خودروهای دست دوم و کار کرده

سری های یک تا 3 بی ام و زیر ذره‌بین موتور‌اویل

در این مطلب قصد داریم شما را با نسل‌های مختلف سری‌های 1 تا 3 کمپانی باواریایی بی ام و آشنا نماییم. برای شما از طراحان سرشنانس این خودروها خواهیم گفت و همچنین با ذکر نام اتاق و شاسی آنها سعی خواهیم داشت تا این خودروهای کوچک و شهری BMW را بیشتر برای شما بشکافیم تا با اصول طراحی و همچنین موفقیت‌های آنها در بازارهای جهانی بیشتر آشنا شوید، با موتوراویل (Motoroil) همراه باشید.

آشنایی با تمام سری 1 بی ام و

Series 1

بی ام و

پروژه سری 1 کمپانی BMW با رونمایی کانسپت CS1 در سال 2002 کلید خورد و در نهایت کوچک‌ترین سگمنت این برند، دو سال بعد در کلاس خودروهای Compact Executive Car با هدف جایگزین شدن نمونه جمع و جور شده سری 3 با کد E36/5 که طی 7 سال (از سال 1993 تا 2000) تنها 370 هزار دستگاه فروخت، ساخته شد.

کد این اتاق که تا سال 2011 تولید آن ادامه پیدا کرد E87 بود و با 5 درب یکی از بهترین هاچ بک‌های بازار محسوب می‌شد. نمونه دیگر این اتاق با کد E82 به عنوان کوچک‌ترین کوپه دو در BMW نیز، بین سال‌های 2007 تا 2013 روانه بازار شد؛ که مدل تیون شده آن با نام M1 در سال 2011 به عنوان خودروی Safety Car مسابقات Moto GP انتخاب گردید.

در نهایت مدل‌های 3 در و کانورتیبل این نسل هم، با کد اتاق‌های E81 و E88 در سال 2007 معرفی شدند که به ترتیب در ماه‌های آگوست و ژوئن سال 2013 تولید آن‌ها به پایان رسید.

بی ام و سری 1 اتاق E81

تیم طراحی کریس بنگل برای دُردانه خود در پایان سال‌های تولید، نمونه الکتریکی‌ای با نام Series 1 ActiveE را رونمایی کرد؛ که می‌توانست با یک بار شارژ کامل مسافتی معادل 151 کیلومتر را طی کند و اولین جرقه‌ها را برای تولید خودروهای i3 و i8 زد.
حالا که بحث سری 1 شد بد نیست یادی کنیم از سوپراسپرت قدیمی BMW که در انتهای دهه 70 تولید شد و با کد اتاق E26 و با نام M1 شناخته می‌شد.

بی ام و سری 1 بی ام و اتاق E26

بی ام و

اما نسل بعدی کوچکترین سری BMW در سال 2011 معرف اتاق‌های 3 در هاچ بک و 5 در هاچ بک بودند، که با کد اتاق‌های F20 و F21 شناخته می‌شدند و جایگزین اتاق‌های E81 و E87 نسل قبل شدند.

علاوه بر شهرهای Leipzig و Regensburg آلمان که سایت اصلی ساخت نسل اول و دوم بودند، در این نسل نیز سایت تولیدی Araquari برزیل هم به ساخت این نسل در سال 2011 اضافه شده بود.

کوچولوی باواریایی امسال برای مدل 2020 چهره جدیدی به خود دید و با ارائه نسل جدید این خودرو در سبد محصولات BMW حالا قابل خریداری هست ضمن اینکه از همین حالا مدل M135i برای مشتریان قابل سفارش است.

بی ام و سری 1 اتاق FaceLift 21 Hatchback

بی ام و

آشنایی با تمام سری 2 بی ام و

در سال 2013 کمپانی BMW تصمیم گرفت اتاق‌های کوپه و کانورتیبل سری 1 را در قالب سگمنت جدیدی معرفی کند؛نتیجه کار ورود شاهکار طراحی Christopher Weil با کد اتاق F22 به کلاس Coupe Luxery car و جایگزینی آن با اتاق E82 سری 1 در سال 2014 شد و هم چنین اتاق F23 نیز به عنوان گونه کانورتیبل جای اتاق E88 سری قبلی را، با ارائه‌ای چهره‌ای دلربا و دیفرانسیل عقب گرفت.

بی ام و سری 2 اتاق F22

بی ام و


این سری از BMW که در نمایشگاه دیتروت از آن پرده برداری شد و در شهر Leipzig آلمان تولید می‌شود، عاشقان سرعت و دریفت را هدف گرفته است و برای پاسخ به نیاز کسانی طراحی شده است، که پول خرید کوپه‌های بزرگ‌تر و لوکس‌تر مانند سری 8 را ندراند و تشنه سرعت زیاد در برابر پول پرداختی کمتری هستند.

مدل‌های توینینگ شده این خودرو توسط کمپانی M Power نیز با نام M235 شناخته می‌شوند و برای مدل‌های 2016 نیز مدل M2 نیز در دسترس می‌باشد. در مدل های سال قبل میلادی نیز نسخه کامپتیشن ادیشن از سوی این کمپانی معرفی شد.

بی ام و سری 2 Active Tourer vs Gran Tourer

این سری از مینی ون‌های BMW در ظاهر هیچ وجه اشتراکی با سری 2 ندارند و حتی از پلت فرم‌های شریک تجاری کمپانی بریتانیایی خود یعنی Mini بهره می‌برند.

BMW با معرفی اتاقی در کلاس خودروهای مینی ونِ لوکس قصد دارد تا جای خالی مینی ون‌ها را در این کمپانی با معرفی این دو خودرو پر کند؛ هر چند که امروزه کراس اُورهای کوچک شهری، حسابی بازار خرید و فروش مینی ون‌ها را بهم زده‌اند، اما هم چنان انتظار می‌رود در سال جدید سری 2020 هم این خودروی دیفرانسیل جلوی BMW فروش خوبی داشته باشد.

راه تشخیص ظاهری این دو برادر از نمای جلو که مُیسر نیست، اما با کمی دقت در نمای عقب این خودرو متوجه می‌شوید که گرن تورر سقف بلندتری دارد و درِ عقب آن نیز قدری کشیده‌تر از برادر کوچک خود است.

هم چنین گرن تورر یک ردیف صندلی بیشتر در درون کابین در اختیار شما قرار می‌دهد و بیشتر مناسب برای خانواده‌های پر جمعیت است، هر چند که نمی‌شود بر روی صندلی‌ها و فضای باز درون کابین این دو برادر حساب زیادی باز کرد.

BMW برای اکتیو تورر خود که در سال 2014 در موتور شوی ژنو آن را رونمایی کرده است و در کلاس Compact MPV جای می‌گیرد کد اتاق F45 را در نظر گرفته است و برای اتاق گرند توررکه اوایل سال 2015 معرفی شد هم کد اتاق F46 را انتخاب کرده است.

بی ام و سری 2 Active Tourer اتاق F45

بی ام و

بی ام و سری 2 Gran Tourer اتاق F46

بی ام و

 

آشنایی با سری 3 بی‌ام‌و

نوبت می‌رسد به معرفی محبوب‌ترین سگمنت، از خودروهای برند BMW که در سرتاسر دنیا طرفداران پر و پاقرصی دارد و M Power هم با همان سه رنگ معروف خود حسابی در این کلاس خودنمایی می‌کند.

 تزئینی

بی ام و
این کلاس که اولین اتاق خود را در سال 1975 با ساخت اتاق E21 شروع کرد، در سال اول دهه نود میلادی با تکیه بر دستان طراح زبر دست خود آقای Boyke Boyer اتاق E36 را معرفی کرد، که در سایت‌های تولیدی Munich آلمان، Toluca مکزیک و Greer کالیفرنیای جنوبی ایالت متحده با تیراژ بالا تولید می‌شدند.
در این نسل از این سری محبوب BMW مدل‌های کوپه دو در، استیشن واگن، کانورتیبل، هاچ بک 3 در و سدان معمولی نیز دیده می‌شد که همگی با همان کد اتاق E36 شناخته می‌شدند.

بی ام و سری 3 اتاق E36

بی ام و
اما حرکت خلاقانه BMW در این اتاق ساخت کوپه اسپرت و روداِستر بود، که با کد اتاق E36/7 ساخته می‌شد و نام آن Z3 بود و مدل Coupe Side آن با کد اتاق E36/8 شناخته می‌شد.

اما در این سری اتاق E36/5 نیز معرفی شد که میراث دار سری یک بود و در بازار آمریکا با نام ti318 شناخته می‌شد که سرانجام در سال 1998 عمر این نسل از سری 3 به پایان رسید.

بی ام و سری 3 اتاق E36/5

بی ام واستارت نسل بعدی سری 3 را آقای Erik Goplen با معرفی کانسپت این اتاق در سال 1993 زد و سرانجام نمونه تولیدی آن با کد E46 در سال 1999 توسط تیم طراحی کریس بنگل راهی خط تولید شد.

گونه‌های استیشن واگن، سدان، کوپه و کانورتیبل این نسل همگی با کد اتاق E46 شناخته می‌شوند و علاوه بر سایت‌های تولیدی سری قبلی این بار سایت‌های تولیدی Rosslyn آفریقای جنوبی، Kaliningrad روسیه، Shenyang چین، Jakarta اندونزی نیز به تولید بی‌وقفه این سری مشغول بودند.

بی ام و سری 3 اتاق E46 Sedan

بی ام ودر این کلاس نیز اتاق E46/5 نیز دیده می‌شد که جانشین کامپکت نسل قبلی شده بود. مدل‌های مشهور این سری M3 CSL و M3 GTR بودند که توسط کمپانی M Power تیونینگ شده بودند.

تولید مدل سدان نسل قبلی تا سال 2005 ادامه داشت و در سال 2006 کمپانی BMW نسل بعدی این سری را با کد اتاق E90 معرفی کرد. با طراحی مدل سدان این نسل توسط Joji Nagashima سری 3 تا حدودی چهره آسیایی به خود گرفت و محبوبیت E46 را به هیچ وجه تجربه نکرد.

مدل استیشن واگن این نسل با کد E91 توسط Christoph Nordmann طراحی و یک سال بعد به بازار تزریق شد. سایت‌های تولیدی Selangor مالزی و Chennai هند نیز به کشورهای قبلی تولید کننده اضافه شدند و در نهایت توانستند به مرز تولید 3 میلیون دستگاه از گونه‌های مختلف این اتاق برسند.

بی ام و سری 3 اتاق E90 Sedan

بی ام و

اما گل سرسبد این نسل توسط Marc Michael Markefka طراحی شد و به نوعی کاهش محبوبیت و افت فروش مدل سدان را جبران کرد. این کوپه زیبا با موتور تنومند 4.0 لیتری V8 در سال 2008 معرفی و با کد E92 شناخته می‌شد و گونه کانورتیبل آن نیز با کد E93 راهی بازار شد.

پیشنهاد سردبیر:رندر نسل جدید بی‌ام‌و X6 به اینترنت راه پیدا کرد؛ طراحی آشنا

بی‌ام‌و سری 3 اتاق E92 Coupe

بی ام و

این نسل از سری 3 بی ام و برنده جایزه‌های بهترین خودروی سالِ مجله کار اند درایو، برترین خودروی وارداتی به ژاپن و چهارمین خودروی برتر اروپا در سال 2006 شد، که همگی نشان از پیشرفت این اتاق نیز بودند.

اتاق‌های E90 و E91 در سال 2009 فیس لیفت جزئی را تجربه کردند و مدل‌های M3 GTS و M3 DTM نیز تقریباً دو سال بعد معرفی شدند که از آخرین ادیشن های این نسل از سری 3 به شمار می‌آمدند.

سرانجام در سال 2012 ششمین نسل از Compact executive car کمپانی BMW پوست انداخت و با ظاهری اسپرت و بسیار جذاب با کد F30 رونمایی شد. همانطور که گفته شد مدل سدان این نسل که امسال هم فیس لیفت شد، با کد F30 و مدل تورینگِ 5 درِ آن که در کلاس Sports Wagon قرار دارد با کد F31 شناخته می‌شود.

هم چنین مدل هاچبک گرن توریسمو (GT) که توسط Page Beermann طراحی شده است کد اتاق آن، F34 نام دارد. قابل ذکر است که در این نسل مدل‌های کوپه و کانورتیبل این سری به لاین آپ سری 4 مهاجرت کردند و در این سری و این نسل، تنها همین سه مدل موجود می‌باشند. 

بی‌ام‌و سری 3 اتاق F30 Sedan

بی ام و

بی‌ام‌و سری 3 بی ام و اتاق F31 Sport Wagon

بی ام و



علاوه بر مدل ام پاور برای مدل سدان بی ام و ، گونه دیگری با موتور الکتریکی و با نام ActiveHybrid 3 نیز از این اتاق تولید می‌شوند. شهریور امسال بود که از مونیخ آلمان خبر رسید تولید سری 3 این کمپانی از بدو ورود تا به امروز، از مرز 10 میلیون دستگاه گذشته است و این اتفاق خوشایند را BMW با تولید سری 3 مدل LCI و موتور دیزلی جشن گرفت. در پایان باید یادآور شد نسل جدید BMW سری 3 نیز راهی خیابان های اروپا شده است و تا مدتی دیگر مدل M پاور آن معرفی خواهد شد.

بی‌ام‌و سری 3 اتاق F34 GT

بی ام و

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا