افزایش قیمت خودرو دلیلی بر کاهش شدید تیراژ در تولید خودروهای تجاری

افزایش قیمت خودروهای تجاری دلیلی بر سربالایی تولیدشان شد. بیشک خودروهای تجاری در سال گذشته بیشترین لطمه را از تحریمهای ناعادلانه خوردند بهنحویکه بسیاری دچار کاهش شدید تیراژ در تولید شدند و حتی تیراژ تولید برخی به صفر رسید.
در این میان افزایش قیمت بسیار زیاد این خودروها که حتی به رقم سه برابری قیمت قبل نیز رسید، کار را برای خرید آنها سختتر کرد و تولید آنها را مشکلتر نمود. در این میان شرکتهای تجاری ساز کوچکتر دچار لطمات بیشتری شدند و از فزایش هزینههای تولید نیز، روند خروج فرسودهها را مشکلتر کرد.
شرکتهای تولیدی در تحویل خودروهای پیشفروش شده خود به مشکلاتی خوردند و خریداران خود را تشویق به انصراف و یا جایگزینی با نمونههای چینی کردند.
گزارش انجمن خودروسازان ایران از تولید کارخانجات
این افزیش قیمت در نرخ تولید کارخانجات هم دیده شد بطوریکه به گزارش انجمن خودروسازان ایران، تولید کامیون در آخرین ماه سال قبل به میزان 85 درصد نسبت به اسفند سال 96 کاهش داشته است. اسفند 97 بهطورکلی 248 دستگاه کامیون تولیدشده است که سهم سایپادیزل 57 دستگاه، شرکت ماموت 45 دستگاه و گروه بهمن نیز 82 دستگاه بوده است. سایر شرکتها ازجمله آریا دیزل، آذهایتکس، سروش دیزل مبنا، زامیاد، کاریزان خودرو، تیراژه دیزل نیز هیچ تولیدی نداشتهاند.