اخبار روز داخلی

دلیل موفقیت سایپا در تولید خودرو

سایپا اگرچه برند نه چندان محبوبی در کشور است اما در بهار سال جاری توانست عنوان برترین تولیدکننده خودرو را از آن خود کند و به عنوان برند موفق در صنعت اتومبیل سازی کشور شناخته شود.

به گزارش رسانه صنعت خودرو موتوراویل به نقل از Car.ir، هم‌زمان با پایان فصل بهار سایپا توانست با تولید بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو رتبه نخست تولید خودرو را به خود اختصاص دهد و نارنجی‌پوشان عملاً توانستند به خودروساز اول کشور تبدیل شوند.

این موفقیت در حالی به دست آمد که سایپا در همین مدت‌زمان، 60 هزار دستگاه از انواع محصولات خود را تحویل مشتریان داد و اخبار رسیده حاکی است این خودروساز قصد دارد در یک برنامه گسترده، تأمین قطعات پیشرفته محصولات خود را تسریع کرده و با شتاب بیشتری نسبت به تکمیل محصولات و عرضه آن‌ها به بازار اقدام کند. اما سایپا چگونه به این موفقیت رسید و توانست از رقیب دیرینه خود پیشی بگیرد؟

اجرای سیاست‌های صحیح تولیدی در کارخانه سایپا

به عقیده کارشناسان نخستین عامل اجرای درست و صحیح سیاست و برنامه‌های تولیدی در این مجموعه است؛ آنجا که سایپا در سال رونق تولید و با تلاش تیم مدیریتی جدید خود، برنامه‌ای کوتاه‌مدت و پرشتاب را برای تولید در نظر گرفت. این سیاست موجب رشد بهره‌وری در این خودروساز و افزایش تولید روزانه از 700 دستگاه به بیش از 2 هزار دستگاه را موجب شد.

تولید بدون توقف در سایپا

اجرای برنامه تولید بدون توقف دومین عاملی که می‌توان آن‌را زمینه‌ساز دستیابی به موفقیت در سایپا دانست؛ در این برنامه، سایپا با استفاده حداکثری از زمان تولید، حرکت مستمر خطوط را در دستور کار قرار داد و هرگز معطل رسیدن این قطعات نماند و تولید بی‌وقفه را پیگیری کرد.
سایپا موفق شد مأموریت تولیدی خود را متوقف نکند و باهدف حفظ جریان تولید و تأمین قطعات، استفاده کامل از زمان و تلاش برای رشد بهره‌وری، به فعالیت تولیدی خود ادامه داد.

سایپا

عرضه مستمر خودرو توسط سایپا به بازار

سومین عامل موفقیت سایپا را باید در اجرای مستمر سیاست عرضه خودرو به بازار جست‌وجو کرد. در طرح‌های فروش محصولات، سایپا علاوه بر پاسخ‌گویی به تعهدات قبلی خود، شیوه‌های مختلف فروش را نیز در یک بازه زمانی سه‌ماهه به اجرا درآورد و موجب تأمین نقدینگی موردنیاز خطوط شد تا این مجموعه مشکل کمبود منابع مالی تولید را تا حدود زیادی حل‌وفصل کند. از سوی دیگر این خودروساز، حتی تا ساعات پایانی آخرین روزهای اسفندماه، این دستورالعمل را با جدیت پیگیری کرد.

در سال جاری نیز سیاست عرضه مستمر و تحویل خودروهای مشتریان تاکنون ادامه داشته و این گروه توانست بیش از 60 هزار دستگاه از محصولات خود را تا پایان سه‌ماهه نخست امسال به بازار عرضه کند؛ آمارهای موجود نشان می‌دهد در همین روزهای نخست تیرماه، عرضه روزانه محصول توسط سایپا از مرز 1500 دستگاه گذشته است.

خبر مرتبط: قائم مقام مدیرعامل سایپا: 80 درصد خودروهای نقص تکمیل و وارد بازار خودرو می شوند.

حمایت و تلاش وزارت صمت برای رونق تولید

عامل دیگر موفقیت تولیدی سایپا بی‌تردید در سیاست‌گذاری کلان کشور درزمینهٔ رونق تولید داخل و حمایت دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت از این راهبرد ملی و همچنین اهتمام جدی تیم مدیران ارشد این خودروساز نسبت به اجرای آن است؛ ارائه تسهیلات مالی توسط دولت به صنایع خودرو و قطعه‌سازی از یک‌سو و پیگیری سیاست رونق‌بخشی به خطوط تولید این صنایع توسط سایپا از سوی دیگر، موجب شد راهبرد ملی رونق تولید در صنعت خودرو به‌شکل کلان و به‌ویژه در سایپا موردتوجه جدی قرار گیرد.

بی‌تردید در شرایط بسیار دشوار اقتصادی و وجود موانع فراوان در مقابل جریان تولید نظیر محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، کاهش ارزش پول ملی، رشد شدید نرخ ارز، کمبود نقدینگی موردنیاز تولید و بسیاری فاکتورهای دیگر، برنامه منسجم و همه‌جانبه سایپا برای رونق‌بخشی به تولید، به‌عنوان یک سیاست صحیح و اصولی به اجرا درآمد و توانست از این خودروساز در برابر آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از مشکلات یادشده، محافظت کند.

بومی‌سازی قطعات، هدف راهبردی سایپا

یکی دیگر از دلایل موفقیت سایپا عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی‌های داخلی در امر رونق تولید بود.

این رهنمودها موجب شد سایپا با شناسایی یکی از نقاط قابل‌بهبود در صنعت خودرو کشور یعنی ضرورت کاهش وابستگی به منابع خارجی، پویش ملی بومی‌سازی قطعات خودرو را با سرمایه‌گذاری و اعلام فراخوان گسترده در سطح کشور آغاز کند که هدف از آن، شناسایی صنعت‌گران، تولید‌کنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های داخلی جهت طراحی و ساخت قطعات پیشرفته موردنیاز در محصولات است.

این خودروساز در مسیر تحقق این هدف گام‌های بزرگی نظیر برپایی نمایشگاه دائمی قطعات پیشرفته موردنیاز، برگزاری همایش قطعه سازان، حضور در نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس 2019 و اعلام نیازهای خود درزمینهٔ طراحی و ساخت سامانه‌های پیشرفته خودرویی در کنار برگزاری نخستین سمپوزیوم ساخت بدنه خودرو با همکاری دانشگاه صنعتی شریف برداشته و تلاش می‌کند روند فعلی خود را در این بخش ادامه دهد.

کلام آخر

گروه خودروسازی سایپا در زمینه‌های مختلفی نظیر تولید، فروش، سهم بازار و حوزه‌های مختلف دیگر، توانست عنوان خودروساز اول کشور را از آن خود کند؛ این در حالی است که سیاست این مجموعه همچنان، توجه جدی به رونق تولید از طریق حمایت از داخلی سازی انواع قطعات خودرو، رشد و توسعه سبد محصولات با اتخاذ سیاست ارتقای پلتفرم‌های کنونی و طراحی و ساخت پلتفرم‌های جدید با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و ساخت و عرضه خودروهای به‌روز و برخوردار از امکانات و قابلیت‌های جدید است.

سایپا در سال 98 تلاش خواهد کرد تا جایگاه مهمی را که امروز در صنعت خودرو کشور در قالب یک خودروساز بزرگ و تأمین‌کننده مهم‌ترین بخش‌های بازار، به دست آورده از طریق اجرای روش‌های نوین در همه زمینه‌ها حفظ کرده و حرکت خود را در مسیر رونق تولید ادامه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا