لوازم مصرفی

همه چیزهایی که باید در مورد ضد یخ بدانید

صفر تا صد محلول ضد یخ

نکته مهم: این مقاله به مرور زمان، ویرایش و یا تکمیل می‌شود!
در صورتی که با مشکل نگارشی، دستوری و یا مفهومی در این محتوا برخورد کردید، از شما دوست عزیز و گرامی، صمیمانه تقاضا می‌کنم که ما را مطلع کرده، تا نسبت به تصحیح و تکمیل آن، در اسرع وقت اقدام نماییم.
آیا می دانید اگر دمای موتور از حد استاندارد مشخص بالاتر یا حتی پایین تر باشد موتور خودرو شما عملکرد خوبی ندارد. در زمان استفاده از وسایل نقلیه دمای گاز های احتراق در موتور بسیار بالاست و ماندن ای گاز های اضافی در موتور بسیار خطرناک است. 1/3 از کرمای اضافی به همراه گاز های حاصل احتراق از اگزوز خارج می شوند و 1/3 دیگر هم در روغن موتور موجود در خودرو جذب می گردد و بدین وسیله از گرم شدن بیش از حد بدنه موتور جلوگیری می شود اما به منظور انتقال حرارت باقی مانده استفاده صحیح از ضد یخ اهمیت بالایی دارد ضد یخ که اکثرا ترکیبی از اتیلن گلیکول و انواع افزودنی ها نظیر ترکیبات ضد زنگ،ضد خوردگی،ضد کف،ضد رنگ و غیره با آب آماده مصرف می گردد. محلول های اتیلن گلیکول در سال 1926 در دسترس قرار گرفت و به عنوان “ضد یخ” به بازار عرضه شد زیرا نقاط جوش بالاتر مزایای استفاده در تابستان و همچنین در هوای سرد را فراهم می آورد. امروزه از آنها برای کاربردهای مختلفی از جمله خودرو استفاده می شود ، اما به دلیل سمیت کمتری که دارد به تدریج با پروپیلن گلیکول جایگزین می شود وقتی اتیلن گلیکول در سیستم استفاده شود، ممکن است به پنج اسید آلی (اسید فرمیک ، اگزالیک ، گلیکولیک ، گلیوکسالیک و اسید استیک) اکسید شود.

همه چیزهایی که باید در مورد ضد یخ بدانید

الزامات اساسی برای استفاده از خنک کننده ها:

  1. ضد یخ باعث می شود که آب رادیاتور و موتور شما در دمای سرد یخ نزند.
  2. ضد یخ همچنین به عنوان روان کننده برای قطعات متحرک خودرو است.
  3. ظرفیت گرمایی زیاد و هدایت حرارتی
  4. مقاومت شیمیایی و بی ضرر
  5. دارای چگالی کم

ضد یخ چگونه کار می کند؟

ضدیخ افزودنی است که نقطه انجماد مایع پایه آب را کاهش می دهد. از آنجا که آب از ویژگی های خوبی به عنوان خنک کننده برخوردار است، از آب به علاوه ضد یخ در موتورهای احتراق داخلی و سایر کاربردهای انتقال حرارت استفاده می شود. هدف از ضد یخ جلوگیری از ترکیدن یک محفظه سخت به دلیل انبساط هنگام یخ زدن آب است. از نظر تجاری، به مواد افزودنی (کنسانتره خالص) و مخلوط (محلول رقیق شده) بسته به زمینه، ضد یخ گفته می شود. انتخاب دقیق یک ضد یخ می تواند دامنه دمایی گسترده ای را ایجاد کند که در آن مخلوط مایع شکل خود را حفظ کرده و در فاز مایع باقی بماند، که برای انتقال حرارت کارآمد و عملکرد مناسب داشته باشد. ضد یخ که به عنوان ماده خنک کننده نیز شناخته می شود و این محلول با رنگ روشن نقطه انجماد مایع را کاهش می دهد، به همین دلیل ما آن را به رادیاتورهای خودروهای خود اضافه می کنیم. مخلوطی از ضد یخ و آب کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که مایع رادیاتورهای ما در زمستان یخ نمی زند و یا در تابستان جوش نمی آورد و با این کار، موتورهای ما را از آسیب در طول سال محافظت می کند. اگرچه آب قادر است برخی از گرمای موتور را خنثی کند، اما بیشتر موتورها به مخلوطی از آب و ضد یخ احتیاج دارند. این محلول یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده است، زیرا به ماشین کمک می کند تا در دمای مختلف از سرمای ناچیز تا گرمای سوزان کار کند. بیشتر اوقات ، خنک کننده موتور از ترکیب آب و اتیلن گلیکول (C2H6O2) ساخته می شود. بنابراین ضد یخ چگونه از موتور شما محافظت می کند؟ نکته اصلی در نقاط جوش و انجماد نهفته است.

چگونه می توان سطح ضد یخ را بررسی کرد؟

مخزن رادیاتور بخشی از سیستم خنک کننده خودرو شماست. ابتدا بررسی کنید که آیا مایع به خط نشانگر “کامل” در کنار مخزن رادیاتور می رسد یا خیر اگر مایع به خط نشانگر “کامل” نرسید، درپوش مخزن را باز کنید و یک مخلوط 50/50 آب و ضد یخ به آن اضافه کنید. می توانید ضد یخ هایی پیدا کنید که با آب مخلوط شده باشند. برای اطمینان از وجود درصد مناسب آب و ضد یخ برچسب اطلاعات کنار بطری ضد یخ خود را بررسی کنید تا ببینید آیا مخلوط آب و ضد یخ در کارخانه سازنده انجام شده است یا اینکه خودتان باید آب اضافه کنید. به جز در موارد اضطراری، هرگز به سیستم خنک کننده خود آب اضافه نکنید. دلیل این امر این است که اکثر موتورهای مدرن دارای سرسیلندرهایی از آلومینیوم هستند. این سر سیلندرهای آلومینیومی به خاصیت ضد خوردگی موجود در ضد یخ شما احتیاج دارند. به یاد داشته باشید که هر بار از مخلوط 50/50 استفاده کنید.

همه چیزهایی که باید در مورد ضد یخ بدانید

برای باز کردن درب رادیاتور احتیاط کنید!

برخی از این مخازن خنک کننده تحت فشار بوده و دارای یک درپوش رادیاتور هستند که به نظر می رسد هنگام بازکردن مخزن در فشار بخار آب باشد پرتاب می شوند. اگر یک وسیله نقلیه قدیمی دارید، ممکن است ماشین شما مخزین جایگزین که در کنار مخزن رادیاتور است را نداشته باشد ، بنابراین برای بررسی سطح خنک کننده خود باید درپوش رادیاتور را باز کنید.
هرگز آب یا ضد یخ را به موتور روشن و داغ اضافه نکنید!
درب های موجود در مخزن رادیاتور را در حالی که موتور گرم است، حتی فقط برای بررسی سطح آن نیز باز نکنید. حتی اگر در حاشیه جاده با مشکل روبرو شدید و باید قبل از رسیدن به تعمیرگاه به مخزن رادیاتور آب اضافه کنید، موتور خودرو خود را خاموش کنید و صبر کنید تا موتور شما خنک شود.اکنون درب مخزن رادیاتور را باز کنید و بررسی کنید تا سطح آب مخزن در چه حد است اگر به آن آب اضافه کردید و متوجه شدید که باید مایعات بیشتری اضافه کنید همچنان صبر کنید تا موتور خنک شود. این کار از احتمال سوختن یا ترک خوردن بلوک موتور شما جلوگیری می کند. این کارها برای این است که در سیستم تحت فشار خودرو وقتی موتور خودرو روشن می باشد احتمالا پرش بخار آب و آب جوش به صورت شما وجود دارد.

همه چیزهایی که باید در مورد ضد یخ بدانید

در بررسی مخزن رادیاتور به نکان زیر توجه کنید!

1. اگر خنک کننده شما بی رنگ ، زنگ زده یا اجسام خارجی در آن شناور است، باید سیستم خنک کننده خود را کاملاً شستشو دهید و یک مخلوط جدید 50/50 آب و ضد یخ اضافه کنید.
2. اگر متوجه شدید که مخلوط ضد یخ شما لجن یا روغنی دارد ، حتماً سریعاً وسیله نقلیه خود را به مکانیک منتقل کنید. آنها باید نشتی واشر های داخلی را بررسی کنند و ابزار ویژه ای برای انجام این بررسی دارند.
3. شلنگ های رادیاتور خود را لمس کنید در صورت نشت، برجستگی یا وجود ترک بلافاصله آنها را تعویض کنید.

نقاط جوش و انجماد آب

همانطور که می دانید آب خالص دارای نقطه جوش 212 درجه فارنهایت (100 درجه سانتیگراد) و نقطه انجماد 32 درجه فارنهایت (0 درجه سانتیگراد) است. با این حال، هنگامی که مخلوط 50/50 را با استفاده از آب و اتیلن گلیکول ایجاد می کنید، نقطه جوش تا 223 درجه فارنهایت (106 درجه سانتیگراد) افزایش می یابد و نقطه انجماد به 35- درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) کاهش می یابد. وقتی یک قدم جلوتر بروید و مخلوط 30/70 آب و اتیلن گلیکول ایجاد کنید ، نقطه جوش تا 235 درجه فارنهایت (113 درجه سانتیگراد) افزایش می یابد و نقطه انجماد به 67- درجه فارنهایت (-55 درجه سانتیگراد) کاهش می یابد چرا این اتفاق می افتد؟ وقتی آب یخ می زند، منبسط می شود و یخ می بندد. اگر مواد شیمیایی به آب اضافه کنیم ، مولکول ها باید بیشتر کار کنند تا به هم متصل شوند و تبدیل به یخ شود برای حفظ دمای سیستم خنک کننده، ضد یخ از طریق موتور و هسته بخاری به جایی که دارای گرمای اضافی است پمپ می شود. همچنین با عبور از رادیاتور، گرما را به هوای خارج منتقل می کند. ضد یخ این چرخه را به طور مداوم طی می کند تا زمانی که پیر شود و آلوده شود. اگرچه آب از بسیاری جهات مفید است، اما کمبود خواص آن را به یک محصول خنک کننده غیر استاندارد تبدیل می کند. ضد یخ برای افزودن قدرت به آب، کاهش کمبودهای آن و گسترش قابلیت های آن تولید شده است. بدون ضد یخ، می توانید موتور خود را از بین ببرید و باعث خوردگی و تجمع رسوب شوید. دمای شدید نیز بر این مشکل افزوده می شود.

در خرید ضد یخ مطمئن حتما دقت کنید که کیفیت مناسب و خواص مهمی که برایتان ذکر کرده ایم را داشته باشد و مخلوط آن با آب را نیز توجه نمایید و سعی نمایید ضد یخ های مناسب برای اتومبیل خود را از نمایندگی ها فروش لوازم خودرو مطمئن و مجاز خریداری کنید. بدلیل سوءاستفاده افراد سودجو انواع ضد یخ های تقلبی وارد بازار لوازم اتومبیل می شود که بلکه کارایی ندارند حتی احتمال خرابی موتور اتومبیل شما را بدنبال دارند پس از شما تقاضا داریم که از نمایندگی های مجاز خرید نمایید.

دوستان عزیز هر یک از مطالب گفته شده در بالا به سلامت بیشتر خودرو شما کمک می کند و می توانید در نگهداری و سلامت طولانی مدت اتومبیل خود از آن بهره ببرید. اتومبیل مثال بدن انسان نیاز به محافظت و لوازمی برای سالم ماندن دارد پس از کارهای جزئی که باعث سلامت خودرو می شود خودداری نکنیم.

در موارد گفته شده بیشترین توجه خود را در لوازم موتوری و احتیاجات اساسی موتور قرار دهید زیرا برای یک سفر با خیال آسوده باید از موتور اتومبیل خود اطمینان کامل داشته باشید که به سلامت مسیر های زندگی خود را طی نمایید.

تهیه شده توسط : رسانه صنعت خودرو

مهدی کریمی

او بیشتر در زمینه برترین فناوری ها و امکانات در اختیار بشر تحقیق و بررسی می کند و سابقه وی 5 سال در زمینه مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات می باشد و در حال حاضر با همکاری در بخش تحریریه سایت رسانه صنعت خودرو به کار های خود ادامه می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا