روغن موتور را به وسیله دستگاه مکنده خارج کنیم یا پیچ کارتل؟

تعویض این ماده حیاتی یا اصطلاحا دیالیز پیشرانه خودرو، امروزه به دو روش سنتی و مدرنیته در کشورمان صورت میپذیرد که شامل باز کردن پیچ کارتل و یا ساکشن روغن موتور به مدد دستگاههای بادی و برقی میشود. در این مطلب برای شما عزیزان از مزایا، معایب و حتی روش کار دستگاههای ساکشن خواهیم گفت.
عملکرد دستگاه مکنده چگونه است؟
روش مدرن امروزی جهت تخلیه روغن پیشرانه خودرو استفاده از دستگاه مکنده روغن موتور و یا اصطلاحا ساکشن است. این دستگاه نیاز مکانیک به چال سرویس را برطرف میکند و میتواند به راحتی و حتی بدون کوچکترین کثیف کاری، روغن پیشرانه هر خودرویی را تعویض کند. گفتنی است؛ این دستگاه جهت تخلیه پسماند روغن انواع ماشینآلات صنعتی که دسترسی به پیچ کارتل آنها نیز دشوار است، کاربرد دارد.
روش کار این دستگاه بدین ترتیب است که لوله تخلیه آن را در درون لوله گیج روغن قرار داده و به مدد کمپرسور آن، تمامی روغن داخل پیشرانه تخلیه میشود. روغن پسماند درون مخزنی جمع آوری شده و بدین ترتیب میتوان با صرف کمترین وقت و هزینه روغن پیشرانه را تعویض کرد. حداکثر زمانی که این دستگاه جادویی از شما تلف می کند، 5 دقیقه است و مطمئن باشید این روش هیچ گونه آلودگی محیطی نخواهد داشت.
این دستگاه قادر است علاوه بر روغن موتور، واسکازین هم از گیربکس خارج کرده و حتی روغن هیدرولیک را هم تا آخرین قطره تخلیه کند. البته این نکته نیز لازم به ذکر است که روغن هیدرولیک از جمله سیالاتی در خودرو بوده که تنها تعویض آن توسط دستگاه ساکشن صورت میگیرد و مانند کارتل، هیچ گونه پیچ تخلیهای ندارد.
مزایا و معایب دستگاه مکنده
عمده بدبینی مالکین خودرو نسبت به دستگاه ساکشن روغن، باقی ماندن لایهای از روغن موتور در کف پوسته کارتل است. ذهنیت مردم عامه بر این است که لایهای از روغن همواره حتی با بهترین دستگاههای ساکشن روغن پیشرانه هم در کف کارتل روغن باقی مانده و حتی براده و پلیسه های باقی مانده در اثر سایش قطعات پیشرانه با یکدیگر هم تخلیه نمیشود. اصلیترین کابوس مالکین خودرو مربوط به همین عامل بوده و علت ایجاد آن را میتوان در دستگاههای بیکیفیت عرضه شده در سراسر بازار جستجو کرد.
اصلیترین دغدغه مالکین خودرو در این مورد پر بیراه هم نیست. پیشرانههای حساس و بیکیفیت ساخته شده در ایران و از طرفی عرضه وسیع خودروهای صفر در بازار همواره دل هر مالکی را در هنگام ساکشن پیشرانه میلرزاند.
اما علت این امر این بوده که اغلب ساکشنهای موجود در بازار از نوع بادی هستند و بزرگترین ضعف این ساکشنها این است که به صورت شارژی کار می کنند و به کمپرسور هوا نیاز دارند. نکته اینجاست که شارژی بودن دستگاه ساکشن باعث میشود که به ورود هوا حساس باشند و زمانی که سطح روغن کارتل در اثر ساکشن به نوک لوله میرسد، ورود هوا به سرعت مکش دستگاه را از بین میبرد و روغن کف کارتل که مهمترین قسمت ذرات اکسیدی و گاهی اجرام ریز را در خود دارد، باقی میماند.
این عیب در تمامی ساکشنهای بادی بدلیل شارژی بودن وجود دارد. اما ساکشن برقی (مشابه دستگاه جارو برقی) با مکش هوا مشکلی ندارد و از زمانی که روشن میشود تا زمانی که دستگاه خاموش نشده، مکش آن به صورت مداوم ادامه دارد، از این رو روغن کارتل را تا قطره آخر میکشد.
مشکلات پیچ کارتل
پیچ کارتل اغلب خودروهای ایرانی از جنس آلومینیوم بوده و منتظر یک فرد مبتدی است تا با اولین آچارکشی غیر اصولی، دور مهره را اصطلاحا کچل کند تا باز و بست کردن آن را به کاری مشکل تبدیل شود.
همچنین گفتنی است در صورت احتیاط نکردن در بستن پیچ کارتل به صورت رزوه به روزه و فشار آوردن به آن، روغنریزی به بزرگترین مشکل خودروی شما تبدیل خواهد شد که البته این مشکل تا حدودی با واشرهایی از جنس مس قابل برطرف شدن هستند. باید یادآور شد دسترسی به پیچ کارتل خودروهایی نظیر پژو 206 قدری سخت بوده که هر مالکی را از باز کردن آن منصرف میکند.
پیچ کارتل های ایرانی در بازار هم قدری نایاب هستند و نباید انتظار این را داشته باشید که در اولین مراجعه شما به هر فروشگاه لوازم یدکی آن را پیدا کنید. این پیچ طلایی هر چقدر هم که سر ناسازگاری داشته باشد، به هر روی به مالک این اطمینان خاطر را میبخشد که تا آخرین قطره روغن پیشرانه تخلیه شده است و حتی اثری از پلیسه قطعات هم باقی نمانده است.