معرفی آپشنهای خودروهای کلاسیک و مطرح بازار جهانی (بخش اول)

خودروهای کلاسیک و قدیمی روزگاری برای خود و در زمانه خود، یکی از بهترین و پیشرفتهترین وسایل نقلیه محسوب میشدند که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، حال این تجهیزات گران قیمت برای خودروهای امروزی به عنوان آپشنهای پایه استفاده میشوند، در دو قسمت متوالی 16 آپشن مهم خودروهای کلاسیک را بررسی خواهیم کرد، همراه ما باشید.
ترمز چهار چرخ دیسک و ABS در اوپل امگا
اوپل امگا یکی از لوکسترین خودروهایی بود که در دهه 70 شمسی در بازار ایران عرضه شد. این محصول فول سایز آلمانی امکانات فنی و رفاهی بسیار زیادی در برداشت که ترمزهای دیسکی در چهار چرخ و سیستم ترمز ABS یکی از آنها بود. همچنین امگا از سیستم تعلیق سه تکه در عقب بهره میبرد که هندلینگ خوبی را به همراه دارد.
سانروف 8 حالته برقی در اوپل امگا
نسخه فول آپشن امگا در داخل کابین امکانات سرشاری را به شما ارائه میکند. از صندلیهای روکش چرم گرفته تا سیستم تهویه مطبوع دیجیتال و سانروف برقی که البته کمی با سانروفهای دیگر تفاوت دارد. اوپل برای این خودرو سانروف برقی 8 حالته را در نظر گرفته تا شما به هر میزان که دوست داشته باشید هوا را از سمت بالا دریافت کنید.
تنظیم برقی صندلی در نمونه فول الدزمبیل کاتلاس سیرا سوپریم
الدزمبیل کاتلاس سیرا سوپریم یکی از مشهورترین خودروهای کلاسیک آمریکایی دیفرانسیل جلو در بازار ایران است که از امکانات فنی و رفاهی بسیار خوبی بهره میبرد. نسخههای مختلف کاتلاس با شرایط متفاوتی برای صندلیها ارائه میشوند که در نمونه فول آپشن آن شاهد تنظیم برقی صندلیها (برای راننده در 8 جهت) هستیم.
کمربند روی درب الدزمبیل کاتلاس به همراه موتور پیش کشنده
بسیاری از افراد با باز کردن درب الدزمبیل کاتلاس سیرا سوپریم متعجب میشوند، چرا که کمربند ایمنی آن روی کلاف درب قرار گرفته است و نه ستون B! همچنین گفته میشود این خودرو از موتور پیش کشنده کمربند برای قفل کردن بدن در هنگام ترمزگیری استفاده میکند.
کولر، گیربکس اتوماتیک، فرمان هیدرولیک در بیامو E21
بیامو سری 3 نسل اول را با مدل 320 که در بازار کشور ما جایگزین 2002 فقید شده بود، میشناسیم. یک خودروی کوچک دوست داشتنی که ساختاری بسیار ساده و البته اسپرت داشت و در عمده نمونههای موجود در کشور از امکانات چندان گستردهای بهره نمیبرد. اما برخی از این 320ها با سیستم فرمان هیدرولیک، کولر و در نهایت گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه شدند. نمونههای فرمان هیدرولیک با توجه به وجود پمپ هیدرولیک در سیستم، جعبهدنده متفاوت و شتاب ضعیفتری دارند. همچنین نمونههای مجهز به کولر از داشبورد متفاوت بهره میبرند و در نهایت گیربکس اتوماتیکی که روی این خودرو استفاده شده، 3 سرعته مکانیکی مشترک با 518 و 2002 اتوماتیک است.
دیفرانسیل ضد لغزش و DCS در بیامو E34
بیامو به عنوان خودروسازی که در زمینه تولید خودروهای اسپرت خانوادگی دستی بر آتش دارد، همیشه از پیشگامان امکانات کنترلی خودرو بوده و هست. سری5 نسل سوم و یا همان E34 که نسخههای 518i و 525i آن در بازار ایران بیشتر به چشم میخورد، از دیفرانسیل LSD با محدود کننده لغزش بهره میبرد که این موضوع به بالا رفتن هندلینگ و قدرت فرمان پذیری خودرو کمک شایانی میکند.
تنظیم ارتفاع مرسدس بنز W108/109
یکی از کاربردیترین امکاناتی که در بحث فنی خودرو ابداع شده، سیستم تعلیق تطبیق پذیر است که تاکنون در شکلهای مختلف روی خودروهای متفاوت استفاده شده است. اما شرکت مرسدس بنز که ید طولایی در ارائه نوآوریهای مختلف تکنولوژی خودرو دارد، برای نخستین بار سیستم تعلیق بادی خود را روی 600 پولمان ارائه کرد و این سیستم روی برادر کوچکتر 600 (W100) یعنی W109 نیز فرار گرفت.
تودوزی 600 مرسدس بنز W116 و W126
اصطلاحات عامیانه بسیار زیادی در زمینه امکانات خودروهای کلاسیک در بین ما ایرانیها وجود دارد که یکی از کهنترین آنها، «تودوزی 600» است. شرکت مرسدس بنز بخشی از تولیدات 600 خود را با تودوزی خاصی مملو از پارچه جیر مرغوب و دوخت خاص روانه بازار کرد که بعدا روی دیگر محصولات لوکسش نیز قرار گرفت. این تودوزی خاص روی دو نسل S کلاس W116 و W126 نیز دیده میشود.