آموزش

آشنایی با برخی از اصطلاحات رایج در صنعت مکانیک خودرو (بخش دوم)

در برخی از مطالب و مقالات، از اصطلاحات علمی و یا عامیانه‌ای صحبت می‌شود که برای برخی از ما ناشناخته و جدید هستند. اما نکته جالب در خصوص این اصطلاحات، فراگیر بودن و همگانی بودن آن‌هاست، چرا که ریشه در یک واقعه و یا حالتی خاص درون خودرو دارند. از آن جایی که این موارد برای برخی از ما ناشناخته و یا غیر دقیق هستند، در این مطلب اشاره‌ای به آن‌ها داریم تا از این به بعد با شنیدن و خواندن آن‌ها، وضعیت دقیق‌تری از صنعت مکانیک خودرو در نظر ما آشکار شود.

در گذشته بخش اول این مقاله را مطالعه کردید، حال با بخش دوم اصطلاحات رایج در صنعت مکانیک خودرو همراه ما باشید.

واشر زدن و واشر ترساندن

با گرم شدن بیش از حد موتور که معمولا ناشی از عدم کارکرد صحیح سیستم خنک‌کاری است، واشر سر سیلندر اولین قطعه‌ای بوده که آسیب می‌بیند. این اتفاق در پیشرانه‌های مختلف به روش‌ها و میزان گوناگونی رخ می‌دهد. برای مثال در خانواده موتورهای پژو و سیتروئن، گرم شدن پیشرانه و رسیدن به مرز خطر، می‌تواند به راحتی منجر به سوختن این قطعه شود. با سوختن واشر سر سیلندر، ممکن است که مجاری آب و روغنی که از بلوک موتور با گذشتن از واشر به سرسیلندر می‌رسند، از حالت تنظیم و آب بندی خارج شوند و به این ترتیب، آب و روغن با هم مخلوط شده (آب و روغن قاطی کردن) و یا کمپرس موتور  به سیستم خنک‌کاری نفوذ کند.

اگر میزان سوختن واشر سر سیلندر کم باشد، از عبارت ترسیدن واشر استفاده می‌شود و اگر این سوختگی زیاد باشد، گفته می‌شود که موتور واشر زده است. پیش آمدن این اتفاق و ورود کمپرس موتور به سیستم خنک‌کاری، منجر به بالا رفتن دمای آب و فشار به قسمت‌های مختلف مانند شیلنگ‌ها، رادیاتور و … می‌شود که باید به سرعت این عیب را برطرف کرد. همچنین اگر همراه با این وضعیت، آب و روغن نیز با هم ترکیب شده باشند، هم سیستم خنک‌کاری به خوبی انجام وظیفه نمی‌کند و هم وجود آب درون سیستم روانکاری موتور می‌تواند منجر به عدم روانکاری صحیح و خرابی یاتاقان‌ها، میل سوپاپ‌ها، میل لنگ و دیگر قسمت‌های موتور شود.

فلوت کردن، خفه کردن

فلوت کردن در موتورهای کاربراتوری استفاده می‌شود و به معنی ورود بیش از حد بنزین به درون پیاله کاربراتور است. این عیب معمولا به خاطر تنظیم نبودن شناور، اشکال در سیستم جرقه پیشرانه و انباشته شدن بنزین نسوخته درون منیفولد و موتور، گیر کردن سوپاپ و سوزن ورودی بنزین به کاربراتور، سوخت و ساز نادرست موتور که نمی‌تواند بنزین وارد شده را استفاده کند و… اتفاق می‌افتد. این حالت با گذشت چند دقیقه برطرف می‌شود و بعد از روشن شدن موتور، دود سیاه ناشی از بروز این حالت است.

شکستن و آب شدن پیستون

گاهی مواقع گفته می‌شود که احتمالا پیستون پیشرانه شکسته است. در اکثر موارد شکستن پیستون منجر به ایجاد صدای اضافه شبیه به تق تق درون موتور می‌شود. شکستن پیستون می‌تواند هم با پریدن لبه پیستون از ناحیه تاج آن باشد و هم ممکن است شکستگی از ناحیه دیواره و بدنه پیستون اتفاق بیفتد. این حالت ممکن است در اثر سرد و گرم شدن ناگهانی موتور، یخ زدن آب درون موتور در هوای سرد، ورود شی خارجی به درون موتور که در موتورهای کاربراتوری رخ می‌دهد و … باشد.

اگر ورود سوخت به درون محفظه موتور بیش از حد مجاز باشد، باعث بالا رفتن دما درون محفظه احتراق می‌شود و از آن جایی که پیستون از آلیاژهای آلومینیوم ساخته می‌شود، منجر به ذوب شدن پیستون از یک قسمت می‌شود. با بروز این اتفاق که به آب شدن پیستون معروف است، کل انرژی احتراق از پیستون عبور می‌کند و کمپرس زیادی به قسمت کارتل وارد می‌شود. این عیب در خودروهای دیزلی بیشتر به چشم می‌خورد.

سوپاپ کج کردن و کش آمدن سوپاپ

صنعت مکانیک خودرو

در اثر برخورد پیستون به سوپاپ‌ها که ناشی از تایم نبودن موتور و یا بریدن تسمه و زنجیر تایم است، سوپاپ‌هایی که در حالت باز قرار دارند، آسیب دیده و کج می‌شوند. این اتفاق می‌تواند منجر به نابودی کل سر سیلندر و حتی غیر قابل استفاده شدن کل پیشرانه منجر شود. در برخی خودرو‌ها بریدن تسمه تایم آسیبی ایجاد نمی‌کند و فقط موتور خودرو در این حالت خاموش می‌شود که برای مثال می‌توان از پیشرانه‌های نسل قدیم خانواده پراید و یا برخی از دووها نام برد. در اکثر موتورها بریدن تسمه تایم منجر به برخورد پیستون و سوپاپ‌ها می‌شود که خانواده موتورهای پژو از این دست هستند.

در تعداد کمی از پیشرانه‌ها، این اتفاق می‌تواند منجر به تعویض کامل موتور شود که خودرو کیا ریو موجود در کشورمان از این گونه است. اما گاهی مواقع دیده می‌شود که کارکرد موتور به خوبی صورت نمی‌گیرد و حتی با تنظیم و فیلر کردن سوپاپ‌ها نیز، عمل تنفس و تخلیه دارای اشکال است. یکی از علل این اتفاق، بلند شدن سوپاپ است که اصطلاح کش آمدن را برای آن به‌کار می‌برند. کش آمدن سوپاپ می‌تواند ناشی از گرم شدن زیاد موتور در حین کار، فیلر نبودن سوپاپ‌ها در دراز مدت و… باشد که با تعویض این قطعه، مشکل این ناحیه رفع می‌شود.

نظر شما در رابطه با اصطلاحات رایج در صنعت مکانیک خودرو چیست؟ کدام مورد برای شما تازگی داشت؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا