نگاهی به برترین موتورسیکلتهای بیامو تا جنگ جهانی دوم

در این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی از برترین موتورسیکلتهای بیامو در سالهای نزدیک به جنگ جهانی اول و بعد از آن آشنا کنیم. برندی که با تولید هواپیما و بعد از آن با تولید موتورسیکلت همیشه در خط مقدم جبهههای نازی حامی این کشور بوده است. با معرفی برترین موتورسیکلتهای بیامو در گذشته، همراه ما باشید.
R32: اولین جنگجو
در اواخر سال 1919 بود که یک پیشرانه دو زمانه در این شرکت توسط مکس فریز طراحی شد تا در صنایع دیگر آلمانی (کارخانههای ویکتوری AG) مورد استفاده قرار بگیرد و سرانجام بعد از ارزیابی مدیران و مشورتهای فراوان و همچنین بعد از این که قرار شد BMW موتورسیکلت بسازد، این پیشرانه که با نام M2B15 شناخته میشود، برای استفاده به عنوان قوای محرکه مدل R32 استفاده شد. R32 را شاید بتوان پیچیدهترین موتورسیکلت آن زمان نامید، چرا که سرسیلندر و پیشرانه آن به نحوی درون شاسی جایگذاری شده بودند تا با برخورد هوای بیشتر زودتر خنک شوند و از طرفی زین چرمی و دست دوز آن، R32 را به یک محصول لوکس تبدیل کرده بود، البته جدای از اینکه در آن زمان میتوانستید با این جنگجوی اولیه باواریایی به سرعتی بالغ بر 95 کیلومتر در ساعت کسب کنید. پیشرانه هواخنک این موتورسیکلت 494 سیسی حجم داشت که میتوانست رقم شگفت آور 8.5 اسب بخار قدرت را تولید کند که در کنار یک جعبه دنده سه سرعته و استفاده از لنت برای ترمز عقب، R32 را به یک محصول برجسته کشور برای یک کشور شکست خورده تبدیل کرده بود.
R39: مرگ یک رویا
R32 فروشی باورنکردنی داشت تا جایی که گفته میشود پرچمدار نازیها توانست تا بیش از 5 هزار دستگاه از این موتورسیکلت را تنها در بین ژرمنها به فروش برساند. اما حالا ژرمنهای شکست خورده از جنگ جهانی دوباره جان گرفته بودند و طراحی یک موتورسیکلت کم مصرف و پر بازده را در دستور کار خود قرار دادند. R39 با یک پیشرانه تک سیلندر به حجم 250 سیسی در سال 1923 معرفی شد اما بر خلاف انتظار، از آن استقبال چشمگیری به عمل نیامد و تولید اولین موتورسیکلت تک سیلندر BMW تنها سه سال به طول انجامید. بیامو برای ضرر این جبران، تک سیلندر دیگری را معرفی کرد که اولین مدل آن R2 با حجم پیشرانه 200 سیسی نیازی به دریافت گواهی نامه نداشت. R2 کم حجم و ارزان دوباره فروش بالا را نصیب مدیران وقت این برند باواریایی کرد و سپس مدلهای R3 و R4 با پیشرانههای 300 و 400 سیسی تا سال 1936 معرفی شدند.
R12 : اوج تکنولوژی
1935 سالی بود که این موتورسیکلت با کمکهای دو شاخ هیدرولیکی معرفی شد. اگزوزهای توسعه یافته، بازنگری در آلیاژ سیلندرها، مخزن سوخت 14 لیتری، زین مناسب برای جایگیری راکب و ترک عقب و همچنین صندوقهای بار و البته پیشرانه 2 سیلندر باکسر با حجم 745 سیسی که میتوانست سرعتی بیش از 110 کیلومتر بر ساعت را به موتورسوار هدیه دهد، باعث شد تا در سال 1942 یعنی اواخر جنگ جهانی دوم بیش از 36 هزار دستگاه از این مدل ساخته شود. این موتورسیکلت حتی برای حضور جانانه در سرمای شوروی سابق نیز تجهیز شده بود و در مدلهای بالاتر مانند R17 نیز قابل خریداری بود که تفاوتهای اندکی داشتند. R12 یکی از برترین موتورسیکلتهای بیامو محسوب میشود.
R12 رو واقعا واسه جنگ ساختن نظر شما چیه؟
???