آموزش

اسپرت کردن رینگ و لاستیک خودرو و عیوب این کار

وقتی جراحی پلاستیک، بلای جان می‌شود!

از جمله کار‌هایی که در دوران جوانی بسیار طرفدار است، تغییر رینگ و تایر خودرو با نمونه های پهن‌تر و اصطلاحا اسپرت است. این حرکت اگر اصولی و با رعایت استاندارد های این کار صورت بگیر نه تنها مضر نیست بلکه مفید نیز می تواند باشد.

رینگ
رینگ

اما از آن جا که انجام این کار به روش علمی دردسر‌ها و مخارج خود را دارد، همیشه یک میان بر ساده نیز وجود دارد و آن استفاده از قطعات بی کیفیت و البته ارزان موجود در بازار است.

اما عیب این کار در چیست؟

اول از همه اینکه این رینگ ها معمولا دارای طراحی و ساختمان غیر استاندارد هستند، مثل رینگ ها دو پره که زمانی در بازار خیلی فراگیر شده بودند.  این رینگ ها چون دارای یک طراحی استاندارد نیستند، در هنگام گردش نیرو به شکل مساوی در همه قسمت های رینگ تقسیم نمی شود و در قسمت هایی که بازو رینگ ضعیف تر است دچار تنش بیشتری خواهد شد که حتی در ضربه های ناگهانی می تواند منجر به تاب برداشتن و حتی شکستن آن ها شود.

از دیگر مضرات این رینگ‌ها وزن زیاد آن هاست. وزن بالای آن‌ها موجب می شود تا از شدت شتاب‌گیری خودرو کاسته شود، چرا که این رینگ سنگین نیروی بیشتری می‌خواهد تا دور گرفته و بچرخد. هم‌چنین این رینگ سنگین، ضربه‌های سهمگین‌تری به مجموعه تعلیق وارد می‌کند که در نتیجه استهلاک آن ها را بالا می برد. این وضعیت در کنار کاهش ارتفاعی که با استفاده از رینگ ها روی خودرو صورت می گیرد، وضع موجود را خراب‌تر می‌کند.

از دیگر معایب این رینگ ها این است که در برخی موارد، به خاطر پهن تر شدن آن ها و استاندارد نبودن آفست رینگ ( آفست یا فاق یا هاب رینگ به این معنی است که اگر با یک خط فرضی رینگ را از وسط به دو قسمت کنیم، فاصله بین محل پیچ شدن و این خط فرضی را آفست رینگ گویند.

اگر این محل دقیقا روی خط قرار بگیرد، آفست را صفر و اگر رو به خارج رینگ باشد آن را مثبت و اگر رو به داخل باشد و رینگ حالت بیرون زده پیدا کند آن را منفی گویند ) ممکن است تا در چرخش ها تایر به شاسی و یا لبه گلگیر بگیرد و به تایر صدمه بزند. هم چنین این وضعیت می‌تواند فشار مضاعفی به اتصالات چرخ مثل پلوس‌ها و بالبرینگ‌ها وارد کرده و استهلاک آن‌ها را شدیداً زیاد کند.

سرما در سرما برای سالم ماندن :

شاید کمتر شنیده باشیم و یا اصلا باور نکنیم که در فصل های غیر گرم سال و حتی در زمستان نیز لازم و ضروری است که از کولر خودرو استفاده شود. اما این حقیقتی است که از نظر فنی نیز اثبات شده است. درون سیستم کولر خودرو و مجاری آن، مقداری روغن برای روان کاری قسمت‌های مکانیکی پمپ کولر و هم چنین جلوگیری از رسوب شدن گاز درون شبکه وجود دارد.

تجهیزات
تجهیزات

هم چنین این روغن موجب می‌شود تا نشت یابی لوله‌ها و قسمت‌های این سامانه راحت‌تر باشد، چرا که با نشتی روغن از هر قسمت می‌توان به راحتی فهمید مشکل از کجاست.

اما اگر در شروع فصل پاییز و تا انتهای زمستان که حتی ممکن است این اتفاق به اواخر بهار نیز بیانجامد، از کولر اتومبیل خداحافظی کنیم و آن را به حال خود بگذاریم، باعث می‌شود تا گاز و روغن درون آن به شکل رسوب شده و از کارایی آن ها کم شود.

پس برای جلوگیری از این اتفاق ناخوشایند، گفته می‌شود تا حتی در فصول سرد سال برای جلوگیری از تنبل شدن سسیتم کولر، هفته‌ای دو بار و هر بار به مدت 10 تا 15 دقیقه، کولر خودرو روشن باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا