آموزش

تورک کانورتر یا مبدل گشتاور چیست؟

در خودرو‌هایی که جعبه دنده اتوماتیک دارند، کلاچ وجود ندارد. پس باید سیستمی وجود داشته باشد تا انتقال قدرت از موتور به جعبه دنده را کنترل کند. پس از مبدل گشتاور یا تورک کانورتر استفاده می‌شود. فرض کنیم دو پنکه را رو‌به‌روی هم قرار داده‌ایم. یکی از آن‌ها را روشن می‌کنیم. چون هوا در روبه‌روی این پنکه به شکل گردابی در حال چرخش است، باعث می‌شود تا پنکه‌ای که خاموش است نیز شروع به چرخش کند. در واقع با جابجایی هوا توسط یک پنکه، پره‌های پنکه دیگر نیز خواهد چرخید. تورک کانورتر نیز به همین روال است. درون مبدل گشتاور سه قطعه اصلی وجود دارد. پمپ که در یک طرف مبدل گشتاور است، توربین که روبه‌روی آن قرار دارد و استاتور که بین این دو قرار می‌گیرد.

پمپ به میل لنگ متصل است و با آن گردش می‌کند. هر سه این قطعات درون یک محفظه قرار می‌گیرند. با چرخش پمپ، روغنی که درون جعبه دنده و بین پمپ و توربین است به چرخش در می‌آید. برای اینکه حرکت روغن به شکل درستی صورت بگیرد، روی هر سه قطعه پره‌هایی قرار دارد. روغن توسط پره‌های پمپ می‌چرخد و حرکت گردابی پیدا می‌کند. این روغن به پره‌های توربین برخورد می‌کند و می تواند آن را نیز بچرخاند.

این روغن به خاطر خاصیت گریز از مرکز، به اطراف محفظه مبدل گشتاور و در نتیجه پره‌های توربین برخورد می‌کند. اما اگر دور موتور آن قدر کم باشد که این روغن نتواند به اندازه کافی نیروی گریز از مرکز پیدا کند، در نتیجه روی استاتور جاری می‌شود و به آن برخورد می‌کند. استاتور با پمپ در حال چرخش است. روغن با برخورد به پره‌های استاتور که به سمت پمپ هستند، به طرف پمپ پرتاب می‌شود. با پرتاب دوباره روغن به سمت پمپ، شار روغن درون محفظه زیاد شده و گشتاور افزایش پیدا می‌کند و توربین به سرعت گردشی مناسبی می‌رسد. توربین به جعبه دنده متصل است و این نیرو را به آن منتقل می‌کند. واضح است که با بالا رفتن دور موتور، سرعت سیال درون محفظه توربین نیز بیشتر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا