آزمون و بررسی فنیدانستنی ها
موضوعات داغ

تاثیر مراقبت از رادیاتور خودرو بر بالا رفتن عمر خودرو

تابستان تمام نشده است و همه چیز واقعاً در بیرون و داخل موتور شما گرم می شود. با مراقبت از نشانه هایی که علامت می دهد رادیاتور شما در حال خاموش شدن است. مطمئن شوید موتور شما در گرما خنک می ماند. توجه دقیق می تواند شما را از تعمیرات مهم و گیر افتادن در جاده نجات دهد!

مشکلات رایج رادیاتور خودرو

قبل از آگاهی از رایج ترین مشکلات رادیاتور خودرو، دانستن اینکه رادیاتور در خودروی شما چه نقشی دارد، استارتی عالی برای شروع است. رادیاتور خودروی شما ستاره سیستم خنک کننده شما است. در حالی که مایع خنک کننده، ترموستات و پمپ آب اجزای اصلی آن هستند.

وظیفه رادیاتور این است که مایع خنک کننده داخل خودرو را خنک کند. این به حفظ دمای مطلوب موتور کمک می کند. هنگامی که گرمای درون موتور شما شروع به افزایش می کند ترموستات باز می شود و پمپ آب مایع خنک کننده را در سراسر رادیاتور فشار می دهد.

هنگامی که مایع خنک کننده به دمای ایده آل رسید، مجدداً به موتور فرستاده می شود تا قطعات را دور زده و خنک کند. بدون سیستم خنک کننده و شوفاژ موثر، موتور شما دائما در معرض داغ شدن بیش از حد قرار دارد. در اینجا برخی از مواردی که ممکن است در صورتی که ماشین شما دارای مشکل خنک کننده است، با آن روبرو شوید، بررسی شده است.

نشت مایع خنک کننده 

در حالی که نشت رادیاتور خودرو می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، خوردگی رادیاتور و شیلنگ ها و اجزای اطراف آن به طور معمول علت این مشکل است. در صورت زنگ زدگی ، سوراخ شدن ، خرابی ، فشار بیش از حد و موارد دیگر ، در صورت مشاهده مایع چسبنده و روشن (مایع خنک کننده) در زیر وسیله نقلیه، ضروری است که رادیاتور خود را معاینه کنید.بدون مایعاتی که موتور شما برای حفظ دمای داخلی خود نیاز دارد، موتور ممکن است خیلی داغ شود.

خرابی ترموستات و پمپ آب

رادیاتور خودروی شما هماهنگ با پمپ آب و ترموستات کار می کند. هنگامی که یکی از این اجزا عملکرد صحیح را متوقف می کند، ممکن است موتور شما گرسنگی مایعات مورد نیاز خود را برای خنک ماندن داشته باشد. در صورت خرابی پمپ آب ، مایع خنک کننده آنطور که باید گردش نمی کند. هنگامی که ترموستات خراب می شود دو مورد ممکن است اتفاق بیفتد.

ممکن است بسته شود و سیستم خودروی شما نمی تواند بفهمد چه موقع مایع خنک کننده را داخل رادیاتور خودرو رها می کند که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود یا ممکن است باز شود که اجازه ندهد وسیله نقلیه شما به درست کار کند. دمای کار معمولی هر دوی این مسائل می توانند رادیاتور شما را در معرض خطر انجام ندادن وظایف خود قرار دهند. بنابراین ، باعث خرابی موتور و دیگر قطعات مهم خودرو می شود. اگر با این مشکل روبرو شدید، بهتر است بلافاصله این قطعات تعویض شوند.

زنگ زدگی رادیاتور خودرو

یکی دیگر از مشکلات رایج رادیاتور خودرو، زنگ زدگی داخلی است. مایعات ، اجزای فلزی و الکتریسیته ای را که دائما در موتور جریان دارند در نظر بگیرید. مشخص می شود که اکسیداسیون ، زنگ زدگی و خوردگی تهدیدی واقعی برای سیستم خنک کننده شما هستند. هنگامی که ولتاژ مسیری را از طریق مایع خنک کننده پیدا می کند، می تواند باعث آسیب الکترولیز شود. که می تواند منجر به زنگ زدگی داخلی، شکاف یا پوسته پوسته شدن سیستم خنک کننده شود. زنگ زدگی می تواند منجر به سوراخ و نشت شود. که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد، کاهش عملکرد رادیاتور و آسیب رساندن به همه اجزای آن شود.

در حالی که برای یک سیستم هسته بخاری (یا شوفاژ که در پایین توضیح می دهیم) زنگ زدگی معمول است، افرادی که در آب و هوای سردتر و شدیدتر زندگی می کنند ممکن است به دلیل نمک جاده از خارج از شوفاژ نیز زنگ زدگی داشته باشند. در این صورت ، بهتر است رادیاتور خود را بیشتر بررسی کنید. اغلب ، زنگ زدگی داخلی را می توان از طریق مایع خنک کننده مشاهده کرد. اگر رنگ آن قهوه ای یا قرمز باشد، می تواند نشان دهنده زنگ زدگی داخل رادیاتور باشد. در این صورت ، رادیاتور خود را توسط یک تکنسین حرفه ای در یک مرکز مکانیک مورد اطمینان بررسی کنید.

همچنین بخوانید:

دلیل کثیف شدن زودهنگام روغن موتور خودرو

ایجاد لجن

وقتی انباشته شدن ذخایر معدنی، آشغال و… باعث مسدود شدن رادیاتور شما می شود ، توزیع صحیح مایع خنک کننده دشوار می شود. در داشبورد یک دستگاه کوچکتر مانند “شوفاژ” به نام هسته بخاری وجود دارد که در صورت تمایل راننده برای گرم کردن قسمت کابین استفاده می شود. تجمع لجن می تواند منجر به خرابی گرمایش در کابین خودرو شما شود و حتی ممکن است منجر به داغ شدن بیش از حد خودرو شما شود. یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل قبل از اینکه روی اجزای دیگر تأثیر بگذارد، بررسی سیستم خنک کننده و تعویض مایع خنک کننده است.

گرمای بیش از حد

از آنجا که رادیاتور ، پمپ آب و ترموستات همه با هم کار می کنند تا سیستم خنک کننده را فعال نگه دارند ، در صورت خرابی یک جزء ، این می تواند برای بقیه نیز مشکل به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که همه موارد فوق می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد خودرو شود.

هنگامی که فن (های) برقی یا کلاچ گره فن خودروی شما از کار می افتد، ممکن است متوجه شوید که دماسنج (آمپر آب) شما دائما در حال خزیدن بالاتر به سمت درجه حرارت بالا است. مخصوصاً در تابستان. همچنین ممکن است بخار را از زیر کاپوت بالا بیاورد. اگر متوجه گرم شدن خودرو یا خراب شدن اتومبیل در بزرگراه شدید، چراغ خطر خود را روشن کرده و مکانی امن برای ایستادن پیدا کنید. رانندگی را متوقف کنید تا مشکل برطرف شود. زیرا ممکن است به اجزای دائمی موتور آسیب جدی برساند. دانستن نحوه خنک کردن موتورهای بیش از حد داغ شده برای عمر خودرو شما بسیار مهم است.

منبع: firestonecompleteautocare

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا