بررسی انواع چراغ های خودرو

در صورتی که با مشکل نگارشی، دستوری و یا مفهومی در این محتوا برخورد کردید، از شما دوست عزیز و گرامی، صمیمانه تقاضا میکنم که ما را مطلع کرده، تا نسبت به تصحیح و تکمیل آن، در اسرع وقت اقدام نماییم.
تاریخچه چراغ جلوی خودرو
چراغ خودرو (جلو) بیشتر شبیه یک لامپ بود که شعله استیلن محصور شده داشت و خود راننده آن را به صورت دستی روشن می کرد. این لامپ های ابتدایی در دهه 1880 میلادی معرفی شدند و این امکان را برای رانندگان فراهم می کردند که در هنگام شب با امنیت بیشتری رانندگی کنند.
اولین لامپ های برقی در شهر هارتفورد، کنتیکت تولید شدند و در سال 1898 معرفی شدند و استفاده از آن ها در خودروهایی که تازه تولید می شدند به صورت اختیاری قابل انتخاب بود.
به دلیل نیاز به انرژی بسیار زیاد جهت تولید نوری که مناسب جاده باشد، این لامپها عمر کوتاهی داشتند. در سال 1912 هنگامی که کادیلاک یک سیستم الکتریکی مدرن در خودروها پیاده سازی کرد، چراغ جلو در بیشتر خودروها تبدیل به یکی از تجهیزات استاندارد شد.
خودروهای امروزی مجهز به چراغ هایی هستند که پرنورتر و بادوارم تر هستند و عملکردهای مختلفی دارند مثل نور مخصوص رانندگی در روز، نور پایین و نور بالا.
سیستم روشنایی خودرو در شب
سیستم روشنایی یک خودرو در ایمنی سرنشینان آن مخصوصا در تاریکی شب از اهمیت بالایی برخوردار است و ایراداتی مانند تنظیم نبودن چراغهای جلو، نقص مدار الکتریکی خودرو و یا سوختن لامپ چراغهای جلو یا عقب تأثیر منفی بر روی میزان دید راننده میگذارند.
چراغهای جلوی خودرو از نظر ایمنی جزو قطعات الزامی خودرو به شمار میروند، در زمان رانندگی مخصوصا در هنگام شب اهمیت بسزایی دارند و بدون وجود آنها رانندگی در شب و شرایط جوی نامناسب غیرممکن است. چراغ خودرو علاوه بر شدت نور کافی و ایجاد میدان دید مناسب برای راننده، نباید نور خیره کننده داشته باشد تا چشم راننده جلویی را آزار ندهد و دید او را محدود نکند.
انواع لامپ چراغ خودرو
با پیشرفت تکنولوژی در صنایع خودروسازی، امروزه انواع مختلفی از چراغهای خودرو تولید شدهاند که از میان آنها می توان به لامپ های LED، هالوژن و زنون (HID) اشاره کرد.
لامپ های هالوژن به طور گستردهای در چراغهای جلوی وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرند و از یک رشته نازک تنگستن و یک حباب شیشهای حاوی گاز هالوژن تشکیل شدهاند. با روشن شدن چراغ، گاز هالوژن موجود در حباب باعث داغ شدن سیم تنگستن نازک لامپ و تولید نور سفید رنگی میشود.
مزایای استفاده از این لامپهای ای ای دی و زنون و همینطورهالوژنی، نور سفید و شفاف، طول عمر زیاد و هزینه پایین تعویض است، ولی ایجاد گرمای زیاد و اتلاف انرژی از معایب آن هستند.
لامپهای زنون با شدت تابش بالا (High Intensity Discharge) با ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود، نور سفید رنگی ساطع میکنند و نوردهی به وسیله کمانی از گاز زنون یونیزه شده ایجاد میشود و در این چراغها از فیلامان حرارتی که در اثر گرم شدن تولید نور میکنند، اثری نیست.
همچنین بخوانید : آیا رینگ ها به تایر خودرو آسیب میزند؟
این لامپ ها به دلیل ایجاد نور سفید رنگ با شدت بالا از محبوبیت خاصی بین خودروسازان برخوردارند، ولی امروزه به دلیل شدت نور زیاد و احتمال اذیت شدن راننده جلویی، در کشور ما استفاده از آنها ممنوع اعلام شده است و این در حالی است که اکثر خودروهای وارداتی، از این نوع لامپ ها در چراغ های خود بهره میبرند.
لامپ های LED
لامپ های LED با اندازه کوچک و مصرف ناچیز انرژی، بسیار پرطرفدار هستند، ولی معایبی مانند قیمت گران و ایجاد گرمای شدید، آنها را از لامپ های دیگر جدا ساخته است. لامپ چراغ های اصلی جلوی خودرو، دوکنتاکت (Contact) است و معمولا در لامپ های گازی، رشته یا فیلامان (Filament) مربوط به نور بالا 50 تا 60 وات بوده و رشته نور پایین 40 تا 45 وات است. در لامپ های معمولی، رشته نور بالا 40 تا 50 وات و رشته نور پایین 30 تا 40 وات است. لامپ چراغ ترمز و چراغ خطر نیز دوکنتاکتی است و فیلامان چراغ ترمز 21 وات و فیلامان چراغ خطر 6 وات است.
لامپ های زنون(HID)
لامپ زنون به دلیل عدم وجود فیلامان گرم نمی شود و دوام و پایداری بیشتری دارد. از معایب لامپ های زنون، قیمت گران و هزینه تعویض بالا است و از طرفی ممکن است به دلیل شدت بالای نور، باعث آزار راننده جلویی و محدود کردن میزان دید او شود.
نور پایین (low beam)
حالت نور پایین برای تامین روشنایی مناسب در جهت مقابل و کنار خودرو طراحی شده و نور هدایت شده به سمت چشم راننده مقابل، محدود می شود تا چشم او را نزند و مانع دید او نشود. این نور برای مواقعی در نظر گرفته شده که در جلوی خودرو یک خودروی دیگر وجود داشته باشد.
نور بالا (High beam)
در حالت نور بالا توزیعی درخشان و مرکزی از نور ایجاد می شود طوریکه راننده هیچ کنترلی بر نور هدایت شده به چشم سایرین ندارد. به این ترتیب این نور فقط برای مواقعی مناسب است که راننده در جاده تنها باشد چون درخشش نور ایجاد شده در این حالت باعث خیره شدن سایر راننده ها می شود.
تهیه شده در : رسانه صنعت خودرو
1 دیدگاه