آموزش

30 کاری که برای حفظ سلامت خودرو باید انجام دهید. (قسمت دوم)

کار های مهم برای آسیب ندیدن خودرو شما

نکته مهم: این مقاله به مرور زمان، ویرایش و یا تکمیل می‌شود!
در صورتی که با مشکل نگارشی، دستوری و یا مفهومی در این محتوا برخورد کردید، از شما دوست عزیز و گرامی، صمیمانه تقاضا می‌کنم که ما را مطلع کرده، تا نسبت به تصحیح و تکمیل آن، در اسرع وقت اقدام نماییم. رسانه صنعت خودروmotoroil

حفظ و نگهداری خودرو

همانطور که قسمت قبل گفته شد بعضی از کارهای بسیار ساده که از نظر ما وقت گیر و تخصصی است را اگر انجام ئدهیم به سلامت خودرو خود کمک کرده ایم ولی در بعضی شرایط باید برای تعمیر و یا تعویض قطعه ای از خودرو خود به تعمیرگاه های مجاز مراجعه نماییم ولی در کل تیم رسانه صنعت خودرو تلاش میکند نکات بسیار مهم را به شما آموزش دهد که کمتر به تعمیرکاه و مکانیک احتیاج پیدا کنید. با رسانه صنعت خودرو همراه باشید.

16.برای ثابت نگه داشتن رنگ خودرو همیشه در سایه پارک کنید!

البته، یک گاراژ همیشه مکان ایده آل برای پارک ماشین شما است. اما اگر در دسترس نیست، سعی کنید همیشه اتومبیل خود را در سایه پارک کنید، آسیب داخلی از نور خورشید و گرما را کاهش دهید. اگر سایه ای در دسترس نیست و یا اگر پارک در زیر درخت منجر به فضولات پرندگان بروی ماشین خود می شود با تمام این مشکلات حتما در زیر سایه درخت پارک کنید تا تأثیر آفتاب را به حداقل برسانید. به عنوان یک پاداش، اتومبیل خنک تری خواهید داشت که در روزهای گرم و آفتابی قدم بزنید. همچنین پرده های برای محافظت داخل ماشین از گرما وجود دارد که موثر هستند و در دو نوع اساسی وجود دارند: پرده هایی که آنها را باز می کنید و روی شیشه جلو و شیشه عقب قرار می دهید و انواع چین دار که به پایه های جلو پنجره (با چسب) وصل می شوند. کاهش نور مستقیم خورشید باعث سلامت بیشتر خودرو شما می شود.

17.تراشه های کوچک شیشه جلو را برطرف کنید!

در شیشه جلوی خود تراشه سنگ، ترک یا دینگ پیدا کرده اید؟ اتومبیل خود را به یک تعمیرگاه شیشه جلو ببرید و با هزینه بسیار کمتر از تعویض شیشه جلو می توانید تراشه ها و ترک ها را اصلاح کنید، حتی ترک های بسیار طولانی که کل شیشه را نیز در بر گرفته اند را نیز می توانید تعمیر کنید. این تعمیرات نه تنها باعث جلوگیری از گسترش تراشه ها و ترک ها و بازگرداندن یکپارچگی سازه می شود بلکه باعث بهبود وضوح می شود و همچنین در صورت تصادف ناگهانی از صدمه کامل راننده و شاگرد راننده جلوگیری می شود زیرا در زمانی که شیشه دارای ترک ها و تراشه ها باشد درصد شکستن سریع آن بسیار بالا می باشد.

18.برف پاک کن خودرو را فقط با مایع لباسشویی پر کنید!

به مخزن شستشوی شیشه جلو آب اضافه نکنید. به خوبی مایع لباسشویی تمیز نخواهد شد و ممکن است در هوای سرد یخ زده و به سیستم آسیب برساند. سعی نکنید برای اینکه مشکوک هستید که شاید مخزن شستشو شیشه خالی باشد از آن استفاده کنید زیرا این کار باعث می شود به پمپ مخزن شستشو صدمه وارد شود.

19.در زمستان ها نیز خودرو خود را بشویید!

اگر در هوای نامرتب زمستانی به از شستن ماشین خود پرهیز می کنید و فکر می کنید که دفعه دیگر که با خودرو خود در حال رانندگی هستید ممکن است ماشین وحشتناک به نظر برسد ما به شما می گوییم که مشکل این تفکر این است که شستن در زمستان بیش از سایر اوقات سال مهم است زیرا تمام شن ها و ماسه ها، یخ زدگی و یخ مخلوط با نمک جاده دقیقاً همان چیزی است که باعث زنگ زدگی ماشین شما می شود. سریعترین خوردگی زمانی اتفاق می افتد که درجه سرمای هوا بالا برود و سپس از سرما به گرما کاهش یابد. به خصوص در ماه های نامرتب ، حتماً قسمت زیرین و قسمتی هایی که دسترسی به آن سخت است احتمال زنگ زدگی بیشتری دارند مانند ضربه گیرها و داخل چرخ ها را نیز شستشو دهید. اگر قرار است درجه سرمای بیرون خودرو به بیش از حد یخ زدگی برسد و خشک شدن خودرو زمانی زیادی را سپری کند، یک سطل را با آب گرم پر کنید و به کار در خانه بپردازید. در غیر این صورت به کارواش های محلی خود مراجعه کنید و مطمئن شوید که آنها ماشین را کاملا خشک می کنند.

20.سطح روغن ترمز خود را  همیشه پر نگه دارید!

روغن ترمز را ماهانه چک کنید. قبل از باز کردن، کثیفی را از درب سیلندر اصلی پاک کنید. اگر به مایعات نیاز دارید، نوع توصیه شده توسط سازنده اتومبیل خود را اضافه کنید. هرگز مایعات دیگر را مانند مایع روغن موتور یا روغن فرمان جایگزین نکنید. و از روغن ترمز باقی مانده که قبلاً باز شده استفاده نکنید زیرا پس از قرار گرفتن در معرض هوا، روغن ترمز رطوبت را جذب کرده و به راحتی آلوده می شود و کارایی خود را از دست می دهد.

21.فیلترهای خودرو را فراموش نکنید!

در خودرو چندین فیلتر وجود دارد که (اصلی ترین آنها روغن، سوخت، انتقال نیرو و هوا هستند) که برای حفظ موتور اتومبیل شما مهم هستند و آنها باید مطابق با برنامه موجود در دفترچه راهنمای کاربر یا به شرح زیر تغییر کنند: حداقل در هر تغییر روغن خودرو فیلتر روغن را نیز عوض کنید این تغییر برای این است که فیلتر قدیمی حاوی تقریباً یک چهارم روغن کثیف است که با روغن تمیز و جدید مخلوط خواهد شد. اگر خودتان روغن خودرو را عوض كردید، نخ های فیلتر را با یك ماده روان كننده ضد تصفیه موجود در فروشگاه های لوازم خودرو پاک كنید. فیلتر هوا را هر دو ماه یکبار بررسی کنید و در صورت کثیف بودن آن را تعویض کنید. دسترسی به فیلترهای هوا معمولاً از فیلترهای روغن راحت تر است. کتابچه راهنمای مالک خودرو را از نظر محل دقیق بررسی کنید. در حالی که ادعاهای سازندگان و فروشندگان مبنی بر اینکه برخی از فیلترهای جدید سوخت هرگز نیازی به تغییر ندارند ، انجام این کار هر سال یکبار هوشمندانه است. مسدود شدن فیلتر سوخت باعث عملکرد ضعیف موتور (دشواری راه اندازی) می شود و هشدار اولیه این است که ممکن است در مخزن بنزین شما دچار خوردگی شود.

22.شیر PCV را فراموش نکنید!

سوپاپ PCV (تهویه مثبت میل لنگ) وسیله ای برای کنترل میزان انتشار در اتومبیل های قدیمی است دفترچه راهنمای سرویس خود را بررسی کنید تا ببینید آیا اتومبیل شما چنین سوپاپی را دارد یا خیر. سوپاپ گازهای نسوز شده بخشی از میل لنگ موتور را به محفظه احتراق بازچرخانی می کند. دریچه ای که برای یک موتور با عملکرد مناسب مهم است، باید هر 48،000 کیلومتر تعویض شود یا همانطور که در کتابچه راهنمای کاربر مشخص شده است. علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا از یک مخزن بنزین بیشترین بهره را ببرید ، از جلوگیری از تجمع لجن و خوردگی مضر نیز کمک می کند. هنگام تعویض سوپاپ PCV ، مطمئن شوید که از شیر صحیح استفاده کرده اید وگرنه ممکن است به موتور آسیب برسانید.

23.شمع ها نیاز به تعویض دارند!

ظهور احتراق الکترونیکی و رایانه های روی صفحه شما نیازی به تنظیم منظم را از بین می برد، اما شما هنوز هم باید شمع های خود را تعویض کنید. بسیاری از تولیدکنندگان برای اطمینان از مسافت پیموده شده سوخت خوب و عملکرد موتور ، تعویض شاخه را هر 48،000 یا 64،000 کیلومتر توصیه می کنند. برخی از اتومبیل های جدید دارای شاخه های عمر طولانی هستند که گاهی اوقات آنها را دو شاخه پلاتین می نامند که می توانند 160،000 کیلومتر دوام داشته باشند. اگر ماشین شما خیلی مجهز نیست ، پس از 48،000 کیلومتر سوئیچ را انجام دهید. در حالی که مشغول تعویض شمع هستید ، سیم های شمع(وایر) خود را نیز تغییر دهید. عمر معمول آنها 80،000 کیلومتر است. سیم های خراب باعث خراب شدن شمع های جدید با تکنولوژی پیشرفته می شوند.

24.بست شلنگ ها را بررسی کنید!

هر دو یا دو ماه یکبار شیلنگ های زیر کاپوتان را بررسی کنید تا در حین حرکت از دردسر خراب شدن شلنگ جلوگیری کنید. با خنک و خاموش بودن ماشین ، شلنگ ها را فشار دهید. اگر سخت هستند یا صدای خرد کنندگی دارند ، آنها را جایگزین کنید. اگر بسیار نرم یا چسبناک هستند ، آن را ببندید. با گرم و خاموش بودن ماشین ، شلنگ ها را از نظر برآمدگی و قسمت های فروریخته بررسی کنید. اگر موردی پیدا کنید ، دیواره های شلنگ ضعیف است و وقت آن است که جای شلنگ را عوض کنید. هرگز با پاره شدن شلنگ مایع خنک کننده رانندگی نکنید ، در غیر این صورت ممکن است موتور را بیش از حد گرم کرده و به آن آسیب برسانید. شیلنگ های دیگر برای عملکرد ترمزهای برقی و سیستم های کنترل کروز بسیار مهم هستند.

25.تست کشش تسمه دینام!

هرماه تسمه های خودرو خود را بررسی کنید. تسمه هایی که خیلی محکم هستند ، می توانند یاتاقان های اجزای جانبی مانند کمپرسور AC ، پمپ آب و پمپ فرمان برقی را فرسوده کنند. کمربندهایی که خیلی شل هستند زودتر فرسوده می شوند و ممکن است زودتر خراب شوند. قبل از اینکه ماشین را روشن کنید ، معاینه خود را انجام دهید تا از آسیب دیدگی ناشی از حرکت قطعه موتور جلوگیری کنید. در حالی که خط کش را در کنار خود نگه داشته اید ، با فشار دادن در مرکز طولانی ترین خط در معرض تسمه ، میزان تنش را بررسی کنید. اگر می توانید تسمه را 13 تا 25 میلی متر فشار دهید ، اما نه بیشتر یا کمتر اگر از سالم بود تسمه اطمینان پیدا نکردید در این صورت کشش تسمه را مطابق با دفترچه راهنمای سرویس اتومبیل تنظیم کنید ، یا از نمایندگی یا تعمیر اتومبیل بخواهید این کار را انجام دهد. همچنین آسیب تسمه مانند لعاب (اغلب به دلیل نشت روغن) و ترک خوردگی را بررسی کنید. اگر آسیب در تسمه مشاهده می کنید حتی به مقدار کم حتما آن را تعویض کنید.

26.تسمه تایم را فراموش نکنید!

در بسیاری از اتومبیل ها ، تسمه ای است که نمی توانید آن را ببینید که مهم ترین تسمه می باشد. شما باید تسمه تایم را در 80،000 کیلومتر تعویض کنید ، این کار را باید انجام دهید! تسمه تایم خراب شده بسته به نوع موتور می تواندهزینه زیادی را برای شما متحمل شود و به موتور شما آسیب های جدی برساند.

27.موتور خود را همیشه تمیز کنید و قدرت موتور خود را حفظ کنید!

دلایل مختلفی برای شستشوی موتور خودرو حداقل هر سال یا دو سال یکبار وجود دارد. یک موتور تمیز خنک تر از یک موتور کثیف کار خواهد کرد. اگر می توانید هر وقت اضافی که داشتید این کار را انجام دهید زیرا در رسیدگی به شیلنگ ها و مواردی از این قبیل تسلط بیشتری خواهید داشت. همچنین یک موتور تمیز ، تشخیص نشتی و سرویس دهی قطعات را بسیار آسان می کند. به یاد داشته باشید که قبل از شروع کار ، از اجزای حساس موتور از جمله ورودی هوا ، توزیع کننده و قطعات الکتریکی  با کیسه های پلاستیکی محافظت کنید. برای شستشوی سطوح موتور و اجزا از مایع ظرفشویی یا مواد شوینده دیگر برای برش روغن و برس استفاده کنید. محصولات سنگین نظافت موتور در فروشگاه های قطعات خودرو موجود است. همچنین ممکن است موتور خود را به صورت حرفه ای بخار تمیز کنید. مایع گیربکس اتوماتیک و فیلتر را بعد از 8،000 کیلومتر و بعد از هر 40،000 کیلومتریا دو سال بعد یا همانطور که در دفترچه راهنمای شما توصیه شده است ، تغییر دهید. اگر از وسیله نقلیه خود برای بکسل استفاده می کنید ، هر ساله مایعات و فیلتر را عوض کنید. از روغن موتور یا روغن دنده مصنوعی برای ماندگاری بیشتر استفاده کنید مگر اینکه تولید کننده خلاف این را توصیه کند.

28.AC خود را در زمستان اجرا کنید!

برای اینکه سیستم تهویه مطبوع اتومبیل خود را برای فصل گرم بعدی مناسب نگه دارید ، آن را در طول زمستان چند بار اجرا کنید. با این کار از توقیف قطعات متحرک در کمپرسور جلوگیری می شود. همچنین ، گردش مبرد به لطافت آب بندها کمک می کند.

29.برخی از باتری ها به آب احتیاج دارند!

اگر باتری شما دارای درپوش تخلیه است ، آنها را جدا کنید تا سطح الکترولیت را بررسی کنید. باید 13 میلی متر بالاتر از صفحات بالای باتری افزایش یابد. اگر چنین نشد ، از آب مقطر استفاده کنید تا سطح آن به 6 یا 10 میلی متر زیر کف درپوش تخلیه برسد. از آب لوله کشی استفاده نکنید ، زیرا ممکن است حاوی مواد معدنی باشد که می تواند به باتری شما آسیب برساند. مکانیک ها باید باتری شما را به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده منظم شما بررسی کنند ، اما اغلب این روش را فراموش می کنند. حتماً درخواست کنید که انجام شود.

30.مایع خنک کننده خود را رقیق کنید!

سیستم خنک کننده شما هم به خنک کننده ضد یخ و هم به آب نیاز دارد ، بنابراین مایع خنک کننده رقیق نشده را در سیستم خنک کننده خود نریزید. آن را به نسبت معمول 50-50 با آب رقیق کنید. به همین ترتیب ، در سیستم خود از آب مستقیم استفاده نکنید. مایع خنک کننده از خوردگی و یخ زدگی محافظت می کند. آب انتقال حرارت مناسب از مایع خنک کننده به رادیاتور را تضمین می کند.

دوستان عزیز هر یک از مطالب گفته شده در بالا به سلامت بیشتر خودرو شما کمک می کند و می توانید در نگهداری و سلامت طولانی مدت اتومبیل خود از آن بهره ببرید. اتومبیل مثال بدن انسان نیاز به محافظت و لوازمی برای سالم ماندن دارد پس از کارهای جزئی که باعث سلامت خودرو می شود خودداری نکنیم.

در موارد گفته شده بیشترین توجه خود را در لوازم موتوری و احتیاجات اساسی موتور قرار دهید زیرا برای یک سفر با خیال آسوده باید از موتور اتومبیل خود اطمینان کامل داشته باشید که به سلامت مسیر های زندگی خود را طی نمایید.

تهیه شده توسط : رسانه صنعت خودرو

مهدی کریمی

او بیشتر در زمینه برترین فناوری ها و امکانات در اختیار بشر تحقیق و بررسی می کند و سابقه وی 5 سال در زمینه مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات می باشد و در حال حاضر با همکاری در بخش تحریریه سایت رسانه صنعت خودرو به کار های خود ادامه می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا