موتورسیکلت

مقایسه هوندا CBR1100XX با کاوازاکی نینجا ZX و سوزوکی هایابوسا؛ غول‌های درنده!

در این مطلب سه دستگاه از بهترین موتورسیکلت‌های سنگین دنیا را برای رقابت فرا خواندیم تا توانایی آن‌ها را به چالش بکشیم. سه دستگاه از بهترین موتورسیکلت‌های روز دنیا، کاوازاکی نینجا ZX، هوندا CBR1100XX و سوزوکی هایابوسا که هرکدام با تفاوت‌های چشمگیر نسبت به یکدیگر آماده کشتن رقبایی گران قیمت و حتی سوپربایک‌هایی نظر H2R هستند. ضیافت ما در این مقایسه میزبان بیش از 460 اسب بخار قدرت و همچنین مجموعه سرعتی در حدود 870 کیلومتر است که اعداد و ارقام باورنکردنی در دنیای موتورسیکلت‌های خیابانی به شمار می‌آیند.

هوندا CBR1100XX

لازم به ذکر است؛ با این قیمت و این امکانات، غول‌کش‌های ما شتابی در حدود 2.5 ثانیه از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به شما هدیه می‌دهند که می‌توانید با آن‌ها غول‌های چهارچرخی نظیر نیسان GTR، پورشه 911 توربو و یا فراری 488 را به خاک و خون بکشید، همراه ما باشید با معرفی و بررسی این موتورسیکلت‌های استریت بایک! عکس 1

طراحی ظاهری

هوندا CBR1100XX

با اولین نگاه به این سه موتورسیکلت، هیبت بزرگ آن‌ها شما را متعجب خواهد کرد. هر سه موتورسیکلت با پیشرانه‌های حجیم، هیکل‌های غول آسایی دارند و می‌توان گفت در کلاس استریت بایک شما موتورسیکلت استاندارد بزرگ‌تری از این سه مهمان ما پیدا نخواهید کرد. در این بین هوندا CBR1100XX چهره‌ای محتاط‌تر داشته اما زیبایی آن بیش از اندازه است. چراغ‌های راهنما ‌روی آینه‌های بغل‌ خودنمایی می‌کنند و از طرفی شیشه روی داشبورد آن کمی بالاتر از دو رقیب دیگر است که از جذابیت‌های آن کمی کاسته است اما همچنان خاطرات پرنده سیاه که در اوایل دهه 90 میلادی به بازار آمده بود را زنده می‌کند.

نماینده کاوازاکی به نام نینجا ZX12-R با بدنه‌ای یشمی و براق پا به این مقایسه گذاشته است که حقیقتن ظاهری کلاسیک و بسیار خاص به آن بخشیده، ضمن آن‌که رینگ‌های طلایی رنگ ZX حتی از دور نیز خنده‌ای مملو از رضایت را به شما هدیه می‌دهد. ZX بر خلاف دو رقیب دیگر، از چراغ‌های جدا از هم بهره می‌برد که چهره‌ای اسپرت‌تر به آن بخشیده است. ZX بر‌خلاف دو رقیب دیگر، چهره‌ای جوان‌پسند دارد و هم رنگ آن جذاب و گیراست.

 هایابوسا همچنان از همان طراحی قدیمی و معروف خود استفاده می‌کند. هایابوسا با اینکه قدری عریض‌تر است، اما چهره آن به هیچ عنوان عضلانی نبوده و بیشتر پف کرده به نظر می‌رسد. در طراحی نمایشگر و داشبورد نیز هر سه موتورسیکلت بسیار شبیه به هم هستند و تفاوت بارزی‌ میان آن‌ها دیده نمی‌شود هر چند‌ هیجان نمایشگرهای کاوازاکی قدری بیشتر است.

لذت رانندگی

رانندگی خود را ابتدا با نماینده سوزوکی در این رقابت آغاز می‌کنیم. غرش پیشرانه آن به مدد بهره‌گیری از دو اگزوز غول آسا، بسیار شنیدنی است و حتی در سرعت‌های کم نیز شما را راضی نگه می‌دارد. جثه سوزوکی با آنکه کمی بزرگتر از دو رقیب ژاپنی دیگر است، اما شتاب‌گیری اولیه آن بسیار سریع است و باید قبل از رانندگی با این غول دنیای موتورسیکلت‌ها حتمن تجربه سواری گرفتن از سوپربایک‌ها را داشته باشید چرا که قدرت بی اندازه آن احتمالن کار دست شما خواهد داد. اما بزرگترین نکته منفی که قدری ما را نا‌امید کرد، فرمانپذیری این موتورسیکلت بود که در سر پیچ‌ها به خصوص در پیچ‌های تند، عملکرد دلسرد کننده‌ای دارد و اگر با سرعت به پیچ وارد شوید قطعان سالم از پیچ‌های خیلی تند بیرون نخواهید آمد.

کاوازاکی ZX عملکرد فوق العاده‌ای در هندلینگ و عبور از پیچ‌ها دارد، اما اگر در کنار هایابوسا ایستاده‌اید و راننده آن از شما درخواست می‌کند که مسابقه درگ برگزار کنید، باید هر چه سریع‌تر صحنه را ترک کنید چرا که در مسیر مستقیم شاهزاده کاوازاکی به هایابوسا نخواهد رسید. عملکرد متوسط نیز به هوندا CBR1100XX می‌رسد چرا که هیجان ZX و هایابوسا را نداشته اما با عملکردی رضایت بخش شما را سرافکنده نمی‌کند. لذت رانندگی آن نیز در مسیرهای طولانی قدری بیشتر از دو رقیب دیگر است که آن هم مدیون زین پهن‌تر و بزرگ‌تری هست که هوندا برای آن تعبیه کرده است. هوندا به لطف لاستیک‌های پهن‌تر عملکرد به نسبت بهتری از دو رقیب دیگر در فرمان پذیری دارد اما باز هم از این لحاظ با کاوازاکی برابری نمی‌کند و ZX از آن بهتر است.

مشخصات فنی

ابتدا از هوندا CBR1100XX آغاز می‌کنیم. خرید آن در بازار آزاد با زین سفارشی برای شما در حدود 11 هزار دلار خرج بر می‌دارد. پیشرانه 1100 سی‌سی آن توانایی تولید 140 اسب بخار قدرت در دور موتور 9900 RPM را دارد. دور موتوری که رسیدن به آن زمان می‌برد و البته گفتنی است که نعره اگزوز در این دور موتور و هر دنده‌ای شنیدنی است. عکس‌العمل پیشرانه نسبت به اهرم گاز بسیار است و می‌توان گفت اگر بحث خرید و جذابیت بصری کاوازاکی ZX در میان نباشد، CBR یکی از بهترین موتورسیکلت‌های استریت بایک هست. این موتورسیکلت صفر تا 96 کیلومتر را در عرض 2.69 ثانیه پر می‌کند و می‌تواند در عرض 10.03 ثانیه از یک چهارم مایل عبور کند. گفتنی است؛ 109 نیوتن متر گشتاور این موتورسیکلت نیز در دور موتور 7400 RPM تمامن در اختیار راکب قرار می‌گیرد. با این تفاسیر فتح قله‌ای با نام 280 کیلومتر بر ساعت برای این موتورسیکلت اصلن دشوار نیست و می‌توانید بدون هیچ آشفتگی در تعادل این سرعت را تجربه کنید.

نوبت به ZX می‌رسد. پیشرانه این موتورسیکلت از سال 2017 دچار تغییرات محسوسی شده که دستاورد مهندسین کاوازاکی ضمن کم‌تر شدن مصرف سوخت، افزایش بازده پیشرانه را به دنبال داشته است. این موتورسیکلت نیز قیمتی در حدود 11 هزار دلار دارد و با قطعات سفارشی نظیر فلاپ‌های رنگ آمیزی شده در قسمت زیر پیشرانه، هزینه نهایی آن در حدود 800 دلار بیشتر برای شما آب خواهد خورد. پیشرانه ZX نیز در حدود 2.59 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما نکته جالب آن است که شتاب‌گیری آنی موتورسیکلت کاملن حس اسپرت‌تر و هیجانی‌تری دارد. البته کمک‌های خشک آن نیز در القا چنین حسی بی تاثیر نیست.

بیایید با هم مرور کنیم که پیشرانه ZX چه مشخصاتی دارد که می‌تواند این جثه عظیم را به راحتی از مرز 300 کیلومتر بر ساعت عبور دهد. حجم دقیق قلب تپنده این موتورسیکلت 1199 سی‌سی است که توانایی تولید 162 اسب بخار قدرت و 122 نیوتن متر گشتاور را دارد و با‌عث می‌شود تا در عرض 2.65 ثانیه از حالت ایستاده به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. همه آن چیزی که با آن می‌توان به راحتی هوندا CBR1100XX را پشت سر گذاشت. اما یک نکته که ذکر آن در این قسمت خالی از لطف نیست، این است که در شتاب گیری‌های ثانویه کاوازاکی قدری کند عمل می‌کند، اما به هر حال سرعتی بالاتر از 300 کیلومتر بر ساعت را به شما هدیه خواهد داد.

هوندا CBR1100XX

حالا نوبت می‌رسد به آخرین موتور این مسابقه که سریع‌ترین موتورسیکلت در این رقابت هم هست. سریع‌ترین موتورسیکلت این رقابت بدون شک هایابوسا خواهد بود که در عرض 2.47 ثانیه توانایی رسیدن از سرعت صفر به یکصد کیلومتر را دارد. پیشرانه آن از دو رقیب دیگر حجیم‌تر بوده و با 1340 سی‌سی حجم پیشرانه، توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن متر گشتاور را دارد. یک چهارم مایل را در عرض 9.8 ثانیه طی می‌کند و می‌تواند به حداکثر سرعت 305 کیلومتر بر ساعت برسد.

ستاره سوزوکی در مبحث قدرت و سرعت این رقابت یکی از بهترین موتورسیکلت‌های تاریخ است که تا به حال در کلاس استریت بایک تولید شده است. البته همانطور که گفتیم به علت جثه سنگین و فلاپ‌های پف کرده نباید خیلی از آن توقع هندلینگ بالایی را داشته باشید. لازم به ذکر است؛ حتی در دنیای هایپرکارها و سوپراسپرت‌ها هم رقبای زیادی برای این موتورسیکلت در مسیرهای مستقیم پیدا نمی‌شود. کمپانی سوزوکی گرچه با نوآوری‌های کمتری هر سال در حال بروز‌رسانی پیشرانه این موتورسیکلت است، اما آنچه که باطن این موتورسیکلت را تشکیل داده، بیشتر شبیه به نیروگاه بوده که مصرف سوخت آن نیز بسیار زیاد است اما به هر روی می‌توان از GSX1300R به عنوان یکی از بهترین GSX‌های تاریخ دنیای موتورسیکلت یاد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا