نگاهی به مهم ترین آپشنهای جذاب مرسدس بنز

آپشنهایی که در این مطلب قصد معرفی آنها را داریم میتوان گفت تقریباً برای مرسدس بنز انحصاری بوده و به صورت کاملاً خاص برای مشتری قابل انتخاب هستند و بعضاً به صورت استاندارد بر روی خودروهای مرسدس دیده میشوند. آپشنهایی که قیمت آنها کم نیست؛ اما موجب رفاه بیشتر راننده و سرنشینان آن میشوند، با ما همراه باشید تا ببینیم شاخصترین تجهیزات حال حاضر مرسدس بنزهای دنیا چه آپشنهایی هستند.
Air Cap
شاید باورش کمی سخت باشد، اما باید گفت طبق آمارهای منتشر شده از کمپانی مرسدس بنز، این آپشن بیشترین سفارش را در بین مرسدس بنزهای کابریولت و علیالخصوص مدلها SL و SLC دارد. دکتر الکساندر واشر و پیتر دان هاوزر مخترع اصلی این آپشن در سال 1989 بودند که قرار بود این سیستم بر روی اتاق W124 قرار بگیرد که در نهایت این قضیه منتفی شد.
وظیفه اصلی آن نیز به گونهای است که مقدار هوای متلاطم درون کابین را که به علت سرعت زیاد به وجود میآید، کاهش دهد. این قطعه که به صورت افقی بر روی لبه بالایی شیشه جلو خودرو متصل میشود و تا 6 سانتیمتر به بالا میآید وظیفه منحرف کردن هوا، کنترل فشار باد و دور کردن گرد و غبار از اتاق است. این سیستم از استیل بسیار مقاوم تشکیل شده و اغلب در سرعت 80 تا 135 کیلومتر نهایت کارایی خود را نشان میدهد. Air Cap (کلاهی از هوا) از خشک شدن چشمها، به هم ریختگی موها و از همه مهمتر برخورد مستقیم باد با صورت راننده جلوگیری میکند که از 211 قطعه تشکیل شده و در حدود 1.4 کیلوگرم وزن دارد.
Air Scarf
این آپشن که به تازگی فروش آن توسط مرسدس بنز در آلمان از سوی دادگاههای فدرال این کشور، ممنوع شده است به نوعی مکمل سیستم Air cap بوده و تنها برای در خودروهای کابریولت مرسدس بنز قابل سفارش است. این سیستم در بالای صندلیهای مرسدس بنز و در ناحیه گردن سرنشین قرار میگیرد و با دمیدن هوایی گرم به گردن و صورت راننده و سرنشینان، باز بودن سقف و هوای سرد را دلنشین میکند. قیمت این آپشن بسیار دلپذیر امروزه 3270 دلار است و در اغلب خودروهای کوپه مرسدس بنز به صورت آپشن استاندارد ارائه میشود.
سقف جادویی
مشکل گرم شدن کابین همواره برای کابین خودروهای لوکس که داری سانروف هستند پدید میآید که اغلب با داشتن درپوش کشویی از جنس پارچه، این نقیصه برطرف میشود. اما این مشکل برای خودروهای روداستر مرسدس بنز که سقفی جمعشو داشته به نحوه دیگر حل میشود.
حفظ پرستیژ روداستر گرانقیمت مرسدس بنز با سقف شیشهای توسط دکمهای که شیشه را به رنگ آبی تبدیل میکند حل میشود. کوچک بودن پنل بالایی سقف تاشو اجازه نمیدهد تا پردهای کشویی مانع از تابیدن نور آفتاب به درون کابین شود، اما این تکنولوژی مانند عینک دودی عمل کرده و بیش از 80 درصد نور خورشید را به خود جذب میکند و مانع از گرم شدن کابین خودرو میشود.
بالچههای فعال
افزایش قدرت پیشرانه و میزان عملکرد آنها باعث میشود تا خودرو در سر پیچها و یا در هنگام مانور دادن شتاب جی بیشتری را تحمل کرده و در نهایت موجب برهم خوردگی حالت نشستن استاندارد راننده بر روی صندلی شود. اما بالشتکهای قابل تنظیم صندلی مرسدس بنز در هنگام پیچهای شدید از خود واکنش نشان داده و با تغییر وضعیت خود راننده را کاملاً ثابت نگه میدارند. این سیستم به صورت مولتی کنتور و اکتیو مولتی کنتور در مرسدس بنزها شناخته میشود.
کنترل جادویی بدنه
یک دوربین که در بالای شیشه جلو نصب شده است تصاویر جاده را اسکن و دست اندازهای آن را تحلیل میکند و سپس دادهها را به کنترل یونیت سیستم ( ABC(Active Body Control ارسال میکند. دوربین میتواند محدودهای بین 4.5 الی 13.5 متر را در جلوی خودرو اسکن کند و چالهها و دستاندازهایی به کوچکی 1 الی 2 سانتیمتر را شناسایی کند. بنابراین سیستم دقیقاً میداند که تا چند ثانیه بعد چرخها وارد کدام بخش جاده میشوند. سیستم ABC از یک پیستون هیدرولیکی برای هریک از کمکفنرهای فولادیاش استفاده میکند تا بتواند به سرعت و به طور مستقل سیستم فنربندی هر چرخ را متناسب با وضعیت جاده تنظیم نماید. اما نکته اصلی عکسالعمل فنربندی قبل از رسیدن به چاله است که جریان روغن موجود در هر چرخ میتواند آنقدر درست تنظیم شود که هر دستانداز شدیدی به بهترین نحو کنترل شود.