آیرودینامیکترین خودروهای تولید انبوه موجود در بازار کدامند؟ (بخش دوم)

امروزه نقش آیرودینامیک در خودروهای مسابقهای و حتی خودروهای متداولتر، از مسائل بسیار مهمی است که طراحان و خودروسازان به آن توجه بسزایی نشان میدهند. از آنجایی که فشار هوا هم روی سرعت اتومبیل تاثیر گذاشته و هم باعث افزایش مصرف سوخت میشود، کاهش این تاثیر در افزایش قابلیتهای خودرو بسیار مهم است. در علم آیرودینامیک تاثیر مذکور با ضریب درگ شناخته میشود. کاهش ضریب درگ به معنای بهبود شرایط آیرودینامیکی خودرو است. در بازار تعداد آیرودینامیکترین خودروهای تولید انبوه کم است.
امروزه در خودروهای مدرن بایستی ضریب درگ زیر 0.3 باشد. در بخش نخست این مقاله به معرفی خودروهایی با ضریب درگ 0.26 و یا کمتر پرداختیم. در این بخش به معرفی تعدادی از آیرودینامیکترین خودروهای تولید انبوه میپردازیم.
هیوندای آیونیک هیبرید: ضریب درگ برابر 0.24
کمپانی هیوندای در ارتباط با نحوه هدایت هوا در اطراف اتومبیلهای خود، تاکنون قدمهای بزرگی برداشته است. این کمپانی نیز همانند مرسدس، به این باور رسیده که ورود همیشگی هوا به درون رادیاتور چندان نیاز نیست و از این رو، از جلوپنجره با پرههای فعال که در سه مرحله عمل میکند، استفاده کرده است.
تسلا مدل S: ضریب درگ برابر 0.24
قابلیتهای مدل S کمپانی تسلا به طرز قابل توجهی زیاد است. این کمپانی روی آیرودینامیک این خودرو به شدت کار کرده و تمرکز خود را بر اطراف چرخهای جلو، که یکی از نقاطی است که نیروی آیرودینامیک زیادی را تولید میکند، قرار داده است.
مرسدس بنز کلاس E سدان: ضریب درگ برابر 0.23
در سال 1984 کمپانی مرسدس بنز تلاش بسیاری را در جهت بهبود قابلیتهای آیرودینامیکی کلاس E انجام داد و در نهایت موفق به کسب ضریب درگ 0.27 شد. اکنون پس از گذشت بیش از 30 سال، خودروهای کلاس E افزایش اندازه داشته و در عین حال مقدار ضریب درگ نیز برای آنان کاهش یافته است. در ارتباط با نیروهای آیرودینامیکی، حتی چند نقطه اضافی کوچک روی بدنه نیز میتواند تفاوت زیادی را در ضریب درگ ایجاد کند. از این رو دستاورد مرسدس بنز در اینجا واقعا ستودنی است. مرسدس بنز کلاس E یکی از آیرودینامیکترین خودروهای تولید انبوه جهان محسوب میشود.
تسلا مدل 3: ضریب درگ برابر 0.23
مدل 3 کمپانی تسلا از مدل S آن کوچکتر بوده از این رو سطحی که هوا با آن درگیر است و بایستی توسط اتومبیل با آن مقابله شود، در این خودرو کاهش یافتهاست. اما چیزی که تعجبانگیز است این است که با توجه به خودروهای ذکر شده از شرکتهایی چون مرسدس، بی ام و، و هیوندای و اینکه این شرکتها بایستی با فشار هوای وارد بر رادیاتور و اطراف موتور مبارزه کنند، و خودروهای کمپانی تسلا چنین مشکلاتی را ندارند، باز هم شرایط این خودروها از لحاط آیرودینامیک چندان بهتر از کمپانیهای ذکر شده نیست.
نسخه افیشنت دینامیک بی ام و سری 5: ضریب درگ برابر 0.22
کمپانی بیامو در مدل سری 5 نسخه افیشنت دینامیک نیز همانند مرسدس و هیوندای، از جلوپنجره با پرههای فعال استفاده کرده است. همچنین طراحی رینگهای این خودرو به صورتی است که ضریب درگ را تا حد ممکن کاهش دهد. مقدار 0.22 برای ضریب درگ بسیار چشمگیر است و آن را تبدیل به یکی از آیرودینامیکترین خودروهای تولید انبوه جهان میکند.
مرسدس کلاس A: ضریب درگ برابر 0.22
کمپانی مرسدس بنز ادعا کرده که سدان کلاس A در بین تمامی اتومبیلهای ساخته شده در دنیا کمترین ضریب درگ را دارد. دلیل آن هم کاهش سطح بخش جلویی خودروی سدان A کلاس جدید به 2.19 متر مکعب، محصور شدن تمامی قسمت زیرین خودرو و چسبیدن کامل چراغهای جلو به پنل بدنه است.
با تمام تلاشها و غروری که کمپانی مرسدس در دستیابی به بهترین شرایط آیرودینامیکی پیش گرفته است، انتظار میرود در اوایل دهه آینده محصولی با ضریب درگ کمتر از 0.2 را از این کمپانی شاهد باشیم.