موتورسیکلت

بررسی تخصصی موتورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré مدل 1997

در این مطلب قصد داریم به شکل تخصصی یکی از بهترین موتورسیکلت‌های خارج جاده‌ای دهه 90 میلادی را تست و بررسی کنیم. بررسی تخصصی موتورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré مدل 1997 موتورسیکلتی که در کلاس دوال اسپرت یا همان موتورهای مخصوص آفرود/ رالی قرار دارد و می‌توان گفت یکی از معدود نمونه‌های سالم در کشورمان است. در ادامه با motoroil همراه باشید.

این محصول یاماها که با نام تِنر شناخته می‌شود تولید آن از ابتدای دهه نود میلادی آغاز شد و در انتهای آن دهه نیز برای یاماها پایان یافت. نام این موتورسیکلت از صحرای وسیع به نام تنر در کشورهای چاد و نیجریه قرض گرفته شده است و در رالی داکار نیز حضور موفقی داشته است. پس با این توضیح کوتاه همراه ما باشید با تست رانندگی و بررسی این ببر سالخورده که حدود 20 سال سن دارد، اما همچنان بهترین گزینه داخلی برای چنگ انداختن به مسیرهای آفرودی هست.

نمای ظاهری

موتورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré
موتورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré


مدل‌های تولید شده در ابتدای دهه 90 میلادی تا سال 1993 دارای کله چراغ مستطیل شکل بودند اما مدل‌های جدیدتر به چراغ‌های گرد دوتایی مجهز شدند تا 30 درصد نور بیشتری از مدل‌های قبلی تولید کنند.

مشخصات ظاهری یاماها XTZ 660 Ténéré

موتورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré
موتورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré

در نگاه اول علاوه بر چراغ‌های دوتایی، طلق پلاستیکی و باد شکن جلوی موتورسیکلت نیز خودنمایی می‌کند. استایل کلی موتورسیکلت خبر از موتوری همه فن حریف و با اصالت به ما می‌دهد، ضمن آنکه به راننده نیز در عبور از مسیرهای صعب العبور اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد.

سینی زیر موتورسیکلت و محافظ پیشرانه نیز بسیار هوشمندانه در جای خود قرار گرفته است، چرا که علاوه بر محافظت از پیشرانه، به جریان هوای عبوری از زیر موتورسیکلت نیز کمک شایانی می‌کند.

مشخصات فنی و کیفیت سواری

موتورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré
موتورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré

قوای محرکه 660 سی سی این موتورسیکلت در نوع خود یکی از بهترین و پربازده‌ترین پیشرانه‌های رادیاتور دار دهه نود محسوب می‌شد، چرا که می‌تواند در دور موتور 6000 هزار دور در دقیقه 48 اسب بخار نیرو و همچنین در دور موتور 5000 دور در دقیقه 57 نیوتن متر گشتاور خروجی تولید کند.

همه این ارقام در کف خیابان و بعد از آن مسیر آفرودی رنگ و لعاب دیگری دارند. دور پیشرانه بسیار بالا است و اصطلاحاً به این راحتی از نفس نمی‌افتد. وزن این موتورسیکلت با راکب و وسایل همراه به 250 کیلوگرم می‌رسد اما این وزن زیاد در شتاب‌های ناگهانی این موتورسیکلت تأثیر بسیار کمی دارد و در عوض تعادل بسیار خوبی را نصیب راکب می‌کند که در پیچ و خم جاده و همچنین مسیرهای آفرودی نکته مهمی به شمار می‌رود.

متورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré
متورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré

به طوری کلی باید گفت فلسفه ساخت این موتورسیکلت شتاب اولیه رعدآسا و یا سرعت زیاد نیست، بلکه استقامت زیاد در مسیرهای خارج از شهر و همچنین جذب ضربات جاده در اولویت ساخت آن قرار گرفته است.

ترمزها نیز در عقب با یک پیستون و در جلو با 4 پیستون دیسکی هستند و عملکرد بسیار مناسبی دارند، همچنین باید خاطرنشان کرد این تعادل فوق العاده باعث شده تا در ترمزهای ناگهانی به راکب حس برهم خوردن تعادل موتورسیکلت دست ندهد.

کمک فنرهای دوشاخه جلو تلسکوپی هستند و در عقب نیز کمک‌های مخصوص مونوکراس با تنظیم در 5 ارتفاع مختلف نرمی مثال زدنی را به راننده هدیه می‌کند. علاوه بر صدای اگزوز، طنین فن دوربالای این موتورسیکلت نیز بسیار شنیدنی است.

سخن آخر

موتورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré
موتورسیکلت یاماها XTZ 660 Ténéré

قیمت این موتورسیکلت در حال حاضر با توجه به مدل آن در کشورمان در محدوده 15 تا 30 میلیون تومان است که به نظر برای خرید یک موتورسیکلت آفرودی که حتی قابلیت موتورهای کروزر یا اندرو را هم تا حدی دارد انتخاب معقولی به نظر می‌رسد.

بررسی برترین موتورسیکلت‌ های 150 سی‌سی بازار ایران

اما باید توجه داشته باشید وسایل یدکی آن قدری نایاب است و به عنوان نقطه ضعف این موتورسیکلت باید گفت تنر با توجه به کاربرد خارج از شهری و وزن آن استهلاک بالایی دارد. اما در هر صورت در رده موتورهای کلاسیک و همچنین کاربردی عملکردی خیره کننده از خود به نمایش می‌گذارد و از طرفی در برابر برچسب قیمتی آن ارزش بسیار بالایی دارد البته اگر نمونه کم کارد و سالم آن را پیدا کنید. به عبارت دیگر باید تاکید کنیم اگر یک نمونه سالم و کم کرد آن را پیدا کردید نباید در خرید آن شک کنید، زیرا با دیدن عملکرد و قوای پیشرانه آن موتورهای کراس را به فراموشی می‌سپارید.

نام موتورسیکلت / سال تولید / تیپ و … 1997 Yamaha XTZ 660 Ténéré
نوع‏موتور تک سیلندر چهار زمانه آب خنک
حجم‏موتور(cc) 659
تعداد سیلندر/سوپاپ 1/5
حداکثر قدرت(hp)@دور‏در‏دقیقه 48 @ 6000
حداکثر گشتاور (Nm)@دور‏در‏دقیقه 57 @ 5000
گیربکس 5 سرعته دستی
محور متحرک عقب – زنجیر
وزن خالص (Kg) 171
شتاب 0-100 (s) 12
ظرفیت مخزن سوخت(L) 20
مصرف سوخت ترکیبی (L/100km) 5.8
حداکثر سرعت (Km/h) 167.5
طول×عرض×ارتفاع (mm) 2266 × 884 × 866
فاصله بین دو محور (mm) 1496

 

منبع
motorcyclespecs

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا