آموزش

16 نوآوری بزرگ در تاریخ خودروسازی که تا امروز کاربرد زیادی داشته‌اند (بخش اول)

در دنیای خودروسازی اختراعات بزرگ و زیادی به ثبت رسیده‌اند که برخی از آن‌ها، مسیر این صنعت را تغییر داده‌اند و برخی نیز به فراموشی سپرده شده‌اند. در این بین برخی نوآوری‌ها، تا امروز باقی مانده‌اند و هنوز هم نمی‌توان حتی متصور شد که شاید روزی باید آن‌ها را رها کرد و به فکر جایگزینی شیوه جدیدتری برای آن‌ها بود. در این مطلب 16 اختراع بزرگ و مهمی که در دنیای خودرو سازی رخ داده‌اند و هنوز هم پایه و اساس نوآوری‌های دیگر هستند را بررسی و مرور می‌کنیم.

اولین جعبه دنده

خودرو های اولیه فاقد جعبه دنده یا همان گیربکس بودند و از طرفی چون توان بالایی نداشتند، وجود همان حالت انتقال مستقیم نیرو برای آن ها کافی بود. تا اینکه هنری فورد معروف که به او پدر بزرگ خودرو سازی نیز می گویند ( کارل بنز اولین کسی بود که یک خودرو قابل استفاده را طراحی کرد و ایده خود را به نمایش گذاشت و هنری فورد اولین کسی بود که ایده خط تولید را پیاده سازی و اجرا کرد ) طرح اولیه سیستم انتقال نیرو یا همان Car transmission mechanism را طراحی و پیاده سازی کرد. این جعبه دنده بر روی فورد مدل T نصب شد که دو دنده جلو و یک دنده عقب داشت و برای تعویض دنده باید از سه پدال و یک اهرم دنده استفاده می شد.

اولین خودرو بنزینی

خودروسازی

اولین خودرو بنزینی که به خریدارانش تحویل داده شد، سه چرخه مشهور کارل بنز، مهندس معروف آلمانی بود. این خودرو که شباهت زیادی به سه چرخه دارد تا یک خودرو، دارای فرمان میله‌ای و سیستم انتقال نیرو به وسیله زنجیر است. این خودرو را باید پدربزرگ خودروهای بنزینی امروزی دانست، هر چند که هیچ شباهتی به خودرو ندارد. این سه چرخه از یک موتور 960 سی‌سی بنزینی با 0.8 اسب بخار قدرت و با سیستم خنک شوندگی با آب بهره می‌گرفت. این موتور 4 زمانه همچنین دارای سیستم جرقه زنی با شمع همانند خودروهای امروزی بود که سه چرخه را به سرعت 16 کیلومتر در ساعت می‌رساند. بعدها، با قرار دادن یک پیشرانه 1600 سی‌سی، به عنوان محصول نهایی از کارخانه خارج شد که با وجود پیشرانه حجیم‌تر، 0.75 اسب بخار قدرت داشت و سرعت آن به بیش از 13 کیلومتر در ساعت نمی‌رسید. البته مدل تجاری سازی شده، چهار چرخه بود.

اولین موتور بخار

اولین نشانه‌های یک خودروی امروزی را باید در موتور بخار دید. خودرویی که به آن تجهیز شده بود، یک چهار چرخه سیاه رنگ بود که دودکش بزرگی در جلو آن قرار داشت. نیروی بخار در این خودرو به پیستون‌ها فشار می‌آورد و در واقع ساختاری شبیه به موتورهای درون سوز امروزی داشت. قابل ذکر اینکه تا دهه 30 قرن بیستم، نیروی بخار در نزد مردم قابل اعتمادتر از موتورهای بنزینی و گازوییلی بود.

اولین خودروی برقی

خودروسازی

خودرو های کاملا برقی هنوز هم رواج چندانی پیدا نکرده‌اند و مشکلات بسیاری بر سر راه آن‌ها قرار دارد. اما جالب است که بدانیم این خودروها تاریخچه بسیار کهنی به قدمت تاریخ خودروسازی دارند و در واقع از زمان وجود درشکه‌ها، در حال توسعه و پیشرفته بوده‌اند. اولین خودروی برقی دنیا که در واقع یک درشکه برقی بود، در سال 1830 میلادی توسط رابرت اندرسون اهل کشور اسکاتلند ساخته شد. این درشکه از یک موتور الکتریکی با باتری‌هایی ضعیف بهره می‌برد که عملا برد آن را بسیار محدود می‌کرد اما به عنوان اولین خودروی برقی، صنعت خودروسازی را متحول و راه سخت و پیشرفت این گونه از خودروها را باز کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا