راهنمایی خرید و انتخاب موتورسیکلت در بازار ایران برای تابستان پیش رو
بازار گردی روی دوچرخ

اگر قصد خرید موتورسیکلت در بازار ایران را دارید،مطلب زیر می تواند شما را راهنمایی کند. بازار موتورسیکلت بسیار پر مخاطره است به این علت که تعداد برندهای چینی در آن به سرعت رو به افزایش است و از طرفی تولیدکنندگان ایرانی نیز برای رقابت با چینیها محصولات خود را متنوع کرده و حتی بعضاً از کیفیت آن کاسته تا سود بیشتری جذب کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر با موتوراویل (Motoroil) همراه باشید.
هدف ما این است که در این بازار با توجه به سن، قد و وزن موتورسوار، کلاس موتورسیکلت مناسب برای هر فرد را بیان کنیم. ضمن این که سعی خواهیم داشت تا تمام سلایق متفاوت افراد را پوشش دهیم و همچنین به نیازهای مختلف اقشار مختلف جامعه در این بازار نیز اشاره کنیم. برای انتخاب خوب و در عین حال با صرفه و کم هزینه و انتخاب موتورسیکلت در بازار ایران مخصوصا در تابستان پیش رو، در ادامه همراه ما باشید.
طرح هوندا: بهترین انتخاب با بودجه بسیار کم
حقیقت امر این است که این موتورسیکلتها حتی اگر از نوع صفر کیلومتر هم باشند باز هم کف بازار را در بر گرفته و به عنوان ارزانترین و هم چنین قابل دسترس ترین کلاس در بازار موتورسیکلت کشور شناخته میشوند.
عمدتاً کسانی که به دنبال خرید این موتورسیکلتها میروند به قد، وزن و سایر موارد استاندارد و مورد نیارز برای خرید موتورسیکلت مناسب توجه نمیکنند و مهمترین عامل برای انتخاب این موتورسیکلتها بودجه خریدار است.
باید گفت در این بازار دنبال خرید موتورسیکلت خارجی نباشید، چون موتورسیکلتهای طرح هوندای ساخت داخل حسابی بازار را اشباع کرده و از طرفی نمونه خارجی نیز برای این موتورسیکلت منسوخ شده پیدا نمیکنید.
هوندا 250 کمیاب ترین موتورسیکلت در بازار ایران
اما در همین بازار یکنواخت و پر تیراژ نیز میتوان انتخاب خوب و یا بد داشت. موتورسیکلت های طرح هوندای موجود در این بازار اغلب حجمی در حدود 125 تا 250 سی سی دارند که نمونههای 250 آن کم یاب و نمونههای 200 و 125 سی سی آن در بازار به وفور یافت میشود.
پیشنهاد رسانه صنعت خودرو : راهنمای کامل خرید موتورسیکلت در ایران
این کلاس را میتوان جان سختترین موتورسیکلتهای بازار معرفی کرد. از همین رو بیشتر برای پیک موتوری و یا حمل و نقل وسایل کوچک و حتی حمل مسافر استفاده میشود. قیمت قطعات یدکی آن بسیار در برابر کلاسهای دیگر ناچیز است و از طرفی هر مکانیکی از عهده تعمیر آن بر میآید.
قیمت موتورسیکلتهای موجود در این کلاس برای نمونههای صفر کیلومتر از 2 میلیون تومان آغاز شده و نهایتاً به 9 میلیون تومان ختم میشود. البته گفتنی است میتوان با حدود 2.5 میلیون تومان یک دستگاه طرح هوندا CDI کم کار نیز در بازار پیدا کرد.
در مورد انتخاب در این کلاس باید گفت در بین برندهای موجود در بازار به جز تفاوتهای اندک در رنگ و جزئیات، وجه تمایزهای بارز دیگری میان آنها مشاهده نمیشود و اختلاف در مشخصات فنی برندهای مختلف ایرانی نیز بسیار جزئی است.
طرح ویو: جوان پسندترین موتورسیکلت در بازار ایران
موتورسیکلتهای موجود در این کلاس قیمت بیشتری از طرح هوندا داشته و قیمت آنها تا 20 میلیون تومان نیز بالا میرود. این موتورسیکلتها در برابر طرح هوندا بسیار ظریف بوده و مصرف سوخت کمتری دارند. از طرفی طرحهای آنها کمتر حالت یکنواختی داشته و به نوعی انتخاب لوکس در بازار موتورسیکلتهای شهری محسوب میشوند.
حقیقت امر این است، اگر قدِ بلند و یا وزن زیادی دارید رانندگی با این موتورسیکلت برای شما سخت خواهد بود. این موتورسیکلتها با آنکه قدرت و گشتاور بیشتری روی کاغذ از موتورسیکلتهای طرح هوندا دارند، اما در عمل جان سختی آنها را نداشته و در صورت استفاده مداوم و همچنین با بالارفتن استهلاک آنها هزینه سرویس و نگهداری آنها شما را در دراز مدت آزرده خاطر خواهد کرد.
موتورسیکلت های طرح ویو،چابک تر از طرح هوندا
اما در مورد لذت سواری و هم چنین چابکی این کلاس باید گفت بسیار موتورسیکلتهای چابک و سریعی هستند و زود شتاب گرفته و وزن کمتری هم از طرح هوندا دارند.
در این کلاس نوسان قیمتی از کف بازار تا طرح ویوهای لوکس تقریباً زیاد است که میتوان با علت هایی نظیر کیفیت ساخت و آپشن های اندک، این فاصله قیمتی را تا حدی توجیه کرد.
موتورسیکلت های موجود در این کلاس در نمونههای متوسط رو به بالا از نظر قیمت اکثراً مونتاژ داخل بوده و به صورت CKD وارد کشور میشوند. نمونههای گران قیمت نیز به صورت مستقیم از کشورهای چین، تایوان و هند وارد شده و در بازار عرضه میشوند.
برای آن دسته از کسانی که قصد انتخاب در این کلاس را دارند باید بگوییم برای طی مسافتهای کوتاه و استفاده نکردن از خودروی شخصی و همچنین حفظ پرستیژ، این کلاس میتواند بهترین انتخاب قلمداد شود، البته باید در این بازار برای انتخاب خوب و همچنین سوار شدن موتورسیکلت بیکلاچ حسابی هم باید دست به جیب شد چون در این آشفته بازار حسابی قیمت انواع موتورهای طرح ویو نسبت به سال قبل گرانتر شدند.
نیکد: گران قیمت شهری
اگر قصد خرید موتورسیکلتهای شهری با استایل متفاوت را دارید باید در این کلاس موتورسیکلت مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این کلاس ارگونومی، استایل راننده و مشخصات فنی موتور (پیشرانه) در اولویت قرار گرفته و گر چه مانند موتورسیکلتهای سنگین و ریس عملکرد خیره کنندهای ندارند اما با توجه به قیمت آنها انتظارات یک علاقهمند بیپول را برآورده میکنند.
آپشن های موتورسیکلت های طرح نیکد
نیکدهای ارزان قیمت در بازار را میتوان از برندهای مختلف هندی که حسابی در بازار ایران کار و کاسبی سکهای دارند انتخاب کرد. این موتورسیکلتها با آنکه قیمتی در حدود 8 تا 30 میلیون را برای نمونههای ارزان قیمت به خود میبینند کاملاً شهری بوده و صدا و شتاب گیری آنها میتواند یک جوان 20 تا 35 ساله را تا حدی راضی کنند. این موتورسیکلتها از آپشن هایی همچون استارت الکتریکی، در نمونههای خاص ESP و لاستیکهای پهن و اسپرت بهره میبرند و ظاهر آنها کاملاً عضلانی است.
قدرت انتخاب در این کلاس برای نمونههای کف بازار خیلی زیاد نیست و شما چارهای به جز انتخاب یک نمونه ارزان قیمت هندی نظیر آپاچی ۱۳۵، آپاچی ۱۸۰، پالس ۱۸۰، پالس 2۲۰ و… نخواهید داشت. اما اگر جیبتان به شما قدرت انتخاب میدهد، برای شما موتورسیکلتهایی نظیر دوک، دوکاتی 848 و … در بازار موجود است که با کمی خرج کردن میتوانید رانندگی در شهر را به لذتی وصف نشدنی تبدیل کنید.
پیشنهاد سردبیر: بررسی یکی از گران ترین موتورسیکلت های نیکد بازار ایران کاوازاکی Z1000
تریل: شاسی بلندهای دنیای موتورسیکلت در بازار ایران
انتخاب در این کلاس به فاکتورهای زیادی وابسته است. در قدم اول باید آگاه باشید، اگر قد شما کوتاه است رانندگی با این موتورسیکلتها برای شما عذاب آور خواهد بود. نکته دوم این است که باید حداقل بودجهای در حدود 10 میلیون تومان برای خرید در این بازار کنار بگذارید.
در این کلاس موتورسیکلتهای ایرانی و هم چنین وارداتی و خارجی بسیار یافت میشود. از نمونههای قدیمی موجود در کشور اگر بخواهیم صحبت کنیم باید از ستارههای دهه نودی همچون CRM، WR و … برا شما بگوییم.
کمپانی های سازنده تریل
این موتورسیکلتها که تا اواخر دهه نود میلادی به کشورمان وارد شدند دارای نمونههای مختلفی از کمپانیهای معروفی همچون هوندا، کاوازاکی و … بودند که حتی هر مدل نیز با اسمی خاص مانند CRM انجین طلایی شناخته میشدند. این موتورسیکلتهای اصیل که قدرت خیره کنندهای داشتند و برای سفر به کوه و جنگل بسیار مناسب هستند در حدود 10 تا 30 میلیون تومان قیمت دارند.
از نمونههای ایرانی معروف نیز در این بازار فلات، نامی، رادیسون و … را میتوان نام برد. موتورسیکلت های کراس یا تریل ساخته شده در ایران، اغلب مونتاژ بوده و پیشرانههای آنها به صورت کامل از کشورهای مختلف وارد میشود.
حقیقت امر این است اگر برای خرید موتورسیکلت تریل یا کراس واقعی به این بازار مراجعه میکنید، موتورسیکلتهای ایرانی کمتر شما را راضی میکنند که میتوان با خرید نمونههای قدیمیتر از کمپانیهای معروف این کاستی بازار ایرانی را برطرف کرد.
البته اگر از تمکن مالی بالایی هم برخوردار هستید باید گفت انتخابهایی نظیر مدلهای جدید KTM، انواع CRF و …. برای شما مناسب خواهد بود. یک نکته دیگر که در این بازار باید حتماً مد نظر داشته باشید جدا ساختن کلاسهای اندرو و کراس از همدیگر است.
اندرو گرانترین موتورسیکلت در بازار ایران
موتورسیکلت های اندرو صرفاً برای حرکات نمایشی و پرش های بلند به صورت اختصاصی ساخته شدهاند و موتور (پیشرانه) آنها قویتر بوده و لوازم اضافی حتی چراغ جلو نیز از روی آنها برداشته شده است. به هر حال در کلاس اندرو نیز در بازار انتخابهای زیادی وجود دارد که شما را حتی به خرج کردن قیمتی نزدیک به 70 میلیون تومان نیز وا میدارد.