آموزش

دستگاه دياگ را بيشتر بشناسيم

دستگاه دياگ سیستم که همه نیاز به آشنایی بیشتر با آن را دارند. شايد تا به حال  به كلمه دياگ در تابلو مكانيكي ها برخورد كرده ايد. راستي دياگ به چه معناست؟ كاربرد دياگ چيست؟ در اين مقاله دياگ را كاملا توضيح خواهيم داد. دستگاه عیب یاب دستگاهی الکترونیکی است که به کامپیوتر خودرو متصل شده و تعميركار با اين اطلاعات مي تواند خودرو را عيب يابي كرده و در نهايت قطعه را تعمير يا تعويض كند. در ادامه با motoroil همراه باشید.

انواع كدهاي استخراجي از دستگاه دياگ

دستگاه دياگ

  1. كدهاي عملكردي موتور
  2. كدهاي تشخيص عيب سيستم انژكتوري

كاربرد دستگاه دياگ

طراحي و توليد دياگ به دهه 1980 برمي گردد. تحولي در صنعت خودرو لازم بود تا بدون دمونتاژ كامل قطعات موتور ، عيب ماشين شناسايي شده و فقط قطعه خراب شناسايي شده و تعويض شود. به همين منظور مكانيكي ها از كامپيوترهاي هوشمندي استفاده كردند كه سنسورهاي آن بر روي گيربكس، ترمزها،  خنك كننده ها، قطعات برقي، قطعات مهم خودرو و آپشن ها و سنسورها و ساير كنترل كننده ها نصب مي شد تا متناسب با خرابي، كد آن نيز به كامپيوتر هوشمند ارسال مي شد تا مكانيك فقط قطعه مشخص شده را تعمير يا تعويض كند. توسعه و گسترش امكانات رفاهي در خودروها و بررسي وضعيت آلايندگي هوا از ديگر دلايل ظهور كامپيوترها هوشمند دياگ است.

کارخانه هاي خودروسازی موظف هستند كه برای تمامی خودروهای تولیدی خود دستگاه دیاگ مربوطه را تهیه كرده و در اختیار تعمیرگاهها و مراکز سرویس خود قرار دهند  و اين به تعميركاران كمك مي كند تا از يك دياگ براي همه خودروها استفاده نكنند و متناسب با خودروي مورد نظر از دياگي كه كارخانه طراحي و تهيه كرده استفاده كرده و خودروي به شرايط اوليه بازگردانند.

معرفی دستگاه دياگ

دستگاه دياگ

واژه دياگ مخف عبارت Diagnostic است كه شامل خطايابي توسط دستگاهي است اطلاعات را از كامپيوتر استخراج كرده و براساس آناليز مي توان اشكالات كلي و جزيي خودرو را تشخيص داد. خودروهای مختلف کدهای عیب‌یابی متفاوتی دارند و ممکن است براساس طراحی از کدهای مختلفی برای تبادل اطلاعات بین کامپیوتر و دستگاه دیاگ استفاده کنند و كدهاي هر خودرو نسبت به بقيه خودروها متفاوت بوده و نمي توان يك كد را براي همه خودروهايي كه به نمايندگي ارجاع مي شوند تعميم داد.

مي توان گفت كه دستگاه هاي دياگ، كدخوان بوده و به دو دسته اصلي تقسيم بندي مي شوند. اسكنرها جزء دسته اول بوده و كارآمد و حرفه اي هستند. اين نوع دستگاه ها در نمايندگي هاي خودروهاي مدل بالا و لوكس، نمايشگاه ها ماشين هاي مدرن و شركت هاي كارشناسي خودرو است. دستگاه پيشرفته جي اسكن (G-scan)  نوعي اسكنر است كه امكانات و قابليت هاي بسيار زيادي دارد. دستگاه دیاگ از طریق یک کابل به کانکتور مخصوص عیب یابی خودرو متصل می شود و اطلاعات خودرو استخراج شده و در اختيار مكانيك قرار مي گيرد.

دياگ هاي ارزان را شما مي توانيد خريداري كنيد. ارسال اطلاعات در اين نوع دياگ ها به وسيله بلوتوث، واي فاي كامپيوتر يا موبايل است و اسكنري وجود ندارد. بعد از نصب اپليكيشن روي موبايل يا كامپيوتر، اطلاعات خودرو به كامپيوتر يا موبايل ارسال خواهد شد. هر خانواده اي مي تواند آن را تهيه كرده و اشكال خودروي خود را با اين دستگاه دياگ تشخيص دهد.

پارامترهاي مورد استفاده در دستگاه دياگ

  1. لین یا ریچ دود اگزوز
  2. مقدار سوخت
  3. مقدار باز بودن دریچه گاز
  4. دمای آب
  5. جرقه
  6. استپر موتور
  7. دمای هوا
  8. سرعت موتور

ارسال اطلاعات توسط كدخوان ها

دستگاه هاي دياگ به توسط كدخوان به پورت يا درگاه خودرو بنام OBD متصل شده و بعد از اين مرحله اطلاعات خودرو به نمايش گذاشته مي شود. محل OBD متناسب با خودرو متفاوت است، برخي در زير كاپوت، برخي ديگر در كنسول مياني خودرو و زير داشبورد هم محل ديگري براي اين پورت است كه در خودروهايي تعبيه شده است. خواندن پارامترهای عملکردی موتور نیز یکی از داده های مهم محسوب می‌شود و مكانيك بايد به اين داده ها اهميت قائل شود و آن ها را ساده نگيرد.

