اخبار روز دنیای خودرو

کشنده D16، برگ برنده شرکت ولوو و بررسی موتور آن

قلب تپنده

پیشرانه های 16 لیتری ولوو که نماد کشنده های FH16 این شرکت به شمار می روند، سال هاست که یکی از قوی ترین موتور های دنیا در بین کامیون ها و کشنده های تولید سری محسوب می شوند.

سری جدید پیشرانه های D16

موتورD16
موتور D16

سری جدید این پیشرانه ها با استاندارد یورو 6 عرضه می شوند که خروجی آن ها در بالاترین رده به قدرت 750 اسب بخار و گشتاور عظیم 3550 نیوتن متری می رسد. البته این پیشرانه در دو نسخه ضعیف تر به قدرت و گشتاور 550 و 650 اسب بخاری با گشتاور 2900 و 3150 نیوتن نیز عرضه می شود.

البته در این بین، گشتاور نمونه 650 اسب بخاری برای هماهنگی با گیربکس خودکار به عدد 2800 نیوتن متر محدود است.

ولوو D16
ولوو D16

حجم دقیق این پیشرانه برابر با 16120 سی سی است و در نمونه 750 اسب بخاری، در دور 1800 دور در دقیقه به بیشینه قدرت تولیدی و در دور 950 تا 1400 دور در دقیقه نیز به بالاترین گشتاور خود می رسد. ضمن این که دور موتور اقتصادی آن هم دور هزار تا 1300 است که همیشه در محدوده بیشترین گشتاور باقی بماند تا با مصرف سوخت کمتر، همیشه کشش خوبی داشته باشد.

حجم مخزن روغن موتور D16

موتور ولوو D16
موتور ولوو D16

حجم مخزن روغن این موتور 42 لیتر و سیستم خنک کاری آن هم 48 لیتر گنجایش دارد. ضمن این که ضریب تراکم این موتور هم 16 به یک است که یک واحد از موتور های 13 لیتری کمتر است. اما دیگر نقطه قوت این موتور در سیستم ترمز موتوری آن نهفته است.

قدرت ترمز D16

ولوو D16
ولوو D16

قدرت ترمز اگزوز یا همان خفه کن این پیشرانه 308 اسب بخار بوده و ترمز VEB+ آن هم قدرتی برابر با 630 اسب بخار دارد که کاملا برای مهار این اسب آهنین کافی خواهد بود. وزن خشک این پیشرانه یعنی بدون هر گونه سیالات وروان کار، برابر با 1472 کیلوگرم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا