آشنایی با تجهیزات موتورسیکلتهای ایرانی و کروزر

سعی داریم تا معدود آپشنهای مختلف موتورسیکلتها را برای شما معرفی کنیم. انواع کلاسهای مختلف موتورسیکلت را در سطح جهانی مورد بررسی قرار میدهیم تا آپشنهای مختلف آنها را بررسی نماییم. برخی از این آپشنها از فروشگاههای مختلف قابل خریداری هستند و تعدادی از آنها نیز به صورت پایه روی موتورسیکلت نصب است. تجهیزات موتورسیکلتهای ایرانی در مقایسه با نمونههای دیگر کمتر است.
موتورسیکلتهای ایرانی
عمده موتورسیکلتهای موجود در سطح معابر شهری ایران را طرح هوندا تشکیل میدهند که عموما آپشن خاصی ندارند. اما تعداد معدودی از آنها از کمکهای قابل رگلاژ زیر زین بهره میبرند که با توجه به سلیقه راننده تا حدود 8 سانتیمتر جابهجا میشود. آپشن دیگر علاوه بر قفل فرمان، قفلی است که روی انتهای دو شاخ بسته و برای ایمنی هر چه بیشتر بین سیم پرههای چرخ جلو قرار میگیرد. گفتنی است؛ اکثر موتورسیکلتهای طرح هوندا دارای قفلی زیر زین هستند که میتوان کلاه ایمنی موتورسوار را به آن قفل کرد.
بعد از طرح هوندا، موتورسیکلتهای طرح ویو بیشترین سهم را در بازار ایران دارند. آپشن بسیار مفیدی که این موتورسیکلتها نسبت به طرح هوندا دارند، فضای خالی زیر زین است که میتوان از آن برای جاسازی مدارک و همچنین وسایل اضافی استفاده کرد. طرح ویوهای دیگری همچون TVs راکز هم در بازار قابل خریداری هستند که علاوه بر داشتن دزدگیر، به سیستم صوتی فلش خور و رادیو نیز به صورت کاملا فابریک مجهز شدهاند.
اگر این موتورسیکلتها از نوع اسکوتر باشند، زیر فرمان دارای صندوقچهای هستند که میتوان وسایلی نظیر سوئیچ، مدارک و … را در آنها جای داد. در این قسمت و در اسکوترهای قدیمی نظیر وسپا لاستیک زاپاس قرار میگرفت که آپشنی کاربردی بود. گفتنی است؛ استارتر الکتریکی نیز از جمله آپشنهای اولیه این موتورسیکلتها است که امروزه روی انواع موتورسیکلتها دیده میشود.
پادشاه موتورهای آپشن دار
موتورسیکلتهای کروزر به علت کلاسی که در آن قرار دارند و ایجاب میکند که راننده همواره در بهترین شرایط رفاهی و آرامش لازم اقدام به رانندگی طولانی مدت کند، دارای بیشترین آپشنهای ممکن هستند. این موتورسیکلتها اغلب دارای سیستمهای صوتی و تصویری مجهز به LCD و تاچ اسکرین هستند و 4 بلندگو و 2 تیوتر به همراه پخش MP3، قابلیت اتصال فلش، خروجی iPod و همچنین ذخیره کردن بیش از 170 کانال را دارا هستند. سیستم ناوبری کاملا پیشرفته با وضوح بالا و البته سخنگو برای این موتورسیکلتها تدارک دیده میشود تا راننده در مسافرتهای طولانی راه خود را گم نکند.
کامیپوترهای مسافرتی این کلاس از موتورسیکلتها قادرند تا فشار باد لاستیکها، فشار روغن و … را به راننده در هر لحظه اعلام کنند. کروز کنترل، کنترل پایداری، گرمکن صندلی و دستههای موتور و همچنین در اختیار گذاشتن بیش از 170 لیتر فضای خالی برای لوازم راننده از آپشنهای دیگر این کلاس از موتورسیکلتهای گران قیمت است.
لازم به ذکر است؛ تمامی این موتورسیکلتها برای ایمنی بیشتر مجهز به ایربگ راننده، کمربند ایمنی و دیسکهای ترمز دوبل هستند. خالی از لطف نیست که بدانید زین، چراغها، بادگیر جلو و همچنین کمک فنرها به صورت کاملا الکتریکی و برقی قابل تنظیم هستند. در ضمن آپشنی به عنوان دنده عقب برقی نیز برای این موتورسیکلتها در نظر گرفته شده تا راکب مجبور نباشد این جثه نیم تنی را با پا حرکت دهد.