بازار خودرو ایران با قیمت های گزاف دست و پنجه نرم می کند

نوسانات قیمتهای گزاف در بازار خودرو کاسه صبر همه مردم را لبریز کرده است. شرایط بازار خودرو مانند سایر محصولات در کشور ما آنقدر بد است که نه یک آب خوش از گلوی مردم پایین میرود و نه تولیدکنندگان خودرو نفس راحتی میکشند. اما دلیل این همه نوسان خودرو چیست؟
چرا خریداران خودرو پراید باید این خودرو را با قیمت 50 میلیون خریداری کنند؟ در ادامه به برخی از دلایل عجیب و غریب نوسانات قیمت خودرو در کشورمان میپردازیم.
خودروسازان به بانک شغل دولت و مجلس تبدیل شدهاند
به گفته آقای فرید زاوه، این تعداد نیروی زیاد در صنعت خودروسازی به این دلیل استخدام شدهاند و در حال فعالیت هستند که خودروسازان به بانک مشاغل دولت و مجلس تبدیل شدهاند.
تا هر زمان که یکی از مسئولان دولتی و مجلسی قصد داشت تا خودش را در دل مردم جا کند به این شرکتها مراجعه کرده و آنها را مجبور کند تا تعداد نیروی بیشتری را جذب کنند.
بنابراین این استخدامهای بیش از اندازه نیروی انسانی است که موجب شده تا میزان بهرهوری این صنعت با کاهش چشمگیری روبهرو شود.
مدیریت نادرست مدیران شرکتهای خودروساز

علاوهبر استخدام نیروهای بیش از اندازه در صنعت خودروسازی، یکی از مهمترین عواملی که نقش بسزایی در افزایش قیمت بازار خودروهای مختلف دارد، مدیریت نادرست است. درواقع این مدیریت نادرست است که هر ساله ضررها و آسیبهای زیادی را به صنعت خودروسازی وارد میکند.
البته نمیتوان گفت تمامی مشکلاتی که در صنعت خودروسازی وجود دارد توسط مدیران شرکتهای تولیدکننده خودرو قابل حمل است. اما به هر حال مدیریت درست میتواند بخشی از مشکلات این صنعت را برطرف کند برای مثال یکی از مسائلی که مدیران شرکتهای خودروساز باید با آن میجنگیدند و آن را به بهترین شکل مدیریت میکردند، پرداخت سود 28 درصدی به پیشفروشهای خودرو بود.
مدیریت نادرست بازار خودرو توسط دولت و مجلس
اما بخش بزرگی از مشکلات بازار خودرو به طرحهای نادرستی برمیگردد که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط دولت نیز اجرا میشود.
اگر بخاطر داشته باشید در سال گذشته شرکتهای خودروساز به دلیل فشارهایی که شورای رقابت به آنها وارد میکرد هیچ مجوزی برای افزایش قیمت خودروهای خود نداشتند از اینرو تولید خودرو با افت 60 درصدی روبهرو شد .
خیلی جالب است که در چنین شرایطی مجلس تشخیص داد که بهترین راهکار، مجبور کردن شرکتهای خودروساز به پیشفروش کردن خودروهادر بازار خودرو است درصورتی که خودرویی برای پیشفروش کردن از سوی شرکتهای خودروساز وجود نداشت.
نه خودرو جدید و خلاقانهای طراحی میشود و نه آپشنهای جدیدی به خودروها اضافه میشود

سوال مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که:
چرا خودروسازان ایرانی بدون اینکه خودروی جدید با آپشنهای جدید و خاص را طراحی و تولید کنند بخشی از پول خود را صرف هزینه تبلیغات میکنند؟
آیا منطقی است که وقتی شرکتهای خودروساز، خودرو جدید با آپشنهای نوآورانه را طراحی نمیکنند پول خود را صرف تبلیغات بکنند؟
غولهای بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان
غولهای بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان به این دلیل که دائما در حال طراحی و عرضه مدل جدیدی از یک خودرو هستند بیش از نیمی از پول خود را صرف تبلیغات مدلهای جدید خودروهای خود میکنند تا کاربران با آپشنها و امکانات آن خودروی جدید آشنا شوند. از اینرو دلیل اینکه چرا بازار خودرو تبلیغات نمیکنند مشخص نیست.
1 دیدگاه