اگر کسی بتواند همزمان با بررسی کدهای خطا، پارامترهای کاری موتور را نیز تشخيص دهد می‌تواند به راحتی عیب موتور شامل عیوب برقی یا حتی عیوب مکانیکی را نیز تشخیص دهد. روشن بودن موتور خودرو به هنگام دياگ لزومي ندارد.

نسخه اول OBD، براي اولين بار روي خودروهاي نصب شده بود كه براي اتصال به درگاه خودرو بايد نوعي پورت مخصوص همان خودرو وجود داشته باشد، و بعد از همان سال بود كه نصب درگاه  OBD  در همه خودروها الزامي شد.

دستگاه هاي دياگ به وسليه پين هاي مختلف و بعد از اثصال به درگاه، اطلاعات استخراج شده را به اسكنر يا به كامپيوتر ارسال خواهد كرد كه بلوتوث يا واي فاي در اين نوع ارسال نقش مهمي را بازي مي كنند و بعد از اين مرحله است كه تجزيه و تحليل اطلاعات شروع شده و اسكنر يا اپليكيشن اطلاعات را آناليز مي كند.

امكانات دستگاه دياگ

دستگاه دياگ

  • رسم گراف
  • نمایش اطلاعات به زبان فارسی
  • امکان ارتقاء سیستم جهت خودروهای جدید
  • تنظیـم برخی از پـارامتـرهای خودرو
  • قابلیت دانلود ECU
  • سهولت در فراگیری و کاربری
  • ارائه سی دی برنامه جهت نصب
  • ارتباط با کامپیوتر
  • قابلیـت پیکربنـدی دسـتی و اتوماتیـک BSI
  • امکـان تعریـف و تعویـض BSI , CPH و ECU موتور
  • قابلیت تعریف سوئیچ انواع پراید ، پژو ۲٠۶ ، زانتیا ، ریو ، پژو ۴٠۵
  • نمایـش کـد شـناسـایی کامپیـوتر خـودرو
  • امکان اتصال به کامپیوتر مشتری جهت ذخیره سازی
  • نمایـش کـد شـناسـایی کامپیـوتر خـودرو
  • امکان تست عملگرهای خودرو
  • نمایـش کلیـه پارامتـرهای خودرو
  • تشخیص خطا عیوب خودرو
  • دارای کد ضد سرقت جهت امنیت دستگاه
  • قابلیـت پیکربنـدی دسـتی و اتوماتیـک BSI
  • نمايش اطلاعات به زبان انگلیـسی
  • چاپ اطلاعات
  • نمايش عيوب خودرو

موارد قابل تشخيص در دستگاه دياگ

دستگاه دياگ

در اين مرحله اسكنرهاي حرفه اي تفاوت ها را نشان مي دهند. مكانيك مي تواند با وجود حجم عظيمي از اطلاعات در هارد ديسك اسكنر ، خطاهاي موجود در خودرو را شناسايي كند و حتي مي تواند برخي خطاها را نيز پاك كند. مكانيك در اين مرحله قطعه مورد نظر را شناسايي كرده و آن را تعمير يا تعويض مي كند.

کابل دستگاه عیب یاب را به کانکتور عیب یابی متصل کرد تا مكانيك و كارشناس حرفه اي بتواند اشكالات خودرو را شناسايي كرده و در نهايت آن ها را برطرف كند.

امروزه دستگاه هاي دياگ مي توانند سنسور ABS، سنسور کاتالیزور، سنسور اكسيژن، سنسورهاي حياتي، مشكلات برقي خودرو را شناسايي كرده و حتي مشكلات مربوط به گيربكس مانند فشار روغن گيربكس را نيز شناسايي كنند كه در عملكرد گيربكس نقش به سزايي دارد. متناسب با نوع خورو، ساده يا لوكس، اطلاعات استخراجي و حجم اطلاعات نيز متفاوت خواهد بود. تشخيص دستكاري كيلومترشمار خودرو يكي از كاربردي ترين موارد قابل تشخيص در دستگاه دياگ است. دیاگ مولتی برند، اورجینال کارخانه تولیدی نبوده و از این رو قابلیت های کمتری نسبت به دیاگ های شرکتی دارند و بايد به كمك يك كارشناس حرفه اي خطاهاي و عيب هاي خودرو را شناسايي كرد.

دياگ، فراتر از نمايش داده ها

دستگاه دياگ

اگرچه دياگ اطلاعات خودرو را به نمايش مي گذارد ولي تجزيه و تحليل داده ها كار آساني نيست. گاهي اوقات كدها يكسان بوده و دلايل متفاوتي براي خرابي قطعه وجود دارد و بنابراين متوجه مي شويم كه تجزيه و تحليل داده ها كار آساني نيست و بايد يك كارشناس كدهارا مطالعه كرده و آن ها تجزيه و تحليل كرده و نمودارها را استخراج كند. بنابراين اگر مي خواهيد كه از دياگ استفاه كنيد بايد نسبت آناليز اطلاعات را نيز آگاهي داشته باشيد در غير اين صورت براي رفع مشكلات خودرو بايد به كارشناس خودرو مراجعه كنيد.

اميدوارم از مطالعه اين مقاله لذت برده و درعين حال اطلاعات شما نيز در رابطه با دياگ ارتقاء يافته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا