سیستم پنوماتیک چیست و چه معیاب و مزایایی دارد؟

در صورتی که با مشکل نگارشی، دستوری و یا مفهومی در این محتوا برخورد کردید، از شما دوست عزیز و گرامی، صمیمانه تقاضا میکنم که ما را مطلع کرده، تا نسبت به تصحیح و تکمیل آن، در اسرع وقت اقدام نماییم.
امروزه سیستم های پنوماتیک کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند. یکی از صنایع محبوب که این فناوری در آن مورد استفاده قرار گرفته، صنعت خودروسازی می باشد. سیستم پنوماتیک ماشین مدت زیادی است که هواداران خاص خود را دارد. با آی آر میکس همراه باشید تا نکاتی ساده پیرامون مزایا و معایب سیستم پنوماتیک در ماشین برای شما ارائه کنیم.
نکات مهم درباره سیستم پنوماتیک و آشنایی با روند کار آن در کف خواب کردن ماشین ها
سیستم پنوماتیک ماشین چیست؟
سیستم های پنوماتیک سیستم هایی مکانیکی هستند که از هوای فشرده در خود بهره می برند. این سیستم ها شباهت های زیادی با سیستم های هیدرولیک دارند اما نباید از تفاوت های آن ها به سادگی عبور کرد. به طور کلی سیستم هیدرولیک، سیستمی مکانیکی است که از مایعات برای انتقال نیرو استفاده می کند. اما در سیستم پنوماتیک هوا این کار را انجام می دهد. سیستم های پنوماتیک در همه جای دنیا به چشم می خورند. در این مطلب می خواهیم به شما نکاتی را پیرامون سیستم های پنوماتیک و البته به طور خاص، پنوماتیک ماشین ارائه کنیم.
همانطور که گفته شد، سیستم پنوماتیک نوعی تکنولوژی است که از گازهای فشرده برای تولید نیرو استفاده می کند. از نظر لغوی، پنوماتیک یا نیوماتیک به معنای نفس یا هوا می باشد. این فناوری به طور کلی روی مطالعه گازهای فشرده و نیروی مکانیکی تمرکز دارد. دندانپزشک ها در کار خود از این فناوری بهره می برند، ناسا برای کنترل و مدیریت ماهواره های خود از آن استفاده می کند و البته پنوماتیک ماشین یکی از محبوب ترین و عمومی ترین استفاده های این فناوری می باشد.
سیستم های پنوماتیک موجود در صنایع مختلف، نیروی الکتریکی را به حرکت تبدیل می کند. این عمل با استفاده از گازهای فشرده ای صورت می گیرد که عاری از هر گونه سم می باشد. سیلندرهایی وجود دارند که گاز یا هوای فشرده را آزاد می کنند. این گاز همان هوای معمولی ما است که به صورت آزاد وجود دارد. ضمن این ها به گاز موجود در دستگاه کمی مواد اضافه می کنند تا خطری برای محیط زیست نداشته باشد. کمپرسورهای سیستم پنوماتیک ماشین در صندوق عقب نصب می شود.
یکی از مزایای سیستم پنوماتیک در خودروها است. با سیستم پنوماتیک ماشین می توان ارتفاع خودرو را به چند حالت مختلف انجام داد. با این فناوری، به جای فنرهای عادی ماشین، بالن های مستحکمی قرار می گیرند. فشار باد این بالن ها با کمپرسورهایی، کم و زیاد می شود. به طور کلی استفاده از سیستم پنوماتیک ماشین، لذت بیشتری در رانندگی ایجاد می کند. شما در اصطلاح، رانندگی نرم تری را تجربه خواهید کرد. البته نباید از بحث زیبایی و جوان پسند بودن خودروهای دارای سیستم پنوماتیک ماشین غافل شد.
در نمونه مورد بررسی از دو کمپرسور هوا به همراه یک کپسول و البته کنترل های با کیفیت با امکاناتی نظیر تنظیم هر چرخ به صورت جداگانه استفاده شده است.در این سیستم کمپرسور هوا وظیفه پر کردن کپسول را دارد و هنگامی که فشار هوای ذخیره شده در مخزن به اندازه معینی رسید می توان به وسیله کنترل ارتفاع خودرو را کم یا زیاد کرد.
نکته بعدی و مهم درباره مزایای استفاده از این سیستم، کوتاه کردن کمک فنرهای خودرو می باشد. هنگامی که چنین سیستمی را روی خودروی خود نصب کنید، می توانید کمک فنرها را تا حدی برش داده و از خرابی آن ها جلوگیری کنید. در صورتی که کمک فنرهای شما دچار ایراد شوند، باید روش های تعمیر و تعویض کمک فنر را برای آن ها به کار ببرید. این موضوع به آن معنا است که دیگر نیازی به تنظیم ارتفاع با بریدن و خراب کردن سیستم کمک فنر خود ندارید.
هزینه سیستم کاهش ارتفاع پنوماتیک
لازم به ذکر است که میانگین هزینه ای که برای پیاده سازی این سیستم بر روی خودرو خود بپردازید مبلغی معادل ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بوده که یکی از تیونینگ های گران قیمت محسوب می شود.البته قابل ذکر موارد بسیار در تعیین قیمت تاثر گذار است و که باعث کاهش یا افزایش مبلغ یاد شده می گردد.
کنترل تعلیق از طریق موبایل
کمپرسور سیستم پنوماتیک در صندوق عقب تعبیه شده و به کمک باد داخل این کمپرسور سیستمهای پنوماتیکی برای بالا و پائین شدن خودرو استفاده میشود. دقت داشته باشید که با هر بار پر بودن کمپرسور، میتوان چند بار از سیستم تعلیق استفاده کرد و سپس باد داخل کمپرسور خالی میشود. هوای داخل کمپرسور از طریق پمپ نصب شده روی همین کمپرسور مجدداً پر میشود و دوباره برای کنترل سیستم تعلیق آماده میشود.
همچنین بخوانید: بررسی انواع چراغ های خودرو
ارتفاع سواری چه دردسرهایی دارد؟
۱. بعد از کاهش ارتفاع حواستان باشد با فاصله از جدولها پارک کنید، چرا که احتمالا در زمان گشودن دربها با جدول برخورد خواهند کرد.
۲. باید تمرکزتان بیشتر از هر زمان دیگری معطوف به شناسایی خرابیهای مسیر باشد. همیشه ضربههای وارده به کف ماشین ختم به خیر نمیشوند و ممکن است مانند من، پوستهی گیربکستان متلاشی شود!
۳. برای عبور از هر سرعتگیر و دستاندازی نیاز به کاهش قابل ملاحظهی سرعت دارید، که علاوه بر ایجاد ترافیک، ریسک برخورد از پشت محتمل است. راستی این مقاله هم جالب است: بهترین روش عبور از سرعتگیرها
۴. هر چقدر شهرتان کوچکتر باشد بیشتر باعث جلب توجه اطرافیان و بخصوص پلیس میشوید!
۵. اگر از روشهای نادرست برای انجام این کار اقدام کرده باشید، احتمالا در هنگام معاینهی فنی و فروش خودرو به مشکل میخورید.
۶. کاهش ارتفاع خشکی عملکرد سیستم تعلیق را در پی دارد و مناسب افرادی که به سواری نرم و راحت علاقهمند هستند نیست.
۷. در بعضی از ماشینها، لاستیک با لبهی گلگیر برخورد میکند که مستلزم برش لبهی گلگیر است.
۸. ماشین ارتفاع خورده، عملا قابلیت استفاده در جادههای غیر آسفالته را از دست میدهد.
۹. اگر در کاهش ارتفاع زیاده روی کرده باشید، حتی در هنگام پیچیدن با کمترین سرعت لاستیک جلو با گلگیر برخورد میکند و علاوه بر ایجاد آوایی گوش خراش، احتمال قر شدگی گلگیر را مهیا میکند.
۱۰. دیگر خودروی شما قابلیت حمل بار و سرنشین استاندارد را ندارد!
۱۱. لاستیک در دستاندازها با قسمت داخلی گلگیر برخورد میکند و به شلگیرها و احتمالا شلنگهای شیشهشور آسیب وارد میکند.
۱۲. فشار بیشتری بر روی مجموعهی تعلیق وارد میشود و خرابیها زودتر از موعد پدیدار میشوند.
۱۳. سپر در موقعیت پایینتری نسبت به ماشینهای استاندارد قرار میگیرد و در برخوردها، ضربه به جای سپرها به چراغ یا جلو پنجره تان وارد میشود!
سوال: شما از سیستم پنوماتیک استفاده می کنید؟ (اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید)