موتور 7.3 لیتری فورد در خط تولید این شرکت باقی میماند

امروزه کمتر کسی به پیشرانههای حجیم علاقهمند است و خودروهایی که به این موتورها مجهز میشوند نیز نمونههایی با تیراژ اندک هستند. با این حال هنوز شرکتهای بزرگی چون مرسدس بنز، فراری، لامبورگینی و برخی از شرکتهای معروف آمریکایی مانند جیپ، دوج، شورلت و فورد علاقه خاصی به این پیشرانهها دارند و در کنار انواعی از موتورهای پیشرفته و کم مصرف، در حال تولید این موتورها نیز هستند. موتور 7.3 لیتری فورد یکی از این نمونهها محسوب میشود.
فورد به تازگی اعلام کرده تصمیمی مبنی بر توقف تولید موتور حجیم V8 خود با حجم 7.3 لیتر ندارد و آن را همچنان تولید خواهد کرد. موتور 7.3 لیتری فورد با خودروهای سوپردیوتی از سری F250 تا F750 عرضه میشود. این موتور البته از نوع OHV خواهد بود که به معنی وجود یک مل سوپاپ در هر سرسیلندر آن است که هرچند ظاهری قدیمی دارد، اما عملکردی بی عیب و نقص خواهد داشت. ضمن اینکه این سیستم از نمونههای رایج آمریکایی که pushrod نام دارد، عملکردی بهتری به خاطر ارتباط مستقیم میل بادامک و سوپاپها خواهد داشت.
این موتور طبق طراحیهای آن قرار است تا یک پیشرانه با بالاترین گشتاور در دور پایین باشد که این وضعیت خاص خودروهای تجاری است. این موتور که در حال حاضر به عنوان حجیمترین پیشرانه در کلاس وانت بار های سایز متوسط و سایز بزرگ شناخته میشود، دارای ضریب کمپرس 10.5 به یک است. هرچند هنوز از قدرت و گشتاور تولیدی این موتور اطلاعاتی منتشر نشده است، اما گفته شده که بیش از 482 اسب بخار قدرت و 755 نیوتن متر گشتاور تولید خواهد کرد که از قویترین پیشرانههای هر دو رقیب اصلیش، شورلت و داج نیز قویتر است.