بررسی مهمترین تغییر و تحول طراحی در شرکتهای سازنده کامیون (بخش دوم)

در تاریخ همه شرکتهای خودروسازی میتوان محصولاتی را دید که به نوعی نقطه عطفی در تاریخ این شرکتها محسوب میشوند و به نوعی اساس و زیربنای دیگر محصولات آنها شدهاند. در اینجا نگاهی میکنیم به طراحی شرکتهای سازنده کامیون در اروپا و محصولاتی که در تاریخ این شرکتها اثرگذار بودهاند. ضمن اینکه باید یادآور شد که در وزنهای مختلف، محصولات باز هم از یک نمای کلی برخوردارند و لذا برای درک بهتر مطلب از طراحی اصلیترین محصول هر کمپانی حرف میزنیم.
اسکانیا
اسکانیا از سال 1995 تا امروز، درست در طی سالیانی که همه رقبا از خود چندین نمونه محصول معرفی کردهاند، فقط با یک شکل کلی از سری R در میدان حاضر است. هر چند این ماندگاری را باید مربوط به طراحی ساده و زیبای این کامیون دانست، اما باید قبول کرد که رنگ پیری بر آن نشسته است و چندان نمایی در بین رقبای تازه نفسش ندارد. یکی از زیباترین اسکانیاها را باید سری رویایی یا Streamline اسکانیا دانست که در دهه 80 میلادی معرفی شد و توانست نگاههای بسیاری را سمت طراحی زیبا و آیرودینامیک خود بکشد. بعد از آن سری R معرفی شد که دیدن آن برای ما ایرانیان نیز عادی و روزمره شده است. اما اسکانیا با عرضه اتاقهای streamline سری R، رنگ و بوی تازهای گرفت و توانست بار دیگر در بین رقبا سر و صدایی به پا کند. این اتاق با معرفی در سال 2012 توانست تا حدودی از نگاههای منتظر نسل جدید اسکانیا سری R کم کند.
DAF
داف در طول سالهای قبل از دهه 80 یکی از نازیباترین محصولات را در بین رقبا عرضه میکرد. تا اینکه با روی کار آمدن سری XF جان تازهای در روح و کالبد این کمپانی سوئدی موفق، دمیده شد. XF نسل اول هر چند در سالهای ابتدایی معرفی نمایی زیبا و قابل قبول در بین رقبا داشت اما هماکنون در مقایسه با همان رقبا، چندان جلب توجه نمیکند و فقط میتوان نمونه SSC آن با سقف بلندش را یک امتیاز به شمار آورد. اما نسل قبلی XF یکی از سادهترین و در عین حال زیباترین کامیونهای اروپایی بود که حتی اگر نسل جدید آن معرفی نمیشد، باز هم توان رقابت با رقبا را داشت و به همین دلیل بود که سازنده در نمونه 2013 آن فقط به تغییر در چراغها و کمی جلو پنجره اقدام نموده است که باز هم خروجی نهایی یکی از زیباترینها به شمار میرود. این کامیون که در ابتدا با نمایش عکسهایش، نگاه غضب آلود متعصبین و کارشناسان را به همراه داشت، با عرضه و نمایش نمونه واقعی توانست به زودی نظر مثبت آنها را به همراه داشته باشد. این کامیون اصلیترین رقیب ولوو FH 2013 برای کسب عنوان برترین کامیون سال 2014 بود و از نگاه کارشناسان سوئدی همیشه از رقبا سرتر است!
ولوو
این شرکت یکی از برترین شرکتهای سازنده کامیون دنیاست که محصول FH آن اسم و رسم جهانی دارد. ولوو تا قبل از مدل F12، کامیونهای زیبایی تولید نمیکرد و زیباترین محصولاتش را میتوان در نمونههای دماغ داری چون F88 جستجو کرد. اما با روی کار آمدن F12، با داشتن کابینی جعبهای، سادگی و زیبایی را در کنار هم به نمایش گذاشت. اما تغییر از F12 به FH نسل اول، نسبت به آن سالها کار بزرگی بود که با موفقیت نیز تمام شد. اما FH در کنار موفق بودن هرگز نتوانست نمایی زیبا در نسلهای آینده از خود به نمایش بگذارد و همیشه در طی بیش از یک دهه، ظاهری فیس لیفت و محافطه کار از نسلهای قبلی را عرضه کرد. اما در سال 2013 با نمایش نسل آخر FH، ولوو برگ برنده خود را با یک کامیون با طراحی بسیار جسورانه، رو کرد که میتوان طراحی آن را حتی از رقبای سنتی خود، آکتروس نیز در برخی جهات زیباتر دانست. البته فراموش نکنیم که معرفی آکتروس نسل چهارم، چراغ سبزی به ولوو برای نمایش یک طراحی جسورانه بود.
رنو
رنو در زمینه خودروهای کار و تجاری، یکی از قدیمیترینهاست و تا قبل از تغییر رویه نامگذاری و تولیداتش در امسال، یکی از گستردهترین محصولات را داشت. رنو را باید از دو نگاه بررسی کرد. یکی مدل مگنوم که خود به تنهایی یک تاریخچه به حساب میآید و یکی از متفاوتترین ساختههای اروپایی است و دیگری هم مدل پریمیوم. این کمپانی تا قبل از پرمیوم، اصلا محصول خاصی از نظر زیبایی جز مگنومهای تولیدی نداشت. اما با معرفی پرمیوم و چهره زیبای آن، ورق برگشت و همه نگاهها به آن معطوف شد. مگنوم هم که در دنیایی جدا از دیگر محصولات اروپایی، حال و هوای خاص خود را داشت. اما باز هم میتوان یکی از بحث برانگیزترین طراحی و اقدامات این یکی دو سال اخیر را باز هم به محصولات رنو نسبت داد. جایی که کارشناسان، حذف مدل مگنوم را یک اشتباه دانستند و طراحی نسل اخیر محصولات رنو را که دیگر نه با نام خاصی، بلکه با حروف ساده لاتین معرفی شدهاند را یکی از بدترین طراحیهای سال های اخیر میدانند. طرحی که نه استقلال محصولات رنو را دارد، نه ابهت پرمیوم و مگنوم را و در واقع بایستی آن را بعد از زیر مجموعه شدن کامل رنو توسط ولوو، یک طرح خام و تقلیدی از ولوو FH و شکستهای اتاق آن دانست.