ریتاردر بدون روغن چیست و چه کاربردی در کامیونها دارد؟

ریتاردر سیستم کاری شبیه به جعبه دندههای اتوماتیک است و سیال درون آن که از روغن بوده، هنگام وارد مدار شدن ریتاردر، میتواند نیروی ایستایی زیادی که معمولا از توان پیشرانه کشنده و کامیون نیز بیشتر است، ایجاد نماید و ترمز بسیار مطمئن و پرقدرتی را پدید آورد. به همین خاطر امروزه وجود ریتاردر روی خودروهای سنگین اهمیت بسیار بالایی دارد و به نوعی یکی از عوامل مورد توجه خریداران است.
ریتاردر هم مانند دیگر بخشهای مکانیکی یک خودرو، دارای استهلاک بوده و نکاتی را در رابطه با آن باید رعایت کرد. در صورتی که زیاد از این وسیله استفاده شود، دمای روغن آن بالا رفته و استفاده از آن را محدود میکند. ضمن اینکه به خاطر داشتن سیال روغنی نیاز به تعمیر و مراقبت دارد. در جدیدترین اختراع از سوی کمپانی VOITH که یکی از بزرگترین و معروفترین سازندگان سیستمهای ترمز در دنیا برای خودرو های سنگین به حساب میآید، برای نسل جدید آکتروس آپشنی را تدارک دیده است که تا قبل از آن کمی بعید به نظر می رسید که اختراع شود!.
ریتاردر جدید این شرکت فاقد روغن بوده و از سیال آب برای سامانه خود استفاده میکند. این حرکت جدید دارای مزایای زیادی است. یکی از مهمترین آنها، حذف روغن بوده که آب جایگزین شده برای آن همان آب موجود در رادیاتور و سیستم خنککاری کامیون است که هم باعث کاهش وزن ناشی از حذف سیستم روغنی شده و هم خنککاری این آب به راحتی انجام میشود که در نتیجه ریتاردر همیشه دمای مناسبی دارد و مشکل بالا رفتن دمای روغن در صورت استفاده مکرر حذف میشود.
طراحی سادهتر و حجم کمتر ریتاردر، کاهش 20 کیلوگرمی وزن آن، استفاده در 5 حالت قدرتی بنا به نیاز راننده ، قدرت بالاتر ، سریعتر وارد عمل شدن و ترمزگیری روان تر و نرمتر باعث میشود تا فشار روانی و کاری راننده نیز کاسته شود. این سیستم جدید همچنین باعث کاهش 80 درصدی آلودگی ناشی از ترمزگیری میشود که به خاطر راحتتر بودن استفاده از آن است که راننده تمایل بیشتری برای بهکارگیری ریتاردر به خاطر حذف مشکلات آن دارد. همچنین کامیونهایی که از این قطعه جدید استفاده میکنند، هنگام فروش مجدد از قیمت دست دوم بالاتری به میزان حدودا 2 هزار یورو برخوردار هستند که این هزینه نیز در طول یک تا دو سال کاری برای مالک بعدی صرفهجویی و برگشت داده میشود.
ریتاردر جدید VOITH که قابلیت کار کردن با 90 درصد از سیستمهای ترمز کامیونهای امروزی را دارد، قدرتی برابر با 1020 اسب بخار و 3560 نیوتن متر گشتاور ایجاد میکند! از دیگر شرکتهایی که ریتاردرهای آبی به جای روغنی طراحی کرده اند، شرکت بسیار شناخته شده و معروف ZF است.