آموزش

نگاهی به زمان‌بندی انفجار در پیشرانه‌ها (بخش دوم‌)

زمان‌بندی انفجار در پیشرانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب به بررسی این موضوع و نحوه تاثیر آن روی عملکرد موتور می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ترتیب جرقه زنی در پیشرانه :

در ابتدا باید یک قرارداد مهم را یادآور شویم. پیشرانه‌ها یا به شکل کلی خطی هستند که در امتداد خودرو است (‌مانند پیشرانه پیکان‌) و یا خطی که در عرض بدنه ماشین است (مانند خودرو‌‌های 4 سیلندر امروزی نظیر سمند‌) و یا به صورت خورجینی و V شکلند (مانند پیشرانه‌های 6 سیلندر امروزی نظیر ماکسیما و یا 8 سیلندر‌های قدیمی مثل خودرو‌های آمریکایی‌) و یا به شکل تخت و باکسر هستند که نمونه‌های آن در ایران در حال حاضر انگشت شمار است (مانند فولکس بیتل‌های قدیمی). در پیشرانه همیشه سیلندر‌ها شماره‌گذاری شده‌اند که به طور کلی همیشه در پیشرانه‌های خطی که در امتداد خودرو هستند، سیلندر شماره یک، اولین سیلندر از جلوی کاپوت است.

در موتور‌های خطی که در عرض خودرو هستند، اولین سیلندر، سیلندری است که اگر روبروی خودرو قرار بگیریم، در چپ‌ترین قسمت موتور است. پس به طور کلی می‌توان این گونه نتیجه گرفت که در موتور‌های خطی، اولین سیلندر، دور‌ترین سیلندر از فلایویل است هر چند که باز هم در برخی از خودرو‌ها دقیقا برعکس این حالت کلی است، هر چند که مکانیک‌ها باز هم به همان شیوه کلی عمل می‌کنند.

در خودروهای با موتور خورجینی، رویه کلی برای شماره‌گذاری سیلندر‌ها وجود ندارد و هر کمپانی یک روش و سبک مخصوص به خود دارد که همین عامل یکی از مشکلات در خودرو‌های قدیمی است که وایر برق آن‌ها، طول دقیقی برای رسیدن فقط به یک سیلندر ندارد. در این خودرو‌ها باید به راهنمای موجود در برگه‌های کمپانی مراجعه شود هر چند که باز هم شماره‌گذاری از سر موتور به سمت فلایویل است.

تعداد سیلندر ها ترتیب شماره احتراق سیلندر از چپ به راست مثال خودرویی
3 1-2-3

1-3-2

دایهاتسو سریا
سوبارو جاستی، موتور سیکلت ب ام و K75
4 1-3-4-2

1-2-4-3

1-3-2-4

1-4-3-2

1-2-3-4

اکثر خودرو های 4 سیلندر امروزی
برخی از ساخته های قدیمی فورد
سوبارو های 4 سیلندر، موتور سیکلت یاماها R1
پیشرانه های هوا خنک فولکس
پروتون ویرا
5 1-2-4-5-3 پیشرانه های ولوو
6 1-5-3-6-2-4

1-4-3-6-2-5

1-6-5-4-3-2

1-2-3-4-5-6

1-4-2-5-3-6

1-4-5-2-3-6

1-6-3-2-5-4

1-6-2-4-3-5

1-6-2-5-3-4

پیشرانه های 6 سیلندر خطی و VR6 های فولکس واگن
پیشرانه های V6 با زاویه 90 درجه مثل سری M272 مرسدس بنز
بیوک اسکای لارک 6 سیلندر
V6 های جنرال موتورز با زاویه 60 درجه
سری پیشرانه های M140 مرسدس بنز مثل
شورلت Corvair
پیشرانه های تخت 6 سیلندر سوبارو
پورشه باکستر 6 سیلندر
مازراتی کوآتروپورته نسل چهارم
7 1-3-5-7-2-4-6 پیشرانه های ستاره ای ( شعاعی )
8 1-8-4-3-6-5-7-2

1-8-7-2-6-5-4-3

1-3-7-2-6-5-4-8

1-5-4-8-7-2-6-3

1-6-2-5-8-3-7-4

1-8-7-3-6-5-4-2

1-5-4-2-6-3-7-8

1-5-6-3-4-2-7-8

1-5-3-7-4-8-2-6

پیشرانه های بلوک کوچک شورلت
پیشرانه های سری UZ تویوتا مثل لکسس LS و GS
پورشه 928
پیشرانه S65 ب ام و
8 سیلندر های خطی
نسل آخر نیسان پاترول
فورد ویندسور
V8 های کادیلاک از سری 368،425،472 و 500
V8 های فراری
8 1-2-7-8-4-5-6-3

1-2-7-3-4-5-6-8

هولدن V8
سری موتور های Northstar کادیلاک
10 1-10-9-4-3-6-5-8-7-2

1-6-5-10-2-7-3-8-4-9

1-8-7-6-5-4-3-10-9-2

دوج وایپر
سری موتور های S85 ب ام و
ایسوزو V10
12 1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

1-4-9-8-5-2-11-10-3-6-7-12

1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9

فراری 456
لامبورگینی دیابلو
پیشرانه های دریایی 3412E
پیشرانه های V12 خانواده فولکس واگن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا