آموزش

مزیت استفاده از شمع‌های سوزنی در چیست؟

چگونگی انفجار در سیلندر خودرو و کیفیت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در همین راستا می‌توان شمع‌های گوناگون، با جنس الکترودهای مختلف، اندازه مختلف رزوه که به پایه کوتاه و پایه بلند معروف است و… را مشاهده کرد. به همین خاطر است که کمپانی‌های سازنده خودرو برای شمع‌های گوناگون، اندازه و نوع خاصی را پیشنهاد می‌کنند. چند سالی است که استفاده از شمع‌های سوزنی در بین خریداران این قطعه زیاد شده است. این شمع‌ها در ابتدا در انواع ایریدیوم وارد بازار کشورمان شدند و امروزه نیز بسیاری به اشتباه به همه شمع‌های سوزنی شمع ایریدیوم می‌گویند.

فلز ایریدیوم دارای خواص ویژه‌ای است که علاوه بر مقاومت بالا در برابر گرما و در نتیجه عمر بالاتر، جریان برق را به شکل قوی‌تری از خود عبور می‌دهد که در نتیجه آن،جرقه ایجاد شده در سر شمع، قوی‌تر و یکنواخت‌تر خواهد بود. اما جدا از بحث جنس آلیاژ شمع‌ها، باید چند نکته در خصوص سر شمع و تعداد پلاتین‌های آن بدانیم.

اول اینکه در شمع‌های دارای چند پلاتین، بدین معنی نیست که همه پلاتین‌ها با هم جرقه بزنند و در نتیجه جرقه قوی‌تری داشته باشیم، چرا که چگالی بار الکتریکی و میزان الکترون‌های سر شمع مقداری ثابت است و فقط تقسیم شدن آن در بین چند الکترود، می‌تواند جرقه را ضعیف‌تر کند.

وجود چند پلاتین در سر شمع باعث می‌شود تا زمانی‌که مقاومت یک پلاتین در اثر کارکرد و گرمای موتور، بالا برود، انرژی الکتریکی از پلاتینی که مقاومت کمتری دارد جهش پیدا کرده و ایجاد جرقه کند. ضمن اینکه وجود چند پلاتین تنظیم شده، باعث می‌شود تا احتمال بهم خوردن تنظیم فیلر سر شمع و الکترود میانی آن کمتر شود.

لازم به ذکر است؛ نوع تراش سر شمع نیز تا حدود زیادی مهم است. سوزنی بودن سر شمع باعث می‌شود تا چگالی بار الکتریکی در آن بالا رفته و در نتیجه جرقه قوی‌تری تشکیل شود. اما نباید فراموش کرد که یک شمع با کیفیت ساده و با یک پلاتین و سر معمولی می‌تواند عملکرد بهتری از شمع‌های سوزنی تقلبی داشته باشد.

 چرا شمع را گرم می کنیم؟

یک خودرو را در نظر بگیریم که خاموش شده است و روشن شدن آن به سختی صورت می‌گیرد. از طرفی این اتفاق در یک روز سرد بیشتر دیده می شود، خصوصا که موتور ماشین تنظیم نباشد و یا دچار روغن سوزی شده باشد. برای کمک به روشن شدن ماشین، معمولا مکانیک‌ها شمع را با استفاده از شعله فندک و یا آتش گرم می‌کنند. این کار به چند علت انجام می شود. یکی اینکه دوده‌های سر شمع با این کار به همراه روغن و یا ناخالصی‌های دیگر روی شمع گرم شده و با استفاده از سنباده، راحت‌تر برداشته می شوند که باعث ایجاد راحت‌تر و قوی‌تر جرقه شمع خواهد شد.

 از طرفی شمع خودرو باید در یک محدوده حرارتی قرار بگیرد تا از نظر جرقه یک حالت مناسب پیدا کند. بدین معنی که برای اکثر شمع‌ها، دمای پایین در حدود 400 درجه سلسیوس است و این‌که شمع نباید از 850 درجه نیز داغ‌تر شود، چرا که باعث افزایش مقاومت در سر شمع و کاهش قدرت جرقه شده و به دنبال آن، دوده حاصل از انفجار روی نوک شمع می‌نشیند. پس با این کار، شمع راحت‌تر به دمای شروع کاری خود می رسد و در نتیجه بهتر عمل خواهد کرد.

 در حالت کلی، معمولا شمع را زمانی گرم می‌کنند که به قول مکانیک‌ها، سر آن خیس باشد. یعنی یا واشر سر سیلندر دچار مشکل است و باعث نشستن آب روی نوک شمع می شود و یا موتور دارای روغن سوزی است و روغن نوک شمع قرار می‌گیرد.

امتیاز مجموع: 0]
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن