آزمون و بررسی فنیدانستنی ها
موضوعات داغ

مشکلات خودرو هنگام رانندگی با لاستیک پنچر

این که پنچری تایر شما بر اثر میخ سرگردان ، سنگ تیز یا هرگونه خطر دیگر ایجاد شده است، یک چیز مسلم است. لاستیک های پنچر یک ناراحتی بزرگ هستند. آخرین جایی که می توانید با یک لاستیک پنچر باشید در کنار جاده است! رانندگی با لاستیک پنچر حتی ممکن است یک راه حل وسوسه انگیز برای رهایی شما از آنجا باشد. اما آیا رانندگی با لاستیک پنچر بد است؟ در زیر می توانید بدانید که آیا می توانید با لاستیک پنچر رانندگی کنید و آنچه باید قبل از انجام بدهید چیست؟

آیا باید با لاستیک پنچر رانندگی کنم؟ 

خیر. با لاستیک پنچر رانندگی نکنید. با این حال ، ممکن است هنگام کشیدن به کنار جاده ، مسافت کوتاهی را با یک لاستیک پهن طی کنید. اما رانندگی با لاستیک پنچر دلیل جدی برای به خطر انداختن مسافران و آسیب جدی به وسیله نقلیه است. اگر خودروی شما مجهز به لاستیک های Bridgestone Run-Flat است ، معمولاً می توانید با پنچر شدن لاستیک*50 مایل با سرعت 50 مایل در ساعت رانندگی کنید*.

رانندگی با یک لاستیک پنچر امنیت وسیله نقلیه شما را به طور خطرناکی کاهش می دهد. ممکن است باعث آسیب ساختاری به چرخ ، ترمزها ، بالانس چرخ ها و قطعات بالقوه دیگر مانند سیستم تعلیق و فرمان شما شود. ممکن است وسوسه کننده باشد که ماشین خود را تا نزدیکترین تعمیرگاه لنگ زنان برانید. اما با رانندگی با لاستیک پنچر، به احتمال زیاد هزینه ای برای تعمیر بسیار بیشتر از تایر خواهید داشت.

بنابراین اگر قرار نیست خطرناک رانندگی کنید ، در عوض باید چه کار کنید؟

 اولین کاری که باید انجام دهید این است که با خیال راحت به سمت کنار جاده حرکت کنید. تا بتوانید مشکل را به درستی برطرف کنید. حال شما چند گزینه دارید. ابتدا ، می توانید لاستیک زاپاس خود را جایگزین تخت کنید یا از سیلانت اضطراری برای پر کردن هر گونه سوراخ استفاده کنید. با این حال ، شایان ذکر است که سیلانت های اضطراری معمولاً فقط لاستیک ها را با سوراخ های ¼ اینچی یا کوچکتر می بندند. اگر لاستیک شما خرد شود ، باد کند یا سوراخ شدیدی داشته باشد ، کمکی به شما نمی کند. 

اگر یدکی ندارید و سیلانت این کار را انجام نمی دهد ، وقت آن است که با یک تعمیرگاه تخصصی تماس بگیرید. این که آیا شما نیاز به تعویض لاستیک، یدک کش از نزدیکترین فروشگاه خودرو یا سایر خدمات اضطراری خودرو دارید؟ هنگامی که ماشین شما به تعمیرگاه می رسد، تکنسین های مجرب می توانند به شما در تصمیم گیری در مورد نیاز به تعمیر یا تعویض لاستیک پنچر کمک کنند.

چگونه از رانندگی با لاستیک پنچر خودداری کنیم

بهترین راه برای جلوگیری از رانندگی با لاستیک پنچر این است که در ابتدا از آن استفاده نکنید. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن احتمال پاره شدن یا ترکیدن لاستیک انجام دهید.

1.ماهانه فشار تایر را بررسی کنید

قانون شماره یک تعمیر و نگهداری تایرها این است که به طور مرتب فشار لاستیک خود را چک کنید. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) توصیه می کند که فشار روی لاستیک های خود را حداقل یک بار در ماه چک کنید. سنسورهای بررسی فشار باد لاستیک ارزان هستند و می توانند شما را از مشکلات ترکیدن تایر در جاده نجات دهند.

وقتی لاستیک ها سرد هستند ، یعنی حداقل سه ساعت پس از رانندگی ، فشار باد لاستیک ها را حتماً بررسی کنید. رانندگی با لاستیک های کم باد نه تنها منجر به ازیاد مصرف سوخت می شود ، بلکه مستعد ساییدگی و سوراخ شدن نیز هستند. 

سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS) ممکن است در مورد فشار کم تایر به شما هشدار ندهد. تا زمانی که تایر مقدار قابل توجهی از هوا را از دست نداده یا اگر همه لاستیک ها به یک اندازه کم باد باشند. همچنین بازرسی بصری نیز ممکن است دقیق نباشد. بسیاری از لاستیک ها نیمی از فشار خود را از دست می دهند. قبل از این که به صورت عینی مشخص باشد.

بهتر است از یک فشار سنج لاستیک استفاده کنید. تا مرتباً بررسی کنید که لاستیک های شما تحت فشار باد توصیه شده توسط سازنده قرار دارند. (این اطلاعات را می توانید در دفترچه راهنمای مالک خودرو یا داخل محفظه درب سمت راننده بیابید).

2.لاستیک ها را به طور منظم بازرسی و بچرخانید

همراه با بررسی ماهانه فشار باد تایرهای خود ، لاستیک های خود را نیز بصری بررسی کرده و جابجا کنید. چرخش تایرها باعث می شود ساییدگی لاستیک ها کمتر شود و ماندگاری بیشتری داشته باشد. به طور کلی ، شما باید سعی کنید لاستیک های خود را هر 5000 تا 10000 مایل بچرخانید. به عنوان یک قاعده کلی خوب ، برنامه ریزی کنید که هر بار که روغن خود را عوض می کنید ، لاستیک های خود را جابجا کنید.

همچنین هوشمند است که به طور منظم لاستیک های خود را از نظر ساییدگی آج و علائم آسیب بررسی کنید. لاستیک ها باید حداقل 3/32 اینچ عمق آج داشته باشند تا ایمن باشند و عاری از ترک خوردگی ، برآمدگی دیوارهای کناری یا حباب باشند. (برخی از ایالت ها و تولیدکنندگان ممکن است به حداقل عمق آج بیشتر نیاز داشته باشند.)

3.از بازه مجاز بار تایر فراتر نروید(بار زیاد در ماشین جا ندهید)

در کنار فشار تایر توصیه شده ، Ttires همچنین دارای حداکثر میزان بار و حداکثر فشار مجاز است. که در دفترچه راهنما یا در برچسب ماشین ذکر شده است. بارهای سنگین فشار بیشتری به لاستیک های شما وارد می کند. فراتر رفتن از حد بار آنها می تواند منجر به ترکیدن لاستیک شود. همیشه مراقب وزن بار خود باشید. در صورت لزوم فشار باد لاستیک خود را افزایش دهید ، اما از حداکثر فشار تایر فراتر نروید.

4.مراقب خطرات جاده باشید

چاله ، میخ ، تکه های شیشه و… جاده ها با خطرات احتمالی برای لاستیک شما پر شده است! هنگام رانندگی ، همیشه جاده پیش رو را برای مشکلات بررسی کنید. چاله ها و زباله های بزرگ جاده ای می توانند به لاستیک های شما آسیب بزنند. ممکن است باعث بریدگی و برآمدگی شود که بعداً منجر به آسیب یا لرزش شدید لاستیک می شود. 

قطعات فلزی ، صخره ها و سایر خطرات همیشه قابل اجتناب نیستند. اما اگر می دانید که قصد رانندگی در نزدیکی مناطق ساختمانی یا مناطق دیگر با آوار و آسیب زیاد جاده را دارید ، مسیر دیگری را در نظر بگیرید. با این حال ، اگر متوجه شدید که لاستیک های شما اغلب صاف هستند، ممکن است مشکل از جاده نباشد ، بلکه از خود لاستیک باشد.

5.وسیله نقلیه خود را با لاستیک های تخت مجهز کنید

چه بخواهید و چه نخواهید ، گاهی اوقات اتفاق می افتد. به هیچ وجه نمی توانید هر میخ یا تکه شیشه ای را در جاده قبل از سوراخ شدن لاستیک خود تشخیص دهید. برای کسانی که دوست دارند آمادگی داشته باشند ، لاستیک های تخت راه حل مناسبی برای این مشکلات اجتناب ناپذیر ارائه می دهند.

طبق گزارش تیم روغن موتور لاستیک های Bridgestone DriveGuard ، در صورت از دست دادن ناگهانی فشار تایرها از خود پشتیبانی می کنند. این لاستیک ها با دیوارهای جانبی تقویت شده است. همچنین فناوری مهره های پیشرفته می توانند وزن وسیله نقلیه شما را تا 50 مایل و حداکثر 50 مگاپاسکال بر ساعت پس از سوراخ تحمل کنند. لاستیک های تخت به شما آرامش می دهند و می دانید که در صورت صاف شدن، خانواده شما در کنار جاده گیر نخواهند کرد.

منبع: firestonecompleteautocare و رسانه صنعت خودرو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا