آموزش

حجم موتور به چه معناست؟

یکی از فاکتور‌های مهم در قدرت خروجی موتور‌ها و پیشرانه‌ها، حجم آن‌هاست. هر چه حجم موتور بیشتر باشد، میزان بیشتری از سوخت و هوا وارد سیلندر‌ها می‌شود و منجر به تولید قدرت بیشتر می‌شود. سیلندر‌ها شکلی استوانه‌ای دارند که برای تعیین حجم آن‌ها باید از فرمول حجم استوانه استفاده کرد که برابر است با مجذور شعاع سیلندر ضرب در عدد 3.14 و ضرب در ارتفاع پیستون. اما ارتفاع پیستون از چه نقطه‌ای تا چه کجا باید اندازه‌گیری شود؟

پیستون‌ها درون سیلندر در حال بالا و پایین شدن هستند. حرکت پیستون درون سیلندر محدود است و از نقاطی بالا‌تر و پایین‌تر نمی‌تواند برود. آخرین نقطه در بالای سیلندر که تاج پیستون (‌کف پیستون‌) به آن‌جا می‌تواند برسد، نقطه مرگ بالا و به آخرین نقطه در پایین سیلندر که تاج پیستون در آن جا قرار می‌گیرد، نقطه مرگ پایین می‌گویند. در واقع فاصله بین این دو نقطه، برابر است با ارتفاع سیلندر. البته کمی حجم نیز درون سر‌سیلندر‌هاست که از آن برای محاسبه ضریب تراکم موتور استفاده می‌شود و در حجم پیشرانه اثری ندارد.

حال اگر حجم یک سیلندر به دست آید و آن را در تعداد سیلندر‌های موتور ضرب کنیم، به حجم پیشرانه می‌رسیم. این عدد ممکن است دارای اعشار باشد که معمولا کارخانه‌ها آن را به سمت بالا گرد می‌کنند و برای مثال یک موتور 1787 سی‌سی را برابر با 1.8 لیتر در نظر می‌گیرند. در واقع وقتی می‌گوییم حجم یک موتور برابر با 2 لیتر است، یعنی اگر تمام پیستون‌ها در پایین‌ترین نقطه خود درون سیلندر‌ها قرار بگیرند، باید 2 لیتر آب درون سیلندر‌ها بریزیم تا همه آن‌ها لب به لب شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا