اخبار روز داخلی

میزان افت تولید تیراژ خودرو بعد از تحریم ها چقدر بوده است

در آمار منتشره از کمپانی های مطرح داخلی و همچنین به گزارش دنیای اقتصاد سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع 798 هزار و 928 دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده‌اند، حال آنکه در سال 96 موفق به ثبت تیراژی بیش از یک میلیون و 316 هزار دستگاهی شده بودند. افت تولید 39 درصدی در 97 نسبت به 96 در شرایطی است که تیراژ ماهانه خودروسازان طی اسفند سال گذشته و در مقایسه با بهمن‌ماه روند صعودی داشته است.

بررسی آمار ماهانه خودروسازان

بررسی آمار ماهانه خودروسازان بزرگ نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری آنها در اسفند و نسبت به بهمن، حدود 42 درصد رشد کرده است. ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا در مجموع طی اسفند سال گذشته 74 هزار و 331 دستگاه محصول سواری به تولید رسانده‌اند، حال آنکه در بهمن تیراژ 52 هزار و 325 دستگاهی داشته‌اند.

عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی

در بین خودروسازان بزرگ کشور، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید 38 هزار و 556 دستگاه انواع خودروی سواری در اسفند سال گذشته، افزایش تیراژ 44 درصدی نسبت به بهمن داشته است. گروه خودروسازی سایپا (شامل سایپا و پارس‌خودرو) نیز که 35 هزار و 775 دستگاه محصول سواری را در اسفند 97  به تولید رسانده در مقایسه با ماه قبل از آن 2/ 41 درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است.

افت تیراژ تولید
افت تیراژ تولید

طبق آمار سالانه خودروسازان اما ایران‌خودرویی‌ها تیراژی 415 هزار و 485 دستگاهی را به ثبت رسانده‌اند تا در مقایسه با سال 96، افتی 41 درصدی در کارنامه آنها به ثبت برسد. گروه خودروسازی سایپا نیز که 383 هزار و 443 دستگاه تیراژ در سال 97 داشته، افتی 38 درصدی را نسبت به 96 تجربه می‌کند. در حالت تفکیکی اما سایپا و سایت‌های شهرستانی‌اش 248 هزار و 485 دستگاه تیراژ طی سال گذشته داشته‌اند، بنابراین تولید این خودروساز نسبت به 96، حدود 34 درصد آب رفته است.

تیراژ تولید پارس خودرو

همچنین از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت با تولید 134 هزار و 958 دستگاه انواع خودرو‌های سواری تا پایان سال گذشته، 44 درصد افت تولید را نسبت به 96 به خود می‌بیند. در باب اینکه چرا خودروسازی در دام افت تیراژ افتاده، به تفصیل صحبت شده است، چه آنکه تحریم‌ها و مجموعه مشکلات اقتصادی داخلی دلایل اصلی این ماجرا به شمار می‌روند.

تحریم‌ها سبب مختل شدن روند تامین قطعات از خارج شده‌اند و مشکلات اقتصادی نیز نقدینگی زنجیره خودروسازی را تحت‌تاثیر قرار داده و در نتیجه، تامین قطعات داخلی نیز روال طبیعی خود را طی نمی‌کند و اثر مستقیم آن بر تولید می‌نشیند. سال گذشته خودروسازی کشور از دو جهت تحت فشارهایی سنگین قرار گرفت؛ یکی تحریم و دیگری مشکلات اقتصادی. در نتیجه این فشار دو سویه، تیراژ از خرداد ماه 97 روندی رو به افت را در پیش گرفت و به تبع آن، قیمت‌ها نیز به شدت بالا رفت.

خودروسازان در ابتدای سال گذشته قصد داشتند تیراژ خود را به رکورد سال 90 (یک میلیون و 640 هزار دستگاه) برسانند، اما در نهایت مجموعه مشکلات ناشی از تحریم و ضعف اقتصادی، اجازه نداد تولید آنها حتی به یک میلیون دستگاه نیز برسد.

پیش‌بینی تیراژی یک میلیون و 200 هزار دستگاهی توسط خودروسازان ‌در سال آینده

در سال جاری نیز خودروسازان پیش‌بینی تیراژی یک میلیون و 200 هزار دستگاهی را انجام داده‌اند که باید منتظر ماند و دید آیا این هدف با توجه به تداوم تحریم و چالش‌های اقتصادی، محقق می‌شود یا تیراژی کمتر از آن در کارنامه 98 صنعت خودرو به ثبت می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا