آموزشاطلاعات راننده
موضوعات داغ

خنک نگه داشتن موتور خودرو در تابستان

نکته مهم: این مقاله به مرور زمان، ویرایش و یا تکمیل می‌شود!
در صورتی که با مشکل نگارشی، دستوری و یا مفهومی در این محتوا برخورد کردید، از شما دوست عزیز و گرامی، صمیمانه تقاضا می‌کنم که ما را مطلع کرده، تا نسبت به تصحیح و تکمیل آن، در اسرع وقت اقدام نماییم.
 تیم تحریریه ” پلتفرم صنعت خودرو motoroil “

خنک نگه داشتن سیستم خنک سازی موتور خودرو

برای خنک نگه داشتن سیستم خنک سازی موتور خودرو، سطح مایعات موجود در سیستم را بررسی کنید. در صورت لزوم، آب و مایع خنک کننده اضافه کنید. در حالی که موتور هنوز گرم است، برداشتن درپوش فشار از مخزن رادیاتور، یا سیستم بازیابی مایع خنک کننده خطرناک است. از آنجا که تشخیص میزان گرم بودن وسایل در داخل موتور دشوار است، هنگام برداشتن درپوش فشار این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

1- هرگز وقتی موتور گرم  است درپوش را از رادیاتور یا سیستم بازیابی مایع خنک کننده برندارید. افزودن آب سرد به موتور داغ می تواند باعث بلوک شدن یا هنگ کردن موتور شود.

2- اگر موتور شما در بزرگراه بیش از حد گرم شد، به کنار جاده بروید. سوئیچ را خاموش کرده و سپس 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا همه چیز خنک شود. اگر می توانید با خیال راحت از ترافیک دور شوید. اگر ماشینتان هواکش دارد آن را برای جلوگیری از گرما، بلند کنید.

3- شاید در جایی باشید که به دلیل شلوغی و نبود جای پارک، نمی توانید پارک کنید. حتی ممکن است در محلی باشید که نگران امنیت وسیله نقلیه خود هستید. در این مواقع بهتر است فقط در ماشین منتظر بمانید تا موتور خنک شود. اگر هنگام شروع رانندگی دوباره گرم شد، به نزدیکترین ایستگاه خدمات یا مکانی بروید. حال  می توانید با خیال راحت پارک کنید، بیرون بروید و خودتان با اوضاع تطبیق دهید.

4- مطمئناً، اگر موتور کاملاً سرد شود، به هیچ وجه با خطری مواجه نیستید. بنابراین عادت کنید که قبل از گرم کردن موتور حداقل یک بار در ماه سطح آب یا مایع خنک کننده خود را بررسی کنید.

برداشتن کلاهک فشار، پس از خنک شدن موتور خودرو

درپوش رادیاتور را بردارید، مگر اینکه وسیله نقلیه شما فاقد مخزن بازیابی خنک کننده پلاستیکی باشد. همانطور که در اینجا نشان داده شده است، عمل کنید.

در تصویر بالا یک مخزن بازیابی مایع خنک کننده (a) و یک کلاهک که به سادگی می توان فهمید از رادیاتور خارج می شود (b) را می بینید. اگر سیستم شما دارای درپوش فشار ایمنی است، اهرم را از روی درپوش ایمنی بلند کنید تا فشار خارج شود. برای جلوگیری از سوختن دست خود، پس از بالا آوردن اهرم، پارچه ای را روی کلاهک بگذارید. سپس درپوش را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در بیاید.

اگر وسیله نقلیه شما کلاهک ایمنی ندارد، پارچه ای را روی درب مخزن خنک کننده بگذارید و آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در اولین ایستگاه قرار گیرد. چرخش به ایستگاه اول اجازه می دهد تا مقداری از فشار خارج شود. اما اگر می بینید که مایع با بخار زیادی خارج می شود، درپوش را محکم کرده و منتظر خنک شدن مخزن شوید. منتظر بمانید تا دیگر مایع یا بخاری به بیرون نزند، حال درپوش را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در بیاید. در حال برداشتن کلاهک سر خود را کج کنید تا دهانه آن از شما دور شود. اگر هنوز گرما و فشار زیاد از روی موتور یا داخل کاپوت بیرون می زند، در ماشین منتظر بمانید تا هیچ صدمه ای نبینید.

همچنینی بخوانید: آموزش کامل باتری به باتری خودرو

درپوش را با پیچیدن در جهت عقربه های ساعت در بیاورید و تعویض کنید. (اگر درپوش فشار ایمنی دارید، دوباره اهرم را به پایین فشار دهید.) درپوش ایمنی رادیاتور هزینه بسیار کمی دارد، بنابراین اگر آن را ندارید، یکی بخرید! تقریباً همه ایستگاه های خدمات ماشین، این درپوش را دارند. اما در فروشگاه های لوازم خودرو ارزان تر هستند. دفترچه راهنمای مالک خودروی خود را از نظر میزان فشار روان (پوند در اینچ مربع) در سیستم خود بررسی کنید. به دنبال تعداد مناسب psi در کلاهک جدید باشید. این کلاه های ایمنی کاملاً ارزش پول خرج کردن را دارند.

نحوه افزودن مایع به سیستم بازیابی خنک کننده

اگر ماشین شما دارای سیستم بازیابی خنک کننده است، می توانید سطح مایع کنار مخزن پلاستیکی را بررسی کنید. شما فقط درپوش مخزن را باز کنید تا بررسی کنید آیا به نظر می رسد خنک کننده نیاز به تغییر دارد. همچنین چک کنید که آیا نیازی برای اضافه کردن آب و مایع خنک کننده است یا خیر؟

  • بسیاری از وسایل نقلیه دارای سیستم بازیابی خنک کننده تحت فشار به نام مخزن انبساط هستند. این امر باز کردن رادیاتور را غیرضروری می کند. این سیستم ها “مهر و موم شده” در نظر گرفته می شوند. زیرا درپوش فشار ایمنی بیش از آنکه روی رادیاتور باشد روی مخزن بازیابی است.
  • اگر مخزن را بیش از حد پر کنید، مایع اضافی داغ می شود، منبسط می شود و از لوله سرریز خارج می شود. شاید خیلی وحشتناک به نظر نرسد. اما از آنجا که ماده خنک کننده سمی است، می تواند به حیوانات یا کودکانی که طعم شیرین آن را دوست دارند آسیب برساند.
  • اگر مایع خنک کننده در دست ندارید و فقط باید کمی مایع به سیستم خنک کننده اضافه کنید ، آب شیر ساده قدیمی این کار را انجام می دهد. اما سعی کنید دفعه بعدی که مایع را به سیستم اضافه کردید ، مقدار مشابهی از مایع خنک کننده مستقیم را اضافه کنید.

احتمالاً هرگز نیازی به باز کردن درپوش رادیاتور نخواهید داشت. اما اگر به هر دلیلی مجبورید درپوش را باز کنید، حتماً قبل از تعویض درپوش، رادیاتور را با مخلوط مایع خنک کننده و آب 50/50 پر کنید. این اضافات با مجبور کردن هوای احتمالی وارد سیستم به مخزن و خارج شدن از طریق لوله سرریز آن هنگام گرم شدن موتور، سیستم را خنک می کند.

هنگام افزودن مایع به سیستم بازیابی خنک کننده، این مراحل را دنبال کنید

افزودن مایع سرد به موتوری که داغ است می تواند باعث انسداد موتور شود. زیرا در اثر برخورد مایع سرد، فلز داغ به شدت منقبض می شود.

  • سطح مایع را بررسی کنید.
  • به قسمت بیرونی مخزن نگاه کنید تا ببینید که در کجای سطح مایع موجود در آن نسبت به خطوط “MAX” و “MIN” در کنار آن قرار دارد.
  • اهرم را روی درپوش ایمنی بلند کنید تا فشار خارج شود.
  • برای جلوگیری از سوختن دست خود، پس از بالا آوردن اهرم، پارچه ای را روی کلاه بگذارید. سپس درپوش را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در بیاید.
  • اگر سطح مایع کم است، به طور مساوی خنک کننده و آب را به مخزن اضافه کنید.
  • قسمت های مساوی خنک کننده و آب را اضافه کنید تا سطح به خط “MAX” در کنار ظرف برسد.

نحوه بررسی و افزودن مایع به رادیاتور

اگر سیستم بازیابی خنک کننده تحت فشار ندارید، باید مایع را مستقیماً به رادیاتور اضافه کنید. وقتی مجبور هستید این کار را بکنید، اگر موتور هنوز گرم است، همیشه این کار را با روشن بودن موتور به آرامی انجام دهید. به این ترتیب، مایع سرد به جریان آب داغی که در سیستم جریان دارد می پیوندد تا اینکه هنگامی که موتور را دوباره روشن می کنید، یک باره در سیستم بیفتد.

برای افزودن مایع به رادیاتور ، این مراحل را دنبال کنید:

  • درپوش رادیاتور را باز کنید.
  • پارچه ای را روی کلاه بگذارید و آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. به این ترتیب در اولین ایستگاه قرار می گیرد. چرخش به ایستگاه اول اجازه می دهد تا مقداری از فشار خارج شود. اما اگر می بینید که مایع یا بخار زیادی خارج می شود، درپوش را محکم کرده و منتظر خنک شدن اوضاع شوید. اگر چیزی بیرون نزد، درپوش را خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در بیاید.
  • به سوراخ پر کننده رادیاتور نگاه کنید تا ببینید سطح مایع در داخل چقدر است.
  • ممکن است ندانید یا مطمئن نباشید که میزان مایع باید چقدر باشد. انقدر باشد که فقط مطمئن شوید که لوله های رادیاتور را که هنگام پایین آمدن از سوراخ قابل مشاهده هستند، بپوشاند. همچنین اینکه چند اینچ زیر کلاهک آن برسد.
  • در صورت لزوم آب و مایع خنک کننده یا مایع خنک کننده از قبل رقیق شده اضافه کنید.
  • در شرایط عادی، مخلوط 50/50 آب و مایع خنک کننده برای اکثر وسایل نقلیه ترجیح داده می شود. اگر روز بسیار گرم یا سرد باشد، ممکن است نسبت بالاتری از خنک کننده / ضد یخ لازم باشد.
  • درپوش را با پیچ در جهت عقربه های ساعت تعویض کنید.
  • اگر درپوش فشار ایمنی دارید، اهرم را به سمت پایین فشار دهید.

منبع: dummies

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا