پیدا کردیم که چه تعداد مالک خودرو در سال به ما مراجعه می کنند که فقط به علت تعویض دیرهنگام روغن موتور خودرو خود متحمل خسارات چندین میلیون تومانی می شوند.
وقتی یک موتور روغن کم دارد، اتفاقات بدی می تواند بیفتد. برای مثال: اصطکاک بین قطعات متحرک افزایش می یابد، موتور ممکن است داغتر کار کند و در بدترین حالت، قطعات متحرک هنگام گرسنگی برای روغن، دچار استهکاک می شوند.
حتی وقتی روغن بیش از حد باشد نیز اتفاقات بدی می تواند رخ دهد. پر شدن بیش از حد روغن می تواند ایجاد کف کند، که باعث می شود یک روان کننده لغزنده به مایع غلیظی با حباب های هوا تبدیل شود که از خاصیت روانکاری و خنک کنندگی می کاهد. توزیع روغن مایع برای پمپ روغن در اطراف موتور نیز دشوارتر می شود، بنابراین برخی از قطعات متحرک ممکن است روغن مورد نیاز دریافت نکنند که باعث افزایش فرسودگی و افزایش خطرات آسیب دیدگی موتور می شود.
پس چه مقدار روغن برای ماشین مورد نیاز است؟ خب می توان گفت بستگی دارد. در کتابچه راهنمای مخصوص مالک خودروی خود به دنبال مشخصات خاص بگردید، اما بسیاری از موتورها به 4 تا 6 کوارت (معادل 3.8 الی 5.7 لیتر) نیاز دارند. به طور معمول، روغن در ظرفی در پایین موتور، زیر میل لنگ تخلیه می شود. در صورت پر شدن بیش از حد ظرف، میل لنگ می تواند مانند یک مخلوط کن با سرعت بالا عمل کرده و روغن را ریز کرده و کف ایجاد کند. میل لنگ جایی است که دور موتور اندازه گیری می شود و هر زمان که موتور کار می کند به سرعت می چرخد. به عنوان مثال، اگر سرعت سنج 2500 دور در دقیقه را با سرعت 75 مایل در ساعت می خواند، این بدان معنی است که میل لنگ در هر دقیقه 2500 دور کامل می زند. تعداد دور میل لنگ همچنین می تواند به 5000 دور در دقیقه یا بیشتر برسد.
همچنین پر شدن بیش از حد روغن، فشار روغن را افزایش می دهد و باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی مهر و موم ها و واشرها می شود که روغن از موتور بیرون نرود یا به مکان هایی که نباید، وارد نشود. با گذشت زمان، تنش اضافه شده باعث تسریع سایش در این مهر و موم ها و واشرها می شود. پرشدن روغن غالباً به این دلیل اتفاق می افتد که تعمیرگاه ها برای ریختن روغن تازه از ظروف فله به جای ظروف اندازه گیری یا گالن پمپ استفاده می كنند. نگه داشتن ماشه پمپ می تواند به راحتی روغن اضافی را خارج کند و ممکن است تکنسین این موضوع را چک و بررسی نکند. تخلیه روغن در ظرف طول می کشد، بنابراین ممکن است به درستی سطح روغن را نخوانند. پس از پمپاژ روغن تازه، بررسی میزان قطرات روغن هنگام قرارگیری وسیله نقلیه روی زمین صاف و سرد بودن موتور، میزان دقیق سطح آن را نشان می دهد. اگر سطح روغن کمی بالاتر از حد کامل باشد، این نباید مشکلی ایجاد کند. اما اگر بیش از نیم کوارت یا بیشتر از آن زیاد باشد، یا کف روی سطح نشان داده شود، بهترین راه حل تخلیه و دوباره پر کردن روغن در سطح مناسب است.
تعویض دیرهنگام روغن موتور خودرو باعث کثیفی و لخته شدن روغن می شود، به طوری که پمپ روغن دیگر نمی تواند آن را پمپ کند; در نتیجه پمپ روغن از کار می افتد. چه بسیارند مالکان خودرو که به دلیل سهل انگاری، هزینه و… تعویض روغن موتور خودرو را حتی ماه ها به تعویق انداخته اند و بعد متحمل هزینه های چندین میلیون تومانی شده اند. وقتی تعویض روغن موتور خودرو به تعویق بیوفتد، روغن موتور به اصطلاح لجن میشود یا به صورت لخته درمیآید، به همین دلیل پمپ روغن نمی تواند به راحتی روغن را ارسال کند، بنابراین گیر میکند و ساچمههای فنر آن میشکند. این وضعیت در نهایت منجر به یاتاقان زدن خودرو میشود که تعویض یاتاقان، تعویض پیستونها و متعلقات، تراش سرسیلندر، تعویض پمپ روغن و تسمه تایم، تعویض زنجیر پمپ روغن و… را در پی دارد، که برای مثال در مورد خودروهای داخلی و حتی ارزان قیمت تر هزینه ای بالغ بر 15 میلیون تومان را مشاهده می کنیم. روغن موتور علاوه بر شستوشوی قطعات و شناور نگه داشتن قطعات در خود، وظیفه خنککاری موتور را نیز بر عهده دارد که انجام این فرآیند با پمپ روغن امکانپذیر است. بزرگترین ایراد رانندگان ایرانی این است که فکر میکنند اگر بر روی روغن موتوری عدد ۸۰۰۰ کیلومتر درج شده حتماً باید در آن زمان تعویض شود غافل از این که نهایت عمر استفاده روغن موتورها ۴۰۰۰ کیلومتر است زیرا روغن موتورهای مورد استفاده در ایران استاندارد کامل جهانی را ندارند، چه برسد به اینکه فردی روغن موتور را با ۱۰ هزار کیلومتر تأخیر تعویض کند. یکی دیگر از اشتباههایی که در بین مردم جا افتاده این است که فکر میکنند زمان تعویض روغن موتور را سیاه بودن آن نشان میدهد در صورتی که کاملاً اشتباه است.
به لطف تحقیقات جدید بین المللی در مورد کیفیت روغن موتور، انتخاب آگاهانه در مورد روغن ساده تر شد. تحقیقات مهندسان خارجی نشان می دهد که در ارزیابی های صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که روغن سنتزی به طور متوسط تقريباً 50 درصد از روغن معمولي بهتر عمل مي كند و در صورت رعايت برنامه تعويض روغن كه از طرف كارخانه توصيه مي شود، براي خودروها فقط با 5 دلار بيشتر در ماه می توان از موتور خودرو محافظت بهتري انجام داد. پیشنهاد مهندسان برای محافظت از موتورهای خودرو، به ویژه خودروهایی که موتور آن ها بیشتر و سخت تر کار می کنند، استفاده از روغن های سنتزی به جای روغن های معمولی است.روغن های سنتزی روغن هایی هستن که با وجود دارا بودن مشخصات روغن هاي طبيعي مشتق شده از نفت خام، مشخصه هاي نامطلوب آن مانند: ژله ای شدن زودهنگام یا به اصطلاح لجن شدن، مقاومت پایین در برابر اکسید شدن در دمای بالا و… را دارا نیستند. استفاده از روغن های سنتزی باعث می شود:
کارایی قطعات خودرو که طبق تقاضا شرايط بالاتري از روغنهاي معدني را ميطلبد بالا برود.
مشخصات روغنهاي سنتزی بسیاری از مشکلات مربوط به تعویض روغن را حل کند.
زمان ماند بالا براي روغن از لحاظ هزينه کمک کند.
ميزان ايمني و شاخصهاي محيط زيستي را افزايش می دهد.
همچنین بخوانید : تاثیر ضد یخ به روی محیط زیست و انسان
روغن از اجزای حیاتی موتور خودرو به شمار می رود که موتور را در برابر آسیب های گوناگون محافظت می کند و تحقیقات ثابت کرد روغن های موتور مصنوعی یا سنتزی در انواع آزمایشات استاندارد صنعت به طور متوسط 47 درصد بهتر از روغن های معمولی عمل می کنند. یافته های جدید نشان می دهد که روغن مصنوعی یا سنتزی به ویژه برای وسایل نقلیه جدید با موتورهای توربو شارژ و همچنین برای خودروهایی که اغلب در ترافیک توقف می کنند، بارهای سنگین را حمل می کنند یا در شرایط شدید گرم یا سرد کار می کنند، مفید است.
حال با توجه به این موضوع که فقط تعداد محدودی از وسایل نقلیه به طور خاص به روغن مصنوعی نیاز دارند، اما همه وسایل نقلیه می توانند از استفاده از روغن مصنوعی بهره مند شوند. در سرویس تعویض روغن، به بسیاری از رانندگان حق انتخاب بین روغن معمولی یا روغن مصنوعی پیشنهاد می شود. با این حال ، در یک نظرسنجی از رانندگان ایالات متحده، 44 درصد از رانندگان مطمئن نیستند (27 درصد) یا اعتقاد ندارند (17 درصد) که روغن مصنوعی گران تر برای موتور خودرو بهتر است. دلایلی که برای انتخاب منظم روغن ارزان قیمت و متعارف و مخالفت با استفاده از روغن های گران تر و مصنوعی ذکر شده است شامل این موارد است: احساس گران بودن روغن مصنوعی، احساس بی فایده بودن استفاده از روغن های مصنوعی و این که ارتقا از روغن معمولی به روغن مصنوعی غیرضروری است.
جابجایی از روغن معمولی به روغن مصنوعی برای رانندگان، به طور متوسط 64 دلار بیشتر در سال یا 5.33 دلار اضافی در ماه هزینه دارد، این در حالی است که تحقیقات تأیید شده نشان می دهد که متوسط هزینه تعویض روغن معمولی 38 دلار در سال است اما تعویض روغن مصنوعی حدود 70 دلار است.
برای کسانی که خود روغن معمولی وسیله نقلیه خود را تغییر می دهند، متوسط هزینه 5 لیتر روغن معمولی تقریبا 28 دلار در سال است و برای روغن مصنوعی 45 دلار است. همچنین بررسی ها نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق (83 درصد) مکانیک های اتومبیل، روغن مصنوعی را برای وسایل نقلیه شخصی خود انتخاب می کنند.
سخن پایانی: با توجه به مطالعات انجام شده و تحقیقات مهندسین، تعویض به موقع روغن موتور خودرو و همچنین استفاده از روغن های مصنوعی می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد خودرو، پیشگیری از خسارات مالی، بالا بردن عمر ماشین و… را به همراه داشته باشد.
منبع: Auto Repair
1 دیدگاه