اخبار روز دنیای خودرو

سوزوکی با 100 سال سابقه، سرگرم کننده ترین سازنده ماشین، موتورسیکلت، دوچرخه و قایق

نکته مهم: این مطلب به مرور زمان، ویرایش و یا تکمیل می‌شود!
در صورتی که با مشکل نگارشی، دستوری و یا مفهومی در این محتوا برخورد کردید، از شما دوست عزیز و گرامی، صمیمانه تقاضا می‌کنم که ما را مطلع کرده، تا نسبت به تصحیح و تکمیل آن، در اسرع وقت اقدام نماییم.
تیم تحریریه ” پلتفرم روغن موتور، رسانه صنعت خودرو motoroil

یک مرد از شرکت سوزوکی خبر از جشن تولد 100 سالگی دیر هنگام شرکتی که میشیو سوزوکی در هاماماتسو، ژاپن در سال 1920 تأسیس نمود، داد.

روز اول جشن 100 سالگی سوزوکی بخش اول

خانواده یکی از دوستان مدرسه ای من صاحب دو نمایندگی موتورسیکلت هوندا بودند. بنابراین تعطیلات آخر هفته در خانه آنها همیشه مورد پسند بود. زیرا موتور سیکلت های هوندا یا توله سگ هایی برای بازی با آنها وجود داشت. اما غیر از این ها ماشین هایی هم بود که به یاد می آورم. پدرش یک BMW Batmobile (در آن زمان تقریباً جدید بود) و مادرش یک سوزوکی SC100 Whizzkid داشتند. جای تعجب نیست که CSL را بیشتر به یاد می آورم. اگر من تا به حال در کودکی ام به شرکت سوزوکی رفته ام، اصلا به خاطر نمی آورم.

این خاطرات در آستانه شروع به کار من است. زیرا در میان وسایل نقلیه قدیمی که سوزوکی در این بازه صد ساله به ارمغان آورده است، SC100 GX 1982 بسیار مرتب است. از آخرین سال تولید، این پیشرانه دارای یک موتور 4 سیلندر 970 سی سی 47 اسب بخاری است. موتور در پشت ماشین نصب شده و از طریق یک جعبه دنده چهار سرعته می توان رانندگی کرد. این موتور چنان نیروی وزنی به عقب تولید کرد که سوزوکی، یک بالاست در پشت سپر جلو اضافه کرد.

روز اول جشن 100 سالگی سوزوکی بخش دوم

ما با Whizzkid، به علاوه یک Ignis و Swift Sport (هر دو کاملاً جدید)، از کاردیف به سمت تپه ها به طرف شمال حرکت کردیم. سوئیفت اسپرت یک دریچه گرم و کوچک خوب است. اما به اندازه نمونه های قبلی آن که توربوشارژ نیستند جذاب و سرگرم کننده نیست. با این اوصاف، من ترجیح می دهم مالک آن باشم تا اینکه ماشین مرسدس با قدرت 400 اسب بخار A45 مضحکانه خود را حفظ کنم.

Ignis یکی از ماشین های مورد علاقه من است. این یکی انگار یک چهار چرخ متحرک است. وزن آن 940 کیلوگرم است در حالی که مدل 2WD با 895 کیلوگرم وزن دارد. این برای یک ماشین چهار درب که مطابق با قوانین مدرن است قابل توجه است. چگونه لوتوس اجازه داد آخرین مدلش به یک تن نزدیک شود، من نمی فهمم. مزدا تنها شرکت اصلی خودروسازی است که تولید ماشین های سبک را هدف قرار می دهد. همچنین سوزوکی نیز این قضیه را می فهمد.

این نکته را فراموش کردم قبل از اینکه سوار کاروان شویم و به کوه برویم، لوک لیسی جوان، عکاس ما را در مورد محدودیت های عملکرد اتومبیل های قدیمی آگاه کرد. او در مورد Swift Sport عصبانی نمی شود، اما سرعت SC100 تنها 87 مایل در ساعت است و این باعث دیر رسیدن و عقب ماندن می شود. آنچه شما در سوزوکی می خواهید یک دمای هوای خوب است. زیرا من گمان می کنم که انحراف در وزن عقب به معنی کمبود هوا و ثبات آن در شرایط گرماست.

روز اول جشن 100 سالگی سوزوکی بخش سوم

دوستی که صاحب یک Whizzkid بود آن را مانند پورشه 911 برای رانندگی توصیف کرد، اما عملکرد خاصی نداشت. در واقع، من را به یاد Skoda Rapid می اندازد. انتهای سبک، کمی مبهم و فرمان سبک که از طریق آن می توانید همه آنچه را که با چرخ های جلو و لاستیک اتفاق می افتد احساس کنید. این SC100 در تپه ها و در مسیرهای سخت یک لذت است.

آنقدر سبک است که تقریباً می توانید دو برابر سایر وسایل نقلیه با آن رانندگی کنید. نیروی اسب بخار متوسط ​​آن به این معنی است که شما همیشه از قبل برنامه ریزی می کنید و شتاب خود را حفظ می کنید. ترمزها درخشان نیستند اما به نظر نمی رسد که پدال ناگهان به کف برخورد کند. هندلینگ آن با وجود چیدمان خوبش مرتب است. اما در هر گوشه میله های دوتایی و فنرهای کویل وجود دارد.

عجیب است که سوزوکی کاپوچینو را به این رویداد نیاورده است. مانند SC100، رودستر کوچک نیز یکی دیگر از درخشش های شرکتی بود که همیشه خودروهای شایسته و فوق العاده ای تولید می کند. اما گاهی اوقات چیزی واقعا الهام گرفته ارائه می دهد. نسخه مدرن Frog-eye Sprite کاپوچینو حتی کمتر از SC100 می تواند قدرت داشته باشد. من مایل های زیادی را در کاپوچینو سپری کردم. می توان با سرعتی که دارد، احساس خشنودی داشت، اما در حد عالی نبود.

روز دوم جشن 100 سالگی سوزوکی بخش اول

ما این را اشتباه گرفتیم. عصر دیروز، هنگامی که در تپه ها با Whizzkid،Ignis و Swift Sport رانندگی می کردیم، خورشید می درخشید. امروز صبح، به نظر می رسد که باران می بارد و ما در شرف بیرون رفتن با چند موتور سیکلت سوزوکی هستیم. سوزوکی غالباً در دنیای موتورسیکلت تحت الشعاع هوندا، یاماها و کاوازاکی قرار گرفت. اما موتور سیکلت هایی تولید کرد که اگر نگوییم بهتر اما در حد ماشین های رقیب هستند. هوندا CB750 پیشگامانه خود را در سال 1969 راه اندازی کرد و چند سال بعد با کاوازاکی با 900 سی سی Z1 خود آن را دنبال کرد.

موتور سیکلت بزرگ سوزوکی GT750 بود. دو سیلندر با آب خنک و معروف به کتری پرنده. سوزوکی در سال 1976 کتری پرنده را با یک چهار سیلندر چهار زمانه 750 با نشان GS750 جایگزین کرد. موتور صاف و شیرینی بود و هندل این موتور سیکلت به مراتب بهتر از رقبای خود بود.

در بهار سال 1985 من در حال حرکت در اطراف طاق مرمر لندن در MZ 250 خود در مسیر دیگری برای تحویل بودم. ناگهان چیزی که به نظرم شبیه موتور سیکلت مسابقه بود، دیدم. یک آن افتادم و نزدیک بود از بین بروم. این اولین رویت من از سوزوکی GSX-R750 بود. هیچ سوزوکی دیگری چنین تغییر دهنده بازی نبوده است و به دنبال چنین شهرت و معروفیتی نرفته است. ‘Gixxer’ موتور سیکلتی بود که کل حرکت ماکت مسابقه را آغاز کرد.

روز دوم جشن 100 سالگی سوزوکی بخش دوم

سوزوکی از مجموعه میراث خود GSX-R750، آبی و سفید، دقیقاً مانند آنچه 36 سال پیش در لندن دیدم، آورده است. این یک مدل F از سال اول تولید است. سازندگان اتومبیل به طور سنتی در نیمه عمر یک ماشین تغییراتی در ظاهر آن انجام می دهند، که فقط فقط با یک اصلاح زیبایی انجام می شود. شرکت های موتور سیکلت نیز هر ساله تغییراتی در ماشین آلات ایجاد می کنند که اغلب قابل توجه است. به عنوان مثال، The1986 GSX-R750 G  دارای یک بازوی چرخشی بلندتر بود تا هندل را بهبود بخشد.

صرفه جویی در کاهش وزن در موتور سیکلت حتی از اتومبیل بسیار مهمتر است. سوزوکی از خنک کننده هوا / روغن در GSX R750  برای صرفه جویی در وزن آب، پمپ و رادیاتور استفاده کرد. موتور سیکلت سبک و بسیار جمع و جور احساس می شود. پیش از من یان ویلسون، یک مسابقه دهنده سابق است که از مجموعه میراث موتور سیکلت سوزوکی مراقبت می کند. ویلسون در سال 2021 هایابوسا است. ‘بوسا’ یکی دیگر از تعویض کننده های سوزوکی است.

هوندا در سال 1996 موتور سیکلتی به نام CBR1100XX Super Blackbird را معرفی کرد. تورهای فوق العاده ورزشی با حداکثر سرعت نزدیک به 180 مایل در ساعت. Hayabusa ژاپنی به معنی شاهین، پرنده شکاری است که نه تنها بسیار سریع است (بیش از 200 مایل در ساعت در یک شیرجه) بلکه طعمه مرغ سیاه است.

همانند اتومبیل ها، تعقیب بی حد و حصر اسب بخار و عملکرد آن دنیای موتور سیکلت را آلوده کرده است. بنابراین، بیش از حد، پیچیدگی دارد. جدیدترین هایابوسا دارای مجموعه ای از حالت ها و تنظیمات گیج کننده برای کنترل کشش و پیشگیری از چرخ است. این باعث کاهش سرعت کلی در دنده اول خواهد شد.

این یک قسمت زیبا از علم مهندسی است و خیلی راحت پیاده سازی می شود. GSX-R750 از توازن شایستگی و عملکردی برخوردار است که هنوز هم چالش و پاداش را به همراه دارد. من واقعاً موتور سیکلت های قدیمی را دوست ندارم اما از احساس خوب این ماشین 1985 تحت تأثیر قرار گرفته ام.

روز سوم جشن 100 سالگی سوزوکی

ما برای یک عکس گروهی از تمام سوزوکی هایی که طی دو روز گذشته با آنها رانندگی کرده ایم، در Walter’s Arena ملاقات می کنیم. یک تسهیلات خارج از جاده که توسط تیم های رالی برای آزمایش استفاده می شود. در حالی که لیسی چراغ های خود را مرتب می کند و ماشین ها را به اطراف حرکت می دهد، من برای رانندگی در ماشین دیگری تمرکز می کنم.

چه کسی تصور می کرد که یک سایز 4×4 پوند به یک ماشین فرقه تبدیل شود؟ حرف این است که وقتی سوزوکی جیمنی را راه اندازی کرد، صف هایی در اطراف بلوک نمایندگی های توکیو و یک لیست انتظار بزرگ وجود داشت. نگاهی به قیمت هایی که برای جیمنی های دست دوم در انگلیس درخواست می شود. برخی از لیست اصلی نیست.

متأسفانه، سوزوکی این موتور سیکلت را به موتوری مجهز کرد که نمی توانست مطابق با میزان انتشار آلاینده های اتحادیه اروپا باشد. راه حل مهم این شرکت حذف صندلی های عقب و فروش خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه تجاری بود. کارهای کوچک، سبک و ساده به همان اندازه خارج از محدوده. 10 دقیقه دور زدن در جیمنی، بالا رفتن از خیابان بانک ها و پاشیدن آب در حوضچه ها، یک دفاع جدید از ارزش آن بود. طبیعتا یک ساعت ارزشش را دارد.

فکر نهایی ما راجب جشن

من هرگز صاحب ماشین سوزوکی نبودم اما حداقل چهار موتور سیکلت داشته ام. اولین موتور سیکلت جاده ای من یک دوچرخه دنباله ای TS125 بود که در هفدهمین سالگرد تولد من در ساعت 5.30 صبح وارد جاده عمومی شد. سه روز بعد تصادف کردم. خانواده گودوین نیازی به یک هاچ بک کوچک چهار در ندارند اما من به عنوان یک راننده می توانم تقریبا یک Ignis بخرم.

اگر سوزوکی به اصول سادگی، سبک وزنی و طراحی اغواگرانه خود پایبند باشد، 100 سال آینده آن می تواند بازده بیشتری داشته باشد. لازم است یک شرکت با فلسفه سوزوکی در برابر وسوسه ایجاد وسایل نقلیه دارای اضافه وزن و بیش از حد قدرت با حرکت به دوران الکتریکی مقاومت کند.

اسباب بازی برای شناورهای در آب

من یک عشق مادام العمر به موتورهای قایق دارم. مانند بسیاری از فتیش ها، توضیح آن دشوار است. آنها فقط عالی به نظر می رسند و من عاشق جمع و جور بودن آنها و سخت افزارهایی که به طور مرتب در کاورهای آنها پنهان شده است هستم. گوردون موری یکی از علاقه مندان است بنابراین من در یک شرکت خوب هستم.

او می فهمید که چرا من نیم ساعت را صرف تماشای قایق سوزوکی روی یک جایگاه در پذیرش هتل کردم. این یک چیز هیولایی است. موتور 4.4 لیتر V6 چهار زمانه. در دنیای قایقرانی، آنها با گستاخی اعداد اسب بخار را در موتورهای خود نمایش می دهند. این موتور سوزوکی 350 است. همچنین با 30900 پوند گرانتر از بیشتر اتومبیل های تولیدی سوزوکی.

ماشین باری شین

اصطلاح “سفیر برند” در دهه 1970 وجود نداشت. اما آیا اصطلاحی بهتر از باری شین وجود داشت؟ قدرت بازاریابی او آنقدر زیاد نبود که من را با بروت 33 بپوشاند. اما باعث شد من بخواهم موتور سیکلت سوزوکی داشته باشم. یکی از موتور سیکلت های مسابقه ای قدیمی او فقط در کنار ایوان در پذیرایی هتل است. بدون هیچ گونه تردیدی، من آن را به درستی به عنوان XR14،نسخه کار RG500،از اولین سال قهرمانی شین،1976،شناسایی کردم.

ایان ویلسون، دوست راننده من در Hayabusa وGSX-R750، آن را سوار شده است. “وحشتناک است. کمتر از 9000 دور در دقیقه نیرو وجود دارد و ترمزها احساس می کنند لنت ها از چوب ساخته شده اند. ” “این به من فهماند که بچه هایی که با این موتور سیکلت ها در مسیرهای عمومی سوار می شدند چقدر قهرمان بودند.”

ما شین را در سال 2003 به دلیل سرطان از دست دادیم. من ده ها بار مسابقه او را تماشا کردم. این آخرین بار در Goodwood Revival بود. فقط نشستن روی موتور سیکلت قدیمی اش، در یک پذیرایی از هتل در Cardiff Docks، یک هیجان است و خاطرات زیادی را برای شما به ارمغان می آورد.

منبع: AutoCar – کالین گودوین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا