آموزش

تغییر در زاویه دیفرانسیل و گاردان صحیح است؟!

 یکی از مهم ترین خاصیت های گاردان در این است که می تواند در تغییر زاویه و یا بالا و پایین رفتن خودرو نیز کارایی خود را داشته باشد. چند وقت قبل فیلمی در فضای مجازی پخش شد که حکایت از اشتباه بسیاری از راننده ها و مالکان خودرو های شاسی بلند داشت.

 تغییر زاویه دیفرانسیل و گاردان
تغییر زاویه دیفرانسیل و گاردان

بسیاری از افراد برای بالا بردن شاسی خودرو خود و افزایش ارتفاع در این خودرو ها، اقدام به بلند کردن فنر ها و بادگیری آن ها می کنند. مشکلی که در این حالت پیش می آید، بالا رفتن سر دیفرانسیل و خارج شدن محور پینیون از موازات محور های گیرباکس و زمین است.

 تغییر زاویه دیفرانسیل و گاردان
تغییر زاویه دیفرانسیل و گاردان

در این حالت گفته می شود که باید از قطعه ای به شکل گُوه و هرمی روی محور ها استفاده کرد که دوباره سر دیفرانسیل به موازات زمین و محور گیرباکس برگردد. در یک آزمایش برای نشان دادن اهمیت این قانون، ابتدا از یک موتور الکتریکی که با دور ثابتی می چرخد استفاده می شود.

محور ها همگی در یک راستا و به موازات زمین هستند که باعث می شود تا هر سه صفحه دوار قرار گرفته بر روی آن، با همان سرعت موتور الکتریکی بچرخند.

این صفحات بر روی محیط خود دندانه دار هستند و با استفاده از یک کارت و صدای آن به راحتی می توان فهمید که سرعت هر سه صفحه با هم برابر است. در مرحله بعد، کمی سر موتور که می تواند نقش خروجی گیرباکس را داشته باشد، رو به زمین می شود و در عوض، آخرین صفحه قرار گرفته بر روی گاردان نیز کمی بالا می رود تا زوایا به کلی به هم ریخته شوند.

 تغییر زاویه دیفرانسیل و گاردان
تغییر زاویه دیفرانسیل و گاردان

این بار نیز با استفاده از کارت و صدای حاصله از آن می توان فهمید که صفحه قرار گرفته بر روی موتور الکتریکی هر چند با یک ریتم خاص و منظم می چرخد اما دو صفحه بعدی به صورت پله ای و به صورت سینوسی حرکت را دریافت می کنند. این همان زاویه اشتباهی است که در صورت پایین نیاوردن دیفرانسیل در افزایش ارتفاع خودرو های شاسی بلند می توان شاهد بود که صدمات زیادی به مجموعه انتقال قدرت وارد می کند.

در آخرین مرحله، صفحه قرار گرفته در انتهای گاردان نیز به موزات محور موتور الکتریکی، رو به سمت پایین می رود و باز هم تست حرکت و شنوایی صورت می گیرد. این بار به خاطر موازی بودن دو محور موتور الکتریکی و صفحه انتهایی، سرعت چرخش و ریتم دوران هر سه صفحه، باهم برابر است.

 تغییر زاویه دیفرانسیل و گاردان
تغییر زاویه دیفرانسیل و گاردان

از این تست می توان به این نتیجه مهم رسید که هر چند گاردان با استفاده از قفل های ابتدا و انتها و هم چنین کشویی قرار گفته بر روی آن می تواند در زاویه های مختلف بازی کرده و نیرو را منتقل کند اما این به معنای آن نخواهد بود که تغییر زاویه می تواند در ورودی و خروجی نیرو نیز اتفاق بیفتد. در عبور از پستی و بلندی های مسیر نیز، دیفرانسیل فقط بالا و پایین می رود و همیشه محور آن موازی محور خروجی گیرباکس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا