لوازم مصرفی

آشنایی بیشتر با سیستمی بنام کارتل خشک

در پیشرانه های معمولی، روغن در پایین موتور و در قسمتی به نام کارتل قرار دارد که اویل پمپ با گرفتن روغن از این بخش و گذر آن از فیلتر، روغن را به قسمت های مختلف موتور تزریق می کند.

کارتل خشک
کارتل خشک

دلیل استفاده از سیستم کارتل خشک

ضمن این که ضربه‌های شاتون و میل لنگ به روغن موجود در کارتل نیز منجر به پاشیده شدن آن به قسمت های مختلف و روغن کاری بخش های گوناگون موتور می شود.

اما عیب درست در همین جاست که این ضربه ها هم بسیار حیاتی است و هم منجر به کف کردن و حباب زدگی روغن درون کارتل می شود و این حباب زدگی می تواند در روغن کاری درست پیشرانه خلل وارد نماید.

از طرفی کاترل دارای ارتفاع کمی نیست و با قرار گرفتن در پایین موتور، ارتفاع پیشرانه را بالا می برد و این اتفاق جدا از این که محدودیت هایی را در طراحی خودرو در پی دارد، نقطه ثقل پیشرانه را به عنوان سنگین ترین بخش یک خودرو در نقطه بالایی قرار می دهد که منجر به کاهش هندلینگ آن خواهد شد.به همین خاطر امروزه در خودرو های اسپرت و سوپر اسپرت از سیستم کارتل خشک استفاده می شود.

کارتل خشک
کارتل خشک

سیستم کارتل خشک

کارتل در این سیستم یک محفظه کوچک در کف موتور برای جمع شدن روغن است و مخزن اصلی روغن در کنار پیشرانه قرار می گیرد. روغن از این مخزن توسط پمپ به قسمت های مختلف موتور ارسال می شود و سپس با جمع شدن در کف کارتل و عبور از صافی و فیلتر، توسط یک پمپ دیگر به مخزن اصلی برگشت داده خواهد شد.

به این ترتیب هم امکان حباب زدگی و کف کردن روغن کم می شود و هم از ارتفاع موتور کاسته خواهد شد و چون روغن از بالا و تحت اثر جاذبه زمین در مسیر های روانکاری جریان پیدا می کند، روانکاری به خوبی انجام می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا