آموزش

16 نوآوری بزرگ در تاریخ خودروسازی که تا امروز کاربرد زیادی داشته‌اند (بخش دوم)

در دنیای خودروسازی اختراعات بزرگ و زیادی به ثبت رسیده‌اند که برخی از آن‌ها، مسیر این صنعت را تغییر داده‌اند و برخی نیز به فراموشی سپرده شده‌اند. در این بین برخی نوآوری‌ها، تا امروز باقی مانده‌اند و هنوز هم نمی‌توان حتی متصور شد که شاید روزی باید آن‌ها را رها کرد و به فکر جایگزینی شیوه جدیدتری برای آن‌ها بود. در این مطلب 16 اختراع بزرگ و مهمی که در دنیای خودرو سازی رخ داده‌اند و هنوز هم پایه و اساس نوآوری‌های دیگر هستند را بررسی و مرور می‌کنیم.

اولین پیشرانه 4 زمانه

اگر خودرو را به عنوان یک مثلث در نظر بگیریم و یک ضلع آن را هنری فورد به عنوان مبتکر و مخترع خط تولید و یک ضلع دیگر آن را کارل بنز به عنوان مخترع خودرو بنزینی بدانیم، بی‌شک ضلع دیگر را باید به مهندس معروف آلمانی یعنی ویلهلم میباخ نسبت دهیم که اولین پیشرانه 4 زمانه و 4 سیلندر را به دنیای خودروسازی معرفی کرد. این پیشرانه که یک موتور 4 سیلندر بود، در سال 1890 میلادی ساخته شد که دارای ظاهری متفاوت با پیشرانه‌های امروزی است و در واقع باید آن را پدر تمام موتورهای بنزینی و دیزل 4 زمانه امروز دانست. این پیشرانه با همکاری نیکولاس اتو، مخترع سیستم 4 زمانه پیشرانه‌های بنزینی ساخته شد. قبل از این پیشرانه، یک موتور دو سیلندر دو زمانه نیز توسط میباخ ساخته شده بود که روی یک دو چرخه قرار داده شد که به عنوان اولین موتورسیکلت دنیا شناخته می شود.

پیدایش پیشرانه‌های سوختی درون سوز

خودروسازی

با پیدایش موتورهای درون سوز سوختی در سال 1885 و گسترش استفاده و به‌کارگیری آن‌ها در خودروها، اتومبیل‌ها نیز دچار تغییرات اساسی در ساختار و طراحی شدند که از این زمان به عنوان یک انقلاب در این صنعت یاد می‌شود.

اولین پیشرانه دیزلی

پیشرانه‌های دیزلی در صنعت امروز خودروسازی جایگاه بسیار بالایی دارند. این پیشرانه‌ها نه تنها در خودروهای تجاری، بلکه در رده خودروهای سواری نیز در حال گسترش و فراگیری بالایی هستند که ناشی از امتیازات بالای آن‌هاست. سیکل کاری این پیشرانه‌ها توسط رودولف دیزل طراحی و ساخته شد و اولین پیشرانه دیزلی نیز بر اساس همین سیکل کاری ساخته شد. این پیشرانه را باید پدر موتورهای پیشرفته دیزل امروزی دانست.

اولین خودروی هیبریدی

خودروسازی

خودروهای هیبریدی هنوز سهم بسیار کمی از خودروهای مورد استفاده و ساخته شده، دارند. خودروهای هیبریدی به خودروهایی گفته می‌شود که از دو و یا چند نوع سوخت برای حرکت استفاده می‌کنند. امروزه به طور معمول به خودروهایی گفته می شود که از یک پیشرانه سوختی به همراه یک موتور الکتریکی برای حرکت استفاده می‌کنند. اولین خودروی هیبریدی در سال‌های آغازین قرن بیستم ساخته شد و راننده می‌توانست با استفاده از یک سوییچ، از نیروی موتور الکتریکی آن نیز استفاده کند. گفته می‌شود این خودرو به خاطر داشتن یک پیشرانه 2 سیلندر، دارای صدای خنده داری بوده است.

اولین استارت خودرو

خودروهای اولیه فاقد استارت بودند و روشن شدن آن‌ها به وسیله یک هندل که میل لنگ را می‌چرخاند، انجام می‌شد. در سال 1912، چارلز کترینگ طرح اولیه‌ای از اختراع خود را نمایش داد که به عنوان اولین استارتر خودرو شناخته می‌شود. این وسیله آن قدر طرفدار داشت که بسیاری از مشتریان و خریداران خودروها به دنبال استفاده از آن بودند. وی این طرح را از خودروهای الکتریکی آن زمان الهام گرفته بود. این موضوع باعث تغییرات شگفتی در صنعت خودروسازی شد.

اولین شانزده سیلندر دنیا

در سال‌های اخیر معروف‌ترین سوپراسپرت دنیا، بوگاتی ویرون بوده است که بیشترین معروفیت خود را جدا از سرعت بالای 400 کیلومترش، از پیشرانه 16 سیلندرش به دست آورده است. اولین پیشرانه 16 سیلندر تجاری سازی شده دنیا، توسط کمپانی کادیلاک در سال 1930 ساخته شد که حدس زده می‌شود قوی‌ترین پیشرانه ساخته شده در منطقه آمریکای شمالی تا آن زمان بوده است. این پیشرانه یک خاصیت بزرگ دیگر نیز داشت که آن را معروف کرده است. این امتیاز مهم به خاطر داشتن صدای تولید کمی بود که مردم و خریداران اتومبیل تا آن زمان تجربه نکرده بودند، چرا که خودروها در آن سال‌ها دارای صداهای گوشخراشی بوده‌اند. در سال 2003، کمپانی کادیلاک خودرویی مفهومی با نام Sixteen و قدرت 1000 اسب بخار را با نگاهی به گذشته و مدل V-16 سال 1930 طراحی کرد. نمونه اولیه یک موتور 7.4 لیتری با امکان تولید 175 اسب بخار قدرت بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا