خودروهای تجاری

بررسی مهم‌ترین تغییر و تحول طراحی در شرکت‌های سازنده کامیون (بخش اول)

در تاریخ همه شرکت‌های خودروسازی می‌توان محصولاتی را دید که به نوعی نقطه عطفی در تاریخ این شرکت‌ها محسوب می‌شوند و به نوعی اساس و زیربنای دیگر محصولات آن‌ها شده اند. در اینجا نگاهی می‌کنیم به طراحی شرکت‌های سازنده کامیون در اروپا و محصولاتی که در تاریخ این شرکت‌ها اثرگذار بوده‌اند. ضمن اینکه باید یادآور شد که در وزن‌های مختلف، محصولات باز هم از یک نمای کلی برخوردارند و لذا برای درک بهتر مطلب از طراحی اصلی‌ترین محصول هر کمپانی حرف می‌زنیم.

مان

این شرکت که برای بسیاری از ما شناخته شده است، یکی از قدیمی‌ترین های دنیای کامیون و ماشین سنگین به حساب می‌آید. طراحی محصولات مختلف این شرکت در دهه‌های متمادی و پشت سر هم، همیشه در راستای یک اصول کلی و با انحراف کمی نسبت به محصول جدیدتر انجام شده است و می‌توان محصولات آن را یکی از محافظه‌کارترین نمونه‌های بازار تا امروز دانست. MAN F90 و در پی آن F2000 که هر دو در امتداد اصول طراحی محصولات قبلی بودند را باید یکی از اثرگذار‌ترین محصولات در دنیای کامیون سازی شرکت‌های آلمانی دانست.

شرکت‌های سازنده کامیون

MAN F90 در طول سال‌های 1986 تا 1994 و MAN F2000 در طول سال‌های 94 تا 98 و بهینه شده آن تا سال 2001 تولید شدند. در ادامه محصول TGA معرفی شد که همگی آن را یکی از مردانه‌ترین محصولات از نظر طراحی در آن سال‌ها در بین رقبا می‌دانستند. کامیونی که در سال‌های نه چندان دور در کشورمان تولید شد و هنوز هم در کنار سادگی خودش، زیبایی قابل قبولی دارد.

مهم‌ترین تغییر در این سال‌ها مربوط به طراحی محصول TGX است که هر چند تفاوت ظاهری آن با TGA در چراغ‌ها و نمای جلوپنجره است و چارچوب کلی اتاق یکی است، اما همین تغییر باعث شد تا در کنار زیبا شدن آن، چهره خشن و زمخت نسل قبلی را نداشته باشد. TGX با کمی تغییر در طراحی هنوز هم تولید می‌شود، هر چند که رنگ پیری تا حدودی بر آن نشسته است.

مرسدس بنز

شرکت‌های سازنده کامیون

آکتروس را باید نهایی‌ترین محصول کمپانی بنز دانست. این خودرو که در نسل اول در ادامه سری SK معرفی شد، یک پله از نظر طراحی و ظاهری از پدر خود بالاتر بود و باید آن را در کنار استفاده گسترده‌تر از قطعات پلاستیکی، یکی از بدعت‌گذا‌رترین محصولات آن سال‌ها دانست. این کشنده هر چند که نسبت به زمان خود زیبا بود اما باید آن را در طراحی کمی عقب‌تر از نسل اول ولوو FH و اسکانیا سری R دانست. نسل دوم و سوم آکتروس، هر چند در ادامه طراحی نسل اول و اصول کلی آن بودند، اما به واقع باید نسل دوم را که در کنار نسل دوم آکسور تولید شد، از طراحی بسیار بهتری در مقایسه با جایگاه نسل اول در بین رقبایش در زمان خود، دانست. اما نسل سوم تنها با تغییرات بسیار کم ظاهری که مهم‌ترین آن تغییر در جلوپنجره و سپر پایین است، باز هم از سوی کارشناسان به عنوان یک خودرو محافظه کار شناخته می‌شود که البته مشکل اکثر محصولات اروپا در آن زمان همین عامل بود.

نسل چهارم آکتروس را باید بدعت‌گذارترین محصول در بین کامیون‌های اروپایی دانست که توانست علاقه کسانی را که حتی علاقه‌ای به خودروهای سنگین ندارند، تحریک کند و جوایز بی‌شماری را از آن خود نماید. شاید اگر یک روز آکتروس نسل چهارم با این شکل و شمایل وارد نمی‌شد، حتی ولوو FH نسل آخر خود را این چنین رادیکالی به بازار نمی فرستاد. این خودرو باعث تغییر در طراحی شرکت‌های سازنده کامیون شد.

ایویکو

شرکت‌های سازنده کامیون

ایویکو یکی از جوان‌ترین شرکت‌های سازنده کامیون محسوب می‌شود. یکی از شناخته ‌شده‌ترین محصولات این برند برای ما، نمونه توربواستار است که می‌توان آن را کمی شبیه به MAN F90 اما با طراحی عضلانی‌تر دانست. در ادامه این کامیون، ایوکو محصول یوروتک خود را رونمایی کرد که تغییرات زیادی نسبت به توربواستار داشت. ایویکو یوروتک و برادرانش، هر چند نمایی متناسب با زمان خود داشتند، اما باید قبول کرد که هیچ گاه زیباتر از رقبا به نظر نمی‌آمدند و سادگی آن‌ها بیش از حد بود. اما با کمی تغییر، گذشت زمان و معرفی ایویکو استرالیس کمی ورق به سمت ایویکو برگشت. اما باید موفق‌ترین و زیبا‌ترین ایویکو را نسل آخر استرالیس دانست که هر چند یک فیس لیفت از نسل قبلی است، اما دست طراحی ناب ایتالیایی در آن دیده می‌شود و در کنار سادگی، آن قدر زیبا بود که کامیون سال 2013 باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا