
یکی از قسمتهای مهم در سیستم کلاچ خودروها، دوشاخه کلاچ است.
در قسمت کلاچ، وقتی پا را روی پدال کلاچ فشار میدهیم، بسته به این که کلاچ از نوع سیمی باشد یا میلهبندی و یا هیدرولیکی و…، در انتهای کار، فنرهای پرهای دیسک کلاچ را که معروف به خورشیدی دیسک کلاچ است را فشار میدهیم. با این فشار به خورشیدی، فنرهای پشت دیسک به حالت صاف درآمده و دیسک از روی صفحه کلاچ برداشته میشود و در نتیجه، ارتباط بین صفحه کلاچ، دیسک و فلایویل قطع خواهد شد.
اما نیرو وارد کردن به خورشیدی کلاچ به چه صورت است؟

در پشت خورشیدی، بالبرینگ کلاچ قرار دارد که باید به خورشیدی نیرو وارد کند. اما پشت این قطعه هم دوشاخهای قرار گرفتهاست که به دو شاخه کلاچ خوانده میشود. در واقع وقتی پدال را فشار میدهیم، این نیرو به انتهای دوشاخه رسیده و چون دوشاخه کلاچ از وسط به پوسته گیربکس متصل است، در نتیجه قسمت دوشاخه آن خلاف انتهای دو شاخه حرکت الاکلنگی میکند.

یعنی با فشردن کلاچ، انتهای دو شاخه به سمت اتاق میآید و در نتیجه سر آن در جهت خلاف یعنی به سمت موتور حرکت میکند. با این کار بلبرینگ کلاً توسط دوشاخه به جلو رانده میشود و خورشیدی را فشار میدهد.
فشار به خورشیدی نیز همانطور که گفتیم باعث صافشدن ورقههای فنری و در نتیجه جداشدن دیسک از فلایویل میشود. بهاینترتیب نیروی ارسالی از موتور به سمت گیربکس قطع شده و میتوان به تعویض دنده پرداخت.