آموزش

پیشرانه‌های دیزل، ویژگی‌ها و تفاوت آن نسبت به موتورهای بنزینی

( قسمت اول )

در کشور ما رسم بر این است که تغییر در عادت‌های کلی جامعه باید حتما به سختی ایجاد شود. بحث خودرو‌های دیزل و بنزینی نیز یکی از همین موارد است. بسیاری از کارشناسان در سال های ابتدایی شروع پروژه گاز‌سوز کردن خودرو ها، بیان کردند بهتر است تا به جای رفتن به سمت خودرو‌های گازسوز، بستر سازی مناسب برای استفاده از خودرو‌های دیزلی صورت بگیرد.

موتورهای بنزینی
موتورهای بنزینی

خودرو های گازسوز نه تنها نسبت به بنزین دچار افت توان و گشتاور می شوند، بلکه خشک کار کردن آن ها در کنار عدم سازگاری طراحی پیشرانه با سوخت CNG باعث می شود تا موتور های این خودرو ها در طی چند سال با خرج های بسیاری روبرو شوند.

اما تصمیم های غیر کارشناسی و سلیقه ای در کنار اینکه باید گاز موجود در میادین گازی کشور مصرف شود و هزینه های بالای ذخیره سازی آن، باعث شد تا خودرو های CNG سوز به خیابان های کشور راه پیدا کنند.

موتورهای بنزینی
موتورهای بنزینی

همه این موارد در کنار کیفیت پایین چندین ساله گازوییل در کشور باعث شد تا این پیشرانه های پر بازده باز هم به فراموشی سپرده شوند. البته بحث ممنوعیت ورود خودرو های دیزلی از قبل از انقلاب اسلامی تصویب شده است. با این وجود چند سالی است که صحبت های مبنی بر ورود و حتی تولید این خودرو ها در کشورمان در جریان است.

اما تصور بدی که ما از خودرو های دیزل داریم به این خاطر است که ما هر چه از دیزل دیده ایم، کامیون های دودزایی بوده اند که دود سیاه آن ها رنگ خیلی از واقعیت ها را پوشانده است. برای همین است که در نظر بسیاری از ما، به صرفه بودن موتور های دیزلی از نظر آلایندگی و مصرف‌سوخت کاملا حرف عجیبی است.

البته این راهی علمی است که بسیاری از کشور های دنیا برای کاهش وابستگی به بنزین و کاهش آلاینده هایشان در پیش گرفته اند.

سوخت CNG یکی از پاک ترین سوخت ها

موتور دیزلی
موتور دیزلی

مشکل سوخت CNG در کشور ما در ابتدای کار،  پیشرانه هایی بود که برای کار با این نوع سوخت طراحی شده باشند.

موتور دیزلی
موتور دیزلی

اختلاف بین ضریب تراکم یک موتور دیزلی و یک موتور بنزینی 

همان طور که گفتیم، جدا از تفاوت در مرحله احتراق بین موتور های دیزلی و بنزینی، ضریب تراکم آن ها نیز با هم اختلاف زیادی دارد.

ضریب تراکم یک موتور بنزینی در حدود 8 به یک و نهایتا 12 به یک در نمونه های سوپر اسپرت است و این در حالی است که یک پیشرانه دیزلی ضریب تراکمی در حدود 14 به یک تا 25 به یک دارد. امروزه تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت که معمولا با نام GDI شناخته می شود، یک تکنولوژی مدرن در دنیای خودرو های بنزینی است و این در حالی است که سالیان زیادی است که این تکنولوژی در موتور های دیزلی استفاده می شود.

در پیشرانه های بنزینی، شمع مسئول جرقه زنی موتور است ولی در پیشرانه دیزلی، شمع وجود ندارد. همین عدم وجود شمع و سیستم برق در کارکرد خودرو باعث می شود تا بتوان راحت تر این خودرو ها در برابر رطوبت و آب عایق‌بندی کرد.

موتور دیزلی
موتور دیزلی

سیستم تزریق مستقیم سوخت یک نوآوری جدید در خودرو های بنزینی

در این تکنولوژی سر نازل سوخت درون محفظه احتراق است و سوخت همراه هوا از راه سوپاپ ها وارد نمی شود. در تصویر یک موتور انژکتوری با سیستم سوخت پاش چندگانه یا MPFI با یک موتور از نوع تزریق مستقیم سوخت دیده می‌شود.

موتور دیزلی
موتور دیزلی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا