اخبار روز دنیای خودرو

هزینه های سنگینی که تحریم برای خارجی ها دارد

هرچند در ظاهر، تحریم های اعمال شده علیه کشورمان به ضرر مردم و کشور خواهد بود اما بی شک چون دست شرکت های تولید کننده خارجی را از بازار بکر و تشنه ایران کوتاه می کند، آن ها نیز متحمل ضرر های کم و بیشی خواهند شد که شرکت های خودروسازی اروپایی و البته هواپیماسازان در این دسته قرار می گیرند.

با تحریم هایی که قبل از امضای برجام به وقوع پیوسته بود، پژو مجبور به خروج از ایران شد که این خروج یک طرفه برای پژو به معنی کاهش سود و پایین آمدن درآمد بی سابقه این شرکت بود و با این که جنرال موتورز قول هایی برای ایجاد بازارهای جدید برای این شرکت داده بود، اما عملا پژو به مشکلات بسیاری مبتلا شد.

شرکت رنو در گزارشی که از سه ماه فعالیت های اخیر خود منتشر کرده است، خبر از کاهش چشمگیر درآمدهایش در پی ترک بازار ایران بعد از 24 ماه داده است. رسانه‌های اروپایی از جمله نشریه «فایننشال تایمز» در این زمینه به نقل از این شرکت خودروسازی نوشتند:

درآمد شرکت رنو در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با کاهش 4.8 درصدی به 12 میلیارد و 500 میلیون یورو رسیده و تعداد خودروهای فروشی این شرکت در این مدت، با کاهش 5.6 درصدی، برابر با 908 هزار خودرو اعلام شده است.

اما می توان از بزرگ ترین ضررهای ناشی از تحریم ها را برای شرکت هواپیماسازی بویینگ دانست. قراردادی که به واسطه آن 50 فروند بوئینگ مدل 737 و 30 فروند هواپیمای دیگر شامل دو مدل بوئینگ 777 به ایران فروخته می شد، با دور جدید تحریم ها لغو و بویینگ این قرارداد پر ارزش را از دست داد.

ارزش این قرارداد 17 میلیارد و 600 میلیون دلار اعلام و زمان تحویل نخستین هواپیما نیز ژانویه 2017 (آذرماه 97) تعیین شد. طبق قرارداد، اجرای کامل این توافق تجاری تا سال 2025 با تحویل آخرین هواپیما به طول می‌انجامید.پ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا