بررسی تویوتا سوپرا GR مدل 2020؛ تولد دوباره یک افسانه!

تویوتا سوپرا GR مدل 2020 به عنوان پانزدهمین نسل از خانواده خود و شانزده سال پس از مرگ مدل پیشین، معرفی شده است. احتمالا این خودرو که دارای معماری بر پایه بیامو Z4 است، فاقد جعبه دنده دستی بوده و در آن از گیربکس اتوماتیک 8 سرعته بهره گرفته شود.
گزارشات حاکی از آن هستند که موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ بیامو با حجم 3.0 لیتر و توانایی تولید قدرت 350 اسب بخار و همچنین موتور توربو چهار سیلندر با حجم 2.0 لیتر و توانایی تولید قدرت 280 اسب بخار، از جمله آپشنهای سیستم پیشرانه این خودرو هستند. قیمت و خصوصیات دقیقتر این خودرو هنوز مشخص نیست اما انتظار میرود که مدل 6 سیلندر آن حدود 60 هزار دلار قیمتگذاری شود. اتومبیلهایی که رقیب اصلی این خودرو محسوب میشوند عبارتند از 718 کیمن S، نیسان 370Z و بی ام و Z4.
سوپرا پس از غیبت حدودن 20 ساله، بالاخره با نسل پانزدهم خود به بازار بازگشت؛ اما برخی از طرفداران خودروهای اسپرت ممکن است با شنیدن این خبر کمی خشمگین شده باشند. چون این نسخه از سوپرا شباهتهای اساسی با بیامو Z4 مدل 2019 دارد.
پیش از این انتظار داشتیم که کمپانی تویوتا موتور 500 اسب بخاری 3JZ را توسعه دهد، که مشخص شد این تفکر چندان هم واقع بینانه نبوده است. با این حال با حضور سوپرا GR (Gazoo Racing)، اتومبیلی داریم که تقریبن در تمامی بخشهایی که برای دوستداران اتومبیل با اهمیت است، حرفهایی برای گفتن دارد.
از زمانی که سوپرا برای آخرین بار جادهها را تجربه کرده است، سالها گذشته و طی این سالها چیزهای بسیاری تغییر کرده است. رقیبان گذشته وی، اتومبیلهایی چون مزدا RX-7، میتسوبیشی 3000GT و نیسان 300ZX، همگی به خاطرات پیوستهاند. خودروهای اسپرت به نفع کراساوورها و شاسی بلندها کنارهگیری کردهاند، از این رو این سوپرای جدید در حال ورود به بازاری بسیار متفاوت نسبت به دهه 90 و زمانی که عرصه را ترک کرد، است. در پاسخ به این سوال که کدام خودرو بهترین محک برای سوپرا GR مدل 2020 است، بایستی بگوییم که پاسخ بسیار ساده است: پورشه 718 کیمن.
تویوتا عنوان کرده که از همکاری با شرکت بیامو هدف مشخصی را دنبال میکرده است: شکست پورشه 718 باکستر بوسیله Z4 و پورشه 718 کیمن بوسیله سوپرا. از این رو سوپرا را به عنوان رقیبی برای خودروهای همکلاس و همقیمت آن مانند شورولت کوروت، موستانگ و یا 370Z ندانید؛ چون این خودرو برای خون خواهی از کیمن ساخته شده است!
طراحی خارجی
کمپانی تویوتا در سال 2014 یک خودروی مفهومی به نام FT1 را معرفی کرد. از همان زمان انتظار داشتیم که این خودروی مفهومی جدید بالاخره تبدیل به یک مدل جدید سوپرا شود. اگرچه که خودروی تولید شده از مدل مفهومی آن کوچکتر است (که این مساله بین تمامی خودروها رایج است)، اما بسیاری از ویژگیهای آن را در خود جای داده است؛ مانند چراغهای جلو و عقب، سقف و دیفیوزرهای جلو و عقب.
اگرچه که نمیتوان تویوتا سوپرا GR مدل 2020 را یک خودروی زیبا نامید، اما ظاهر آن منحصر بهفرد بوده و قطعا به یکی از جالب توجهترین ظواهر تبدیل خواهد شد؛ به خصوص به کمک رنگهای زرد نیترو، مشکی شبانه، قرمز رنسانس، نقرهای تنگستن، خاکستری توربولنت، آبی داون شیفت و خاکستری فانتوم مات. رنگ خاکستری فانتوم مات اولین رنگ ماتی است که کمپانی تویوتا در اتومبیلهایش بهکار برده است.
عملکرد
تویوتا با علم به اینکه سوپرا نیاز به یک موتور شش سیلندر خطی دارد، به سمت بهترین سازنده اینگونه موتورها یعنی کمپانی بیامو رهسپار شد. در بازار ایالات متحده آمریکا، سوپرا تنها با یک آپشن موتور یعنی موتور توربوشارژ شش سیلندر خطی با حجم 3 لیتر و قدرت 335 اسب بخار و 495 نیوتن متر گشتاور عرضه میشود. این موتور به یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک، که بهترین جعبه دنده دنیا محسوب میشود، متصل است.
سوپرا مسافت صفر تا صد کیلومتر را تنها در 4.1 ثانیه پیموده و حداکثر سرعتی برابر با 250 کیلومتر بر ساعت دارد. مصرف سوخت این خودرو در شهر برابر 9.8، در جاده برابر 7.6 و به صورت ترکیبی برابر 9 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.
بزرگترین سوالی که ذهن علاقهمندان را به خود درگیر میکند این است که چرا خودروی بیامو Z4 با همان موتور شش سیلندر خطی، قدرت 382 اسب بخار را تولید میکند ولی سوپرا تنها توانایی تولید 335 اسب بخار را دارد. تتسویا تادا، مهندس ارشد سوپرا در این باره میگوید که این کمپانی در ابتدا قدرت بالاتری را در اختیار سوپرا قرار داده است اما مشاهده شده که زمان یک دور کامل حرکت در آن کاهش نیافته است. از این رو اگر کسی از خریداران قدرتی بالاتر از 335 اسب بخار را میخواهد، به گفته وی بازار لوازم یدکی خودرو قطعن مکان مناسبی برای دست یابی وی به این قدرت است.
طراحی داخلی
هنگامی که وارد سوپرا میشوید، شباهت آن با بیامو Z4 کاملن مشهود است. در سوپرا و Z4 برخلاف تویوتا 86 و سوبارو BRZ، کربنهای کپی شده از یکدیگر با رنگهای تریم متفاوت را نمیبینیم. آیتمهایی همچون فرمان، صفحه نمایش مرکزی و کنترل دما همگی از بیامو برداشته شدهاند؛ اما با شکل قرارگیری کاملن متفاوت. المانهایی چون صفحه نمایش عقربهها و دریچههای هوا، یک خودروی ساخت کمپانی تویوتا را به ذهن میآورد. صندلیها نیز با Z4 متفاوت بوده و به گونهای طراحی شدهاند که به هنگام چرخشهای شدید، سرنشینان را به خوبی در جای خود نگه میدارند.
سیستم اطلاعات و سرگرمی استفاده شده در سوپرا همان iDrive کمپانی بیام ولی تحت نام جدید “فرمان سوپرا” است. این سیستم از اپلکارپلی پشتیبانی میکند. کمپانی تویوتا اعلام کرده که این تکنولوژی به مدت چهار سال به صورت رایگان در اختیار خریداران قرار داده میشود. کابین سوپرا در عین حال که برخی ویژگیهای Z4 از جمله چرم مرغوب و تریم فیبر کربن واقعی را به ارث برده است، اما با این خودرو کاملن متفاوت به نظر میرسد.
قیمت
قیمتگذاری سوپرا برای کمپانی تویوتا بسیار ساده است؛ چون تنها سه تریم و دو پکیج آپشن با آن ارایه میشود. قیمت تریمهای این خودرو در زیر آورده شده است:
- تریم پایه: 49,990 دلار
- تریم پریمیوم: 53,990 دلار
- تریم لانچ ادیشن: 55,250 دلار