موتورسیکلت

نگاهی به خصوصیات منحصر به فرد موتورسیکلت های Moto GP

در این مطلب نهایت تکنولوژی و فناوری های به کار رفته در کنار توانایی های چشمگیر موتورسیکلت‌های موتوجی پی و همچنین سوپربایک ها را کنار هم خواهیم آورد. توانایی هایی که کمتر کسی از آن خبر دارد و در نهایت باعث می شود این ورزش هیجان انگیز قوی ترین و سریعترین موتورسیکلت های حال حاضر دنیا را در اختیار داشته باشد.

آنچه از موتورسیکلت های Moto GP باید بدانیم

جالب است بدانید موتورهای شرکت کننده در گرندپری های بزرگ جهانی با حجم کمتر پیشرانه، حتی از سوپربایک ها هم پیشرفته‌تر هستند و قیمتی بیش از 5 میلیون دلار تنها برای توسعه موتورها برای هر فصل توسط تیم ها هزینه می شود.

  1. شاید کمی باور کردنش سخت باشد، اما گیربکس این موتورسیکلت ها به نحوی ساخته و تنظیم شده است که قبل از تعویض دنده به پیشرانه اجازه می دهند تا 16 هزار دور بر دقیقه دور گرفته تا بیشترین شتاب ممکن را در اختیار راننده قرار بدهند. این در حالی است که برای موتورهای کلاس ریس خیابانی در بهترین حالت، بیشتر از 12 هزار دور بر دقیقه گشتاور خروجی را در اختیار راننده قرار نمی دهند.
Moto GP
Moto GP
  1. پیشرانه اکثر موتورسیکلت های سوپربایک قدرتی در حدود 300 اسب بخار تولید می کنند که همین امر موجب می شود تا در کسری از ثانیه و در حدود 2.3 ثانیه به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برسند. نکته جالب در مورد این پیشرانه ها این است که حجم آنها به هیچ عنوان از 1000 سی سی فراتر نمی رود، در حالی که اغلب موتورسیکلت های سنگین استریت و یا ریس خیابانی بالای 1400 سی سی حجم دارند.

Moto GP

Moto GP

  1. لاستیک های مسابقات موتو جی پی به صورت کاملا مخصوص تولید می شوند. گاز درون آن ها از جنس ازت هست و فاقد آج هستند. با این حال چسبندگی فوق العاده ای داشته و مانند میخ موتورسیکلت را در سر پیچ ها آن هم با زاویه ای بسیار نزدیک به زمین نگه می دارند. گفتنی است این لاسیتک ها حداکثر توانایی خود را در حالت کاملا گرم از خود نشان می دهند، به همین خاطر قبل از آغاز مسابقه این تایرها توسط کاورهای الکتریکی کاملا گرم می شوند. این لاستیک ها در چهار نوع مختلف با توجه به میزان سختی، خوردگی و همچنین نوع آسفالت پیست به همراه شرایط آب و هوایی قابل استفاده هستند.

Moto GP

  1. در هر گرندپری به طور متوسط هر موتورسیکلت بیش از 515 بار اقدام به شتاب گیری می کند. برای حفظ تعادل این موتورسیکلت ها و هم چنین دوام کمک فنرها، سیستم تعلیق مخصوصی برای آنها در نظر گرفته شده است. کمک های آنان از موتورسیکلت های ریس استاندارد کوتاه تر بوده تا دامنه بازی کمتری داشته باشند و همچنین به صورت چند مرحله ای عمل می کنند تا در نهایت نوسان کمتری را به راننده منتقل کنند. این کمک های گازی فورج کاری شده هر کدام بیش از 8 هزار دلار قیمت دارند.

 Moto GP

  1. نهایت سرعت یا همان تاپ اسپید موتورسیکلت های خیابانی برای حفظ جان راننده و همچنین رعایت نکات ایمنی بر روی 299 کیلومتر محدود شده است که در اکثر موارد توان کسب سرعت بیشتر را هم ندارند. اما موتورسیکلت های موتو جی پی می توانند در حدود زیر 20 ثانیه به سرعت 300 کیلومتر برسند که حتی خورخه لورنزو توانسته است به سرعت 349 کیلومتر هم دست پیدا کند.

Moto GP

  1. مخزن سوخت هر موتورسیکلت موتو جی پی می تواند تا 26 لیتر سوخت درون خود جای دهد که برای مقایسه بد نیست بدانید مخزن سوخت پراید نیز در حدود 30 لیتر سوخت می گیرد. این باک در عین بزرگی کاملا به صورت آیرودینامیک طراحی شده تا هم ضریب پسا را کاهش دهد و راننده احساسی راحتی کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا