موتورسیکلت

بررسی دو موتورسیکلت کلاس استریت با نام‌های D4 و V4

مصاف دو اژدهای ایرانیزه شده

موتورسیکلت کلاس استریت از موتورسیکلت های پر طرفدار این روزهای خیابان‌های ایران می باشند. این موتورسیکلت ها جزو پرفروش‌ترین‌های بازار بوده و به جرات می‌توان گفت برای آنان که علاقه مند به موتورسیکلت هستند و کمی هم دست به جیب، یکی از بهترین انتخاب‌ها در این کلاس می‌باشند.برای آشنایی بیشتر با D4 و V4 با Motoroil همراه باشید.

موتورسیکلت‌های انتخابی ما از دو کمپانی بزرگ و شهیر ایرانی با نام‌های ایران دوچرخ و پیشتاز موتور هستند که به ترتیب V6 140 و D4 125 نام دارند. این دو موتورسیکلت کلاس استریت کمتر از 12 سی سی در حجم پیشرانه با یکدیگر اختلاف دارند که موجب شده تفاوت قیمتی نیز در بازار این دو موتورسیکلت به وجود آید.

مختصری از تاریخچه این دو برند

شرکت ایران دو چرخ را می‌توان قدیمی‌ترین یار پژو فرانسه و یاماهای ژاپن در ایران قلمداد کرد. برندی که در سال 1349 و قبل از انقلاب اسلامی تأسیس شده و حالا به مرز تولید 125 هزار دستگاه موتورسیکلت در و 204 هزار دستگاه دوچرخه در سال رسیده است.

مهم‌ترین نکته در مورد این کمپانی این است که یکی از بزرگترین کارخانجات تولید دوچرخه و موتور سیکلت در ایران و یکی از مهمترین صادرکنندگان موتورسیکلت به کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق و پاکستان بوده و بارها به عنوان واحد نمونه تولیدی برگزیده شده است.

موتورسیکلت کلاس استریت

گروه صنعتی پیشتاز موتور هم شامل پیشتاز موتور خراسان، پیشتاز موتور توس و پیشتاز موتور به مرور فعالیت خود را از سال 1373 آغاز کرده و امروزه به عنوان یکی از مهمترین مراکز تولیدی موتورسیکلت در ایران شناخته می‌شود.

گروه صنعتی پیشتاز موتور به عنوان یکی از برترین برندهای کشور هم اکنون دارای بیش از 50 زیر مجموعه تولیدی بوده که انواع قطعات موتورسیکلت را با استانداردهای بالای کیفی تولید می‌کند و در زمینه تولید قطعات یدکی انواع موتورسیکلت نیز ید طولایی دارد.

نمای ظاهری

از موتورسیکلت D4 آغاز می‌کنیم،این موتورسیکلت با رنگ بندی نارنجی و قرمز روشن به عنوان یکی از زیباترین موتورسیکلت کلاس استریت شناخته می‌شود.

اولین نکته‌ای که در این موتورسیکلت کلاس استریت بسیار جلب توجه می‌کند کاسه چراغ بسیار بزرگ آن است. این کاسه چراغ با لامپ فابریک نور بسیار مناسبی از خوب ساطع می‌کند که در صورت انتخاب لامپ‌های قوی‌تر مطمئناً نتیجه کار متفاوت خواهد بود.

موتورسیکلت کلاس استریت

نکته بعدی رینگ‌های 5 پره آن است که با روکش مات جلوه‌ای ویژه داشته و بسیار جوان پسند است. ترک بند استیل آن به خوبی حالت آیرودینامیک خود را حفظ کرده و به گونه‌ای ساخته شده تا بتواند به عنوان دستگیره فردی که در ترک موتور نشسته است هم مورد استفاده قرار بگیرد. نکته منفی در مورد ظاهر این موتورسیکلت برچسب‌های بی کیفیت آن بوده که بیم آن می‌رود در هر بار شست و شو مالک را دچار مشکل کند.

چهره V6 خشن تر می باشد

V6 نیز تا حدودی طراحی یکسانی با D4 داشته اما خطوط تیز آن باعث شده تا از نمای بغل چهره‌ای بسیار هجومی و دلنواز داشته باشد،مخصوصاً باک سوخت آن که به سبک موتورسیکلت‌های ریس طراحی شده بسیار برآمده است.

رینگ‌های مات نیز در این موتورسیکلت جای خود را با طوقه و سیم پره عوض کرده است که در صورت سفارش بیش از 200 هزار تومان به قیمت موتورسیکلت شما افزوده خواهد شد.

ترک بند آن کاربردی نیست و تنها موتورسیکلت را کمی اسپرت تر و هم چنین جمع و جورتر کرده است. صفحه پشت آمپر آن نیز کمی خواناتر از D4 است،اما D4 حس اسپرت تری به راننده القا می‌کند.

لذت رانندگی

در مورد بهره بردن از لذت سواری باید گفت V6 با داشتن حدود 12 سی سی حجم بیشتر و در نتیجه قدرت بیشتر حس سواری اسپرت تری را به راکب می‌دهد و از او می‌خواهد تا با گاز دادن بیشتر لذت وصف نشدنی بیشتری را در اختیار راننده بگذارد.

D4 با آنکه چابکی رقیب خود را ندارد، اما با زین پهن و نرم‌تر خود رانندگی نرم و آرام‌تری دارد. جاپایی‌های آن بزرگ‌تر از V6 بوده و هم راننده و هم ترک آن در دراز مدت دیرتر خسته می‌شوند.

به نظر می‌رسد لاستیک‌های V6 کیفیت بالایی نداشته و در سرعت‌های بالا موتورسیکلت را کمی دچار آشفتگی می‌کند با اینکه این موتورسیکلت مجهز به بالانسر بوده تا از بر هم خوردن تعادل موتورسیکلت در سرعت‌های بالا جلوگیری کند.

موتورسیکلت کلاس استریت

اما لاستیک‌های D4 نرم‌تر هستند و در سر پیچ‌ها جرات بیشتری برای با سرعت پیچیدن به راننده می‌دهند. به عنوان جمع بندی باید گفت سواری V6 بسیار جوان پسند بوده و در دراز مدت D4 راننده را کمتر دلسرد و خسته می‌کند.

کیفیت ساخت

حقیقت امر این است که موتورسیکلت‌های انتخابی ما اصطلاحاً ایرانیزه شده‌اند. تولید قطعات اصلی هر دو موتورسیکلت در چین اتفاق می افتد با این تفاوت که D4 تحت لیسانس کمپانی تایوانی Kimco ساخته شده و V6 نظارت‌های اختصاصی کمپانی شهیر یاماها را به خود می‌بیند.

این دو موتورسیکلت به صورت CKD به ایران وارد شده و با تغییرات کمی مونتاژ می‌شوند. اما به هر روی نام چین را با خود یدک کشیده و نمی‌توان از آنها انتظار کیفیتی در حد موتورسیکلت‌های اروپایی را داشت.

کیفیت فلاپ های آنان قابل قبول است اما دوام قطعات یدکی آنان در دراز مدت مشخص می‌شود، ولی نام یاماها را نمی‌توان نادیده گرفت که تحت نظارت آن V6 در چین تولید می‌شود. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که قیمت یدکی این موتورسیکلت از D4 تا 1.5 برابر گران‌تر بوده و کمی هم در بازار نایاب است.

مشخصات فنی

هر دو پیشرانه تک سیلندر چهار زمانه و هوا خنک هستند که حجم V6 137 سی سی و D4 125 سی سی است. V6 قدرتی بالغ بر 11 اسب بخار و 10.5 نیوتن متر گشتاور دارد.

در مقابل D4 حدود 10.5 اسب بخار نیرو و 9.8 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا V6 سرعت و شتاب بیشتری داشته باشد که البته این تفاوت در استفاده روزانه و شهری به هیچ عنوان به چشم نمی‌آید.

D4 و V6 دارای گواهی نامه آلایندگی یورو 2

هر دو رقیب از استاندارد آلایندگی یورو 2 پیروی کرده اما نمونه 2015 مدل D4 استاندارد یور 3 را دارا است و از این لحاظ از رقیب خود پیش است. مصرف سوخت D4 نیز در هر یکصد کیلومتر 2.1 و مدل V6 در حدود 2.6 لیتر اعلام شده است که البته درون باک V6 تقریباً 16 لیتر سوخت جای می‌گیرد.

موتورسیکلت کلاس استریت

اگزوز مدل V6 تماماً استیل بوده و D4 از محافظ استیل بهره می‌برد. در رنگ اصلی اگزوز D4 از مشکی نسوزه بهره گرفته شده است که با یک صدا خفه کن بسیار توانا کمک می‌نماید تا کمترین صدا به بیرون درز پیدا کند. حقیقتاً پیشرانه D4 خیلی از V6 آرام‌تر بوده و در استفاده شهری کمترین آلودگی صوتی را ایجاد می‌کند.

نمایش گرهای آنولوگ

کنسول و نمایش گرهای هر دو موتورسیکلت آنولوگ بوده و از سه قسمت تشکیل می‌شود. نمای کنسول D4 قدری جذاب‌تر بوده، اما همانطور که پیش‌تر گفتیم اعداد و ارقام نشانگرهای V6 خواناتر هستند.

همچنین باید در این قسمت به این نکته اشاره کرد که دسته گاز D4 به حرکت و گاز خوردن حساس‌تر بوده و در مورد ترمزها جلو نیز به مدد دیسک‌های خنک شونده گفتنی است هر دو رقیب عملکردی تقریباً یکسانی داشته اما در ترمز عقب V6 عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد.

پیشنهاد سردبیر:با مشخصات فنی موتورسیکلت تابان 150 آشنا شوید

کمک‌های عقب و جلوی هر دو موتورسیکلت از نوع فنر لول در عقب و روغنی بوده و در کل ساده هستند اما در عقب کاملاً قابل تنظیم بوده و می‌توانند برای یک سفر خارج از جاده‌ای مناسب باشند.

نتیجه گیری

حقیقت امر این است با آنکه قدرت موتور( پیشرانه) این دو موتورسیکلت کلاس استریت چندان روی کاغذ با یکدیگر متفاوت نیست، اما برتری V6 در سرعت و شتاب کاملاً محسوس بوده و حسابی راکب را راضی و البته جیب او را خالی می‌کند.

V6 در حال حاضر قیمتی در حدود 12 میلیون تومان به بالا داشته و D4 در بازه قیمتی 13 تا 15 میلیون تومان به فروش می‌رسد. به هر روی فارغ از توان کمتر پیشرانه D4 نمی‌توان کیفیت ساخت و هم چنین سواری نرم آن را در کنار قیمت پایین‌تر نسبت به V6 نادیده گرفت.

از طرفی برای آنان که خواهان سواری پر شتاب و هم چنین قدرتمند هستند به نظر می‌رسد D4 نمی‌تواند آنها را راضی کند و خرید V6 گزینه بهتری محسوب می‌شود.

نوع موتورسیکلت V6 Js140 irdoco D4 125
نوع‌موتور – چهار زمانه- هوا خنک – چهار زمانه- هوا خنک
حجم‌موتور (cc) 137 125
تعداد سیلندر/سوپاپ تک سیلندر/ چهار سوپاپ تک سیلندر/ چهار سوپاپ
حداکثر قدرت (hp)@دوردردقیقه 11 10.5
حداکثر گشتاور (Nm)@دوردردقیقه 10.5 9.8
گیربکس 5 دنده دستی 5 دنده دستی
محور متحرک عقب عقب
وزن خالص (Kg) 130 136
شتاب 0-100 (s) 24 28
ظرفیت مخزن سوخت (L) 16 12
مصرف سوخت ترکیبی (L/100km) 2.6 2.1
حداکثر سرعت (Km/h) 140 120
طول×عرض×ارتفاع (mm) 2020X 750X 1140 2010X 720 X 1110
فاصله بین دو محور (mm) 1290 1285

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. تا اخر خوندم ولی جز بند اول در ادامه تا آخر نفهمیدم کدوم برای ایران دو چزخ هست کدوم برای پیشتاز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا