آموزش

پیشرانه های دیزل، ویژگی ها و تفاوت آن نسبت به موتورهای بنزینی

( قسمت سوم )

منظور از بازه زمانی پاشش گازوییل، پاشش سوخت در موتور های دیزلی بر خلاف موتور های بنزینی که فقط در یک لحظه انجام می شود، در یک بازه زمانی صورت می گیرد.

بازه زمانی پاشش گازوییل را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد

  • مرحله اول قبل از احتراق و قبل از بالا آمدن کامل پیستون اتفاق می افتد. در این زمان گازوییل به شکل بخار وارد سیلندر می‌شود و با هوا مخلوط می گردد.
  • در مرحله دوم که شروع احتراق است، به علت گرمای زیاد هوای فشرده شده درون سیلندر، انفجار رخ می دهد. این اتفاق کمی قبل از نقطه مرگ بالا می افتد و در زمانی که پیستون به نقطه مرگ بالا برسد، فشار احتراق مخلوط سوخت به حداکثر خود رسیده است.
  • مرحله سوم هم زمان با پایین رفتن پیستون است. تزریق سوخت هم چنان ادامه دارد و با تزریق سوخت بیشتر، مولکول های نسوخته اکسیژن نیز کاملا می‌سوزند و انرژی آزاد می کنند. می توان مرحله اول را آماده سازی انفجار، مرحله دوم را انفجار اولیه و مرحله سوم را انفجار اصلی دانست.

در پیشرانه های دیزلی پاشش سوخت حتی تا چند لحظه بعد از انفجار اولیه و حرکت پیستون به سمت پایین نیز ادامه دارد.

پیشرانه دیزلی
پیشرانه دیزلی

برتری موتور دیزل بر موتور بنزینی :

پیشرانه دیزلی
پیشرانه دیزلی

در موتور دیزل جریان برق خودرو اثری ندارد و مشکلات ناشی از آن نیز حذف می شود و این در حالی است که برق در موتور های بنزینی یکی از مهم ترین بخش های آن به شمار می رود. موتور دیزلی به نسبت مصرف سوخت خود، قدرت و گشتاور بیشتر و آلایندگی کمتری تولید می‌کند که این میزان در حدود 28 درصد است.

موتور های دیزلی آن قدر در خودرو ها نفوذ کرده اند که حتی بالاترین کلاس در محصولات کمپانی‌های سازنده نیز با موتور‌های دیزلی عرضه می‌شوند.

پیشرانه دیزلی
پیشرانه دیزلی

این اختلاف با افزایش وزن خودرو، بیشتر می شود تا جایی که در خودرو های کار و تجاری فقط از پیشرانه دیزل استفاده می شود. اما در این بین شتاب گیری موتور های بنزینی و هم چنین سرعت نهایی آن ها بالاتر است و تقویت این پیشرانه‌ها بهتر از موتور های دیزلی نتیجه می دهد. گازوییل از بنزین ارزان تر است و این اختلاف قیمت در دراز مدت به نفع خریدار و کشور مربوطه خواهد بود که در کنار کاهش آلاینده‌ها، باعث می‌شود تا حرکت به سمت دیزل در کشور‌های پیشرفته سریع باشد.

 دیزل
دیزل

هم چنین چون گازوییل از بنزین سنگین تر و اصطلاحاً چرب‌تر است، با مقدار کمتری از هوا نیز می تواند ترکیب شود و احتراق انجام دهد. اما در کنار همه این موارد، موتور های دیزلی کمی گران تر از نمونه بنزینی هستند که همین عامل برای خریداران تردید به وجود می آورد اما همان طور که گفتیم این افزایش قیمت اولیه به مروز زمان به جیب خریدار باز می گردد.

بیشترین تعداد خودرو های دیزلی در حال تردد در اروپاست و در آمریکای شمالی و ژاپن نیز حرکت به سمت این خودرو ها بسایر سریع شده است. اما متاسفانه این رویه در کشور ما به خاطر کیفیت پایین گازوییل به دلیل زیاد بودن میزان گوگرد در آن، هنوز با مشکلات جدی روبرو است.

این مشکلات در کیفیت سوخت گازوییل باعث می‌شود که این پیشرانه‌ها یا در ابتدا به خوبی کار نمی‌کنند و یا پس از مدتی دچار مشکلات بزرگ و افت توان می‌شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا