لوازم مصرفی

پمپ بنزین مکانیکی خودرو های کاربراتوری و عملکرد آن

پمپ بنزین های مکانیکی در خودرو های کاربراتوری قدیمی وجود دارند و با روی کار آمدن انژکتور ها و نیاز به داشتن یک جریان قوی و پر فشار از سوخت، کم کم از چرخه استفاده خارج شدند و جای خود را به طور کامل به پمپ بنزین های برقی دادند.

پمپ بنزین های مکانیکی
پمپ بنزین های مکانیکی

معایب پمپ بنزین مکانیکی

مهم ترین ایراد در این پمپ ها در خراب شدن پرده دیافراگم و کم فشار شدن آن ها به اضافه ایراد بزرگی به نام قفل گازی است. قفل گازی به بخار شدن سوخت در مسیر سوخت رسانی و ایجاد مانع در ارسال سوخت به کاربراتور و انژکتور گفته می شود که نتیجه گرم شدن پمپ بنزین به خاطر قرار گرفتن در کنار موتور و تبخیر بنزین درون مسیر سوخت رسانی است. قفل گازی در خودرو های انژکتوری به ندرت پیش می آید و به سرعت نیز از بین می رود.

عملکرد پمپ بنزین های مکانیکی

پمپ بنزین های مکانیکی
پمپ بنزین های مکانیکی

پمپ بنزین های مکانیکی دارای یک دیافراگم قرار گرفته بر روی فنر هستند و دو سوپاپ به عنوان ورودی و خروجی نیز مسئول باز و بسته کردن مسیر ارسال سوخت که این دو سوپاپ بر روی دیافراگم قرار دارند. یک بازو به نام شیطانک وظیفه تلمبه زدن زیر دیافراگم را عهده دار است و نیروی حرکتی خود را از میل سوپاپ خودرو دریافت می کند.

با تلمبه زدن شیطانک، دیافراگم در یک بار حرکت، بنزین را به داخل کاسه پمپ بنزین می کشد و سوپاپ ورودی باز می شود و در حرکت برگشت نیز با بستن سوپاپ ورودی و باز کردن سوپاپ خروجی، بنزین را به سمت کاربراتور ارسال می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا