لوازم یدکی

آشنایی با واشرها و آب بند ها برای جلوگیری از نشتی سیالات

نشت بند سر گردنه

واشر ها و آب بند ها برای جلوگیری از نشتی سیالات از مسیر خود و دوری از دردسر های بعد از آن ها طراحی می شوند. یکی از این واشر ها که معمولا کمتر مورد توجه قرار می یگرد، واشر گلویی اگزوز است.

 واشر اگزوز
واشر اگزوز

این واشر درست در انتهای منیفولد دود قرار دارد و برای آب بندی محل اتصال منیفولد و لوله های بعدی اگزوز است و با واشر بغل اگزوز کاملا متفاوت است. واشر گلویی اگزوز در برخی از خودرو ها به صورت یک واشر فلزی ضخیم است و در برخی از خودرو ها نیز به خاطر نوع طراحی این قسمت که اصطلاحا به آن کونیک گفته می شود، کمی ضعیف تر است.

 واشر اگزوز
واشر اگزوز

این واشر معمولا به خاطر کیفیت نامطلوب آن، سر رسیدن عمر واشر و یا فشار های نامتعارف به پیشرانه مثل فشار آوردن به موتور در زمان روشن بودن کولر، یا طی نمودن سربالایی های تند با استفاده از نهایت قدرت خودرو و… که منجر به بالا رفتن دمای موتور می شود، ممکن است بسوزد و در نتیجه عمل آب بندی به خوبی صورت نگیرد.

 واشر اگزوز
واشر اگزوز

خرابی واشر اگزوز باعث می شود تا دود در هنگام خروج از موتور، خصوصا در حین حرکت در سرعت های بالا، در زیر خودرو جمع شود و وارد اتاق گردد. ضمن این که چون دود از میانه راه خارج می شود، باعث ایجاد یک فشار برگشتی در منیفولد شده و در نتیجه در کارکرد موتور نیز اثر منفی می گذارد به طوری که کشش موتور کمتر می شود.

این قطعه به راحتی تعویض می شود و یکی از نشانه های خرابی آن که معمولا مشهود است، صدای ویز ویز از ناحیه گلویی اگزوز در هنگام سرد بودن و تازه روشن شدن خودرو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